|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har min bil (e46) till salu. En spekulant hörde av sig och kom för att se på bilen, det kändes bra att någon visade intresse. Det kom två Zigenare och dom verkade trevliga, självklart det vanliga snacket om alla fel och brister som alla spekulanter kör med. Men godtrogen som man är och vill försöka lita på folk så lät jag honom åka ut och provköra bilen ensam medans hans polare väntade med mig, jag fik även hans körkort i pant. När han kom tillbaka så tittade dom mera på bilen och jag öppnade motorhuven för att visa där under. Jag sprakade till när jag öppnade motorhuven och fick se att det var kylarvatten runt kylarkorken. Men spekulanten verkade inte bry sig om det med detsamma utan kollade annat först före han öppnade korken och där var olja. Så under provturen hade han stannat och öppnat korken med följd av att kylarvatten hade kommit ut och han hade hällt i olja så det skulle se ut som om motorn var sönder. Det hade även råkat sig att jag tittade så att alla vätskor var okej tidigare på dagen så jag är absolut säker på att det är fråga om sabotage. Dom ville ju givetvis betala ett mycket lägre pris nu men jag sa att det inte blir någon affär och dom stack. Och det värsta är att man skall akta sig för vad man säger till denna folkgrupp för man vet inte vad som väntar, det kan gå som i grannstaden som när en äldre man blev ihjälhuggen av en yngling när han bad dem vara tysta ute på stan. Så nu behöver jag råd om hur jag skall rengöra kylsystemet från olja? Väldigt tacksam för svar! Mvh, ... | |
|
Och ett varningens finger till alla där ute, låt aldrig en spekulant ge sig ut ensam!! Det lärde jag mig igår! |
|
|
Det första rådet till dig är att inte dra en folkgrupp över en och samma kam! Detta hör inte hemma på detta forum och inga andra forum heller för den delen. Oavsett vem som kommer och provkör så är det en risk och ganska onödig sådan att lämna ut nycklar och låta spekulanten åka iväg själv. Om bilen blir stulen så får du ingen ersättning från försäkringsbolaget. Ang kylsystemet så är det väll bara att tömma och spola och fylla på igen. //m |
|
|
Hej, Vilken grej! :-( Nya varianter hela tiden! Tror inte att du behöver oroa dig för oljan, om det nu bara är olja. Även om den har cirkulerat, vilket ju faktiskt inte är säkert att den har hunnit, kan du nog bara fylla på kylarvätska. Oljan borde då till största delen trängas ut genom påfyllningshålet av den tyngre kylarvätskan. På min Toyota LC blandades kylarvätskan och växellådsoljan och det var bara snack om hur att få bort kylarvätskan ur lådan. Lite olja i kylarvätskan verkade inte störa någon. Man tappade ur det som gick lätt, resten fick vara kvar. /Lennart |
|
|
Hej! Håller med dig Piggelis, "låt aldrig en spekulant ge sig ut ensam". 1 kolla om den potensiela köparen är serös (om man kan) 2 Var med hela tiden själv 3 kolla körkort innan provkörning (givetvis åker du med) 4 kontant betalning, inga matter eller vaser som dellikvid 5 bil överlämnas vid full betalning (gärna förskott) men bilen överlämnas efter att bilen är till fullo betald. Glömde jag något? E |
|
|
Dra inte en folkgrupp över en och samma kam. Men därmed inte sagt att du bör låta en zigenare provköra bilen. /Erik |
|
| argungo: mycket onödigt inlägg. | |
|
Decoy_81: det är du som har fördomar, inte jag. /Erik |
|
|
Låta en spekulant köra ensam ska man aldrig göra av den enkla anledningen att din stöldförsäkring inte gäller om han försvinner med bilen. ------- //Lövet |
|
|
Japp, samt att ny koppling, svänghjul mm efter vissa provkörningar inte heller täcks av maskinskadeförsäkringen.. "kontant betalning, inga mattor eller vaser som dellikvid" LOL, det står väl var och en fritt att avtala? Jag kan tänka mig Kränzle högtryckstvätt med tillbehör som dellikvid.:) |
|
|
Du rengör kylsystemet med vanligt flytande tvättmedel för tvättmaskinen och vatten förstås... 1. Tappa ur all kylarvätska. 2. Blanda till tvättmedel med varmvatten. 3. Varmkör motorn och lufta motorn. 4. Tappa ur motorn, se upp så du inte bränner dig. 5. Tappa i varmt kranvatten. Se till så motorn inte är jätte varm och vattnet iskallt risk för att du slår toppen. 6. Varmkör och lufta. 7. Tappa ur motorn. 8. Upprepa om de behövs. 9. Fyll på med glykol och avjoniserat vatten. 10. Varmkör och lufta. Varför tvättmedel? Jo för de är skonsamt men rengör tillräckligt bra. Jag har gjort detta på ett antal bilar, gör man några sköljningar så skulle man nästan kunna dricka vattnet som kommer ut! Det brukar finns en urtappningskruv under grenröret, och en i botten på kylaren! Ett stort kärl under hela motorn underlättar! |
|
|
Tack för alla svar! Blir väl en rengöring nu då och hoppas på att allt annat är i sin ordning. Meningen var ju inte att starta en munhuggartråd men man blir J*vlgt less på såna här typer och det blir väldigt lätt att man drar alla över samma kam speciellt när man är upprörd. |
|
|
Fick en liter högkoncentrerat schampo för automattvättar av syrrans ex. Den förvarade jag i en gammal glykolflaska ända till den dagen jag behövde en liter glykol pga en läckande värmeventil i min gamla dieselmerca. En besökare till mina föräldrars granne undrade varför det var en stor skumboll under bilen när jag parkerade :) Kan säga att jag fick spola igenom systemet ett tag med trädgårdsslangen innan det slutade löddra ;) |
|
|
Hade denna oärliga personen olja med sig eller du hade någon flaska liggandes i bilen redan? Det låter ju annars väldigt planerat. Mycket snack om att inte dra alla över samma kam men ni är ju välkomna att göra affärer med just denna kategorin som nämns här och sedan fundera över ifall ni fortfarande står för den åsikten. Jag har vid bilförsäljning blivit "drabbad" och gör aldrig någonsin om det! |
|
| crli9194: Nej, det fans ingen olja i bilen. Såg dessutom när dom åkte iväg att han tog något ur fickan och lade på golvet men det kan ju iofs ha varit vad som helst men man kan ju spekulera. | |
|
crli9194 Ja har en liten historia när jag skulle sälja min Honda Accord. Det är närmare 20 år sedan nu då man sålde via Gula Tidningen. Blev uppringd av en kille som först ville att jag skulle komma till Rinkeby/Tensta och visa bilen vilket jag naturligtvis inte gjorde, han fick min adress och vi kom överens att han skulle komma senare på dagen. Han och hans kompis dök upp, provkörde bilen och påpekade alla möjliga olika fel som inte fanns och började pruta hej vilt. När jag inte gav mig vika började dom bli otrevliga och sa att jag då fan skulle skjutsa hem dom. Jag pekade vilket håll dom skulle börja traska för att komma till tåget och då fick jag mig en utskällning på ett språk som jag inte förstod. Senare på dagen ringde en dam på bilen, jag nämnde att jag haft spekulanter på den tidigare på dagen och att det inte gick så bra. Jag citerar damen -"var det svartskallar, det går inte göra affärer med dom". Det kändes lite olustigt så jag kommenterade det inte. Hon skulle iaf komma och titta på bilen. Senare på dagen kommer hon och hennes man, ut ur bilen stiger Mustalainen och damen med stora Zigenarkjolen på sig. Inga knusligheter, köpte bilen direkt och prutade inte en krona. Tycker INTE man ska dra alla över en kam! :) |
|
|
Så dyker pk polisen upp och ska uppfostra en, härligt. För att slippa arbete som nu, med rengöring av kylet och oljan, dra alla över samma kam i fortsättningen. Det blir aldrig bättre. |
|
|
Lite som när jag gick i skolan och skinnskallarna skulle låna min nya mtb, såg aldrig röken av den igen men lärde mig iaf att inte lita på inavlade bönder. Nu är två av dom relativt städade Sverigedemokrater, som sagt, det blir aldrig bättre. Men det får man väl inte säga i det här jävla landet längre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.