|
|
|
|---|---|
|
Hej gott bmwfolk! Det är nu så att jag ska köpa en bmw 318ci 2005.som har rullat 107*** mil. Var och provkörde den och den var väldigt stabil och inga konstigheter bortsett från att när jag öppnade motorhuven och bad farsan varva den lite ngra gånger å då kom det lite rök iform av bränd oljelukt från undersidan bakom motorblocket alltså mot grenröret.. luktade även lite lite bränt inne i kupén. Det var kanske 5 min efter start från. Försvann sedan när jag skulle demonstrera för säljaren. Var för övrigt väldigt stabil och pigg i både motor låda och chassi förutom ett litet klonk som uppkom vid ojämnheter på vägen. Bilen har full m paket 2 org från fabrk och väldigt rik på utrustning. Dock har jag fått läsa väldigt mkt skit om dessa motorer och även sett video klipp på youtube som gjort mig väldigt skakis dock aldrig om 2004or eller 2005or.. så nu vill jag höra från er vad ni själva tycker? Om just 2005an. Och om det är något som jag ska akta mig för eller om den anses vara för billig? 64900 tusen med 1 års garanti på motornelektronik,motor,bakaxel,styrsystem,bromssystem,abs-system,elsystem samt växellåda via AB SVENSK BILGARANTI! Tacksam för all råd och tips jag kan få! Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW 318 Ci, 10740 mil, Nybes,RESERVERAD Länk | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Såg väl fin ut den där. Om det luktar bränt i kupén ja då har den nog oljespill på grenröret som tas in via ventilationen. Om det sen både luktar och ryker lite bakåt, mot torpedväggen till då finns det anledning att tro att O-ringen till vacuum-pumpen inte längre håller tätt. Nummer 3/21 ---> Länk Det är ju inte några ovanligheter såklart, men kanske lite tidigt för miltalet. Eller så är det ventilkåpspackningen som inte tätar och det släpper lite olja ned på grenrör. Båda dessa går ju att fixa, och jag hade jag gjort den ena så hade jag samtidigt gjort den andra, om man säger. Pumpen sitter ju förbenat dumt till, men det går. Om det klonkar kan det ju naturligvis vara länkarmsbussningar, de bakre, det är ju rätt vanligt. Nummer 6 ---> Länk Det brukar kännas när man bromsar lite raskt, det kan hugga lite i ratten, om de är dåliga. Eller så är det pendelstagen, har själv bytt ett par sånna, de brukar bli ledsna. Började klonka på min 330 när jag sakta körde över farthinder t.ex: Nummer 5 ---> Länk Ingen aning om prisbild på bilen o så, men det var lite info/tips i alla fall. /Anders |
| Tack för infon STORABJÖRNEN! det var en oring som var paj och det har dom nu bytt som jag även fick bilder på att dom utfört jobbet så inget läckage eller ngn oljelukt längre iaf. sen är det väl att dom testade klonkadet men sa att det inte var ngt onormalt klonkade och att dom hade anmärkt detta på bes? men det gör man väl inte för man provkör ju inte bilen för att höra klonkadet. dom påstod att bussningarna och styrlederna såg bra ut... mvh | |
|
Jag har precis samma symptom med att det luktar bränt i kupén. Oftast märks det vid ett rejält gaspådrag och om man sedan stannar. Men jag fick förklarat att det var vevhusventilationen som var boven. Detta framstod dock när det började bli kallare ute... Jag tycker dock du borde satsa på en med lite rappare motor i. Jag provkörde både 320, 325 och 330i, har även kört en 316 en gång och 325 och 330 är ju i en helt annan värld... Men du kanske redan har köpt den? |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
leolulz, om det är en 318 som i bmwbm's fall, och dessutom O-ring han pratar om, så är jag ungefär 99% säker på att det handlade om vacuum-pumpens O-ring. Sitter bakom motorn, nära brandväggen. Om det börjar lukta bränt så är det ofta den som börjar bli trist och läcker lite olja ned på grenrör i bakkant. Stämmer annars på de lite större motorerna är det väl ofta ventilkåpans packning som tröttnar, då kan det släppa ned lite olja på avgassystem. Detta i kombination med dålig vevhusvent så brukar den packningen ge sig rätt snart. På min (330) kunde det kännas när jag saktade ned, stod i kö, eller backade bilen. /a. |
|
Mjo det är väl sant, är ju olika motorer trots allt :) För risk av att halvkapa tråden, skulle du rekommendera att byta packningen samtidigt som man byter vevhusventilationen? Min är import och har inte cold climate på utrustningslistan och kan inte hitta några kvitton på att det är bytt så tänkte jag ska ta och byta de 4 (?) delarna så snabbt det går. |
|
Leolulz - absolut. Min är inte import, men hade ofodrade vevhusventen. Jag var nervös över att läckan kom pga trasig vevhusvent / cyklon så jag gjorde därför bytet samtidigt. De nya prylarna jag monterade var fodrade. Är helt övertygad om att skulle jag bytt bara packningen så skulle det bara vara en tidsfråga innan vevhusventen började bråka och jag fick göra om alltihop. /a |
|
Okok blir nog att byta det också då. Vart köpte du delarna? Finns ju en drös på ebay men hur är kvalitén där kontra ex. schmiedmann's icke original delar? Om du nu har någon aning om det också :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.