AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.868

e39 540ia -99 kamaxelgivare felkod

Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Bilen har på senare tid tvekat lite vid lätt acceleration, inte varit trött vad jag har märkt men ändå inte helt 100.
Vid lite hårdare gas så försvinner denna tveksamheten dock.
Jag läste ur felkoderna och fick fram följande med carsoft:

33 Input functioning: Camshaft control Bank 1 <---- denna har jag inte sett tidigare, vet inte om den återkommer vid nollställning.
114 Camshaft position sensor signal Bank 2 <---- denna återkommer när jag släcker den.

Vad jag har kunnat hitta är dessa givare likadana, även att givaren som sitter i högra banken är den som mäter insugskamaxeln, vänster bank vet jag inte vad det gör men gissar att den har med vanosen att göra iom att denna inte sitter på en pre 09/98 bil med den gamla m62-motorn?

Jag vill egentligen bara ha lite bekräftelse på att det jag har kommit fram till är rätt, samt varför felkoderna ser olika ut när de egentligen pekar på samma typ av fel, dvs en felaktig kamaxelgivare.

MVH Jonathan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det kan vara olika fel som ger olika felkoder på själva kamaxelgivarfunktionen.
Men bank 2 sensorn är felaktig helt klart. Sedan om det är nått avläsningsfel på bank 1 får kolla felkodslistan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Tack för snabbt svar!
Jag börjar med att beställa en givare och byter den på bank 2.
Schmiedmann säljer febi bilsteins givare, deras produkter brukar hålla bra kvalitet, hur är deras givare?
Vem är det som gör OEM-sensorn? Hella?
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Har febi i min på 4 året,bra kvalitet,orginal har bare ett bmw merke tror det er Bosch,valeo orginalt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.