|
|
|
|---|---|
|
tjena skulle kolla mitt et på mina m3 e46 kopior 17" men i fälgen stog det bara 8jx17 h2 | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Läste ett liknande inlägg där fälgarna inte hade ET uppgivet (naturligtvis också lite billigare eftermarknadsfälgar). Full förståelse att de inte gjuter in det (gissar på att de gjuter en rådetalj och sedan borrar och fräser av beroende på bilmodell och ET). Men när det gjort detta så vet de ju vad fälgen har för mått, då kan de väl för tusan stämpla in det i fälgen! Men det står alltså ingenting annat? Inga andra siffror, ingenting? Sitter och funderar enklaste sättet att mäta ET, om man har hjulet löst. En idé är att lägga hjulet med utsidan nedåt på en plan träskiva. Om däcksidan tar i först, får man använda det som referens. Om fälgkanten tar i först, får man använda det som referens. Mät nu från träskivan vinkelrätt hur långt det är till fälgens anliggningsyta. Lägg nu en träskiva över halva hjulet. Mät från träskivans underkant vinkelrätt ned till fälgens anliggningsyta (alternativt mät från träskivans överkant och dra sedan bort träskivans tjocklek). Differensen mellan de två måtten (andra minus första måttet) dividerat med två är ditt ET-mått. ET = (2nd - 1st) / 2 Är inte tokexakt, men ger iallafall en fingervisning var det ligger. Använd gärna vinkelhakar, stållinjaler, straight edges och liknande verktyg för bästa noggrannhet. |
|
Mäta ET: Länk Lite info om ET: Länk |
|
Bra länkar om ET! Ger en bra visuell beskrivning om vad jag pratade om :-) Ska bara noteras att länkarnas sätt att mäta kräver ofta att du har en fälg utan något däck på (då de baserar mätningen explicit på fälgens bredd vilket ibland inte är enkelt att mäta med ett däck på). Ska även noteras att den mätmetod jag beskrev är identisk med vad som anges i länkarna. Länkarna säger att ET = B - (C/2) Min mätmetod (uttryckt i variablerna från länkarna blir) 1st = C-B 2nd = B Sen sa jag att ET = (2nd - 1st) / 2 Så vi sätter in värderna och får ET = (B - (C-B) / 2 = (B - C + B) / 2 = (2B - C) / 2 = B - (C/2) Dvs exakt samma formel som länkarna anger. |
| På tyska fälgar kallas det IS | |
|
Film: mvh/ Anders |
|
ET kommer faktiskt från det tyska ordet Einpresstiefe (Einpress betyder inpressning och tiefe betyder djup). EDIT : Har faktiskt sett IS på några fälgar också, men inte alls lika vanligt. Men kommer faktiskt inte ihåg vad det är en förkortning av. Men kan inte komma ihåg att fälgar från just Tyskland använder det. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.