AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.568

Dåliga fjäderbenslagringar?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag har ett klonkande ljud i höger framvagn som jag nu misstänker beror på fjäderbenslagringen.
Om man ska försöka beskriva ljudet så låter det mer som att det skramlar när man kör sakta, och det låter för minsta lilla ojämnget i marken. Kör man lite fortfarande i ett rejälare gupp eller större hål så klonkar det till lite mera.
När man ligger i lite högre hastigheter så hör man inte mycket alls av ljudet.
Även när man svänger ganska mycket och åker över/ner från tex en trottoarkant så kan det smälla till lite, ungefär som det ligger någon spänning nånstans.

Låter det som jag är inne på rätt spår att det beror på dom lagringarna? Har tidigare misstänkt stagen till krängningshämmaren, vilket jag nu inte tror lika mycket på.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Japp, jag hade det problemet. Köpte nya på ebay.de, billiga, men installationen var dyr (6000).
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Kolla styrlederna först och främst. Det är något lättare än att börja riva för att kolla fjäderbenslagringarna. Har nämligen haft nästan exakt samma felsymtom och har nu kommit fram till att den ena styrleden ger ifrån sig ljudet. Inget glapp i styrningen och inget som bilprovningen hittade när jag bad dem leta extra noga.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Styrlederna säger du? Skulle bli förvånad om det beror på dom/den eftersom ljudet uppkom ganska så snabbt efter jag monterat coilovers och det var ett tag sen nu.
Hur kom du fram till att det var styrlederna om det inte glappar någonting? alltså vad uppstår ljudet ifrån?

groggy:
De va då inte en billig verkstad du hittade. 6000:- för att byta 2 fjäderbenslagringar! Tur att det blev bra då :-)

Har 2 stycken originallagringar liggandes som jag tänkte byta själv. Dock finns inte motivationen då de är allt annat än roligt och tar lång tid, och dessutom kan bytet vara förgäves om de nu skulle visa sig att de beror på något annat, tex de Erik säger.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Klonkande ljud i framvagnen; brukar inte det vara parallell-stagen? Dåliga fjäderbenslagringar (den gummitallriken högst upp på fjäderbenet) brukar väl normalt ge ett knirrande-knarrande ljud?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Haas: Det går att röra lite för mycket på själva kulleden om man försöker "snurra" på styrleden, och då uppstår ett metalliskt ljud när leden tar emot fästet i spindeln. Enligt SBP var de tillräckligt tighta...

Jag tog upp detta eftersom jag var i exakt samma sits som dig - fick också problem med missljud efter att ha bytt till annan fjädring fram och har bytt topplagringar utan framgång. Självklart är det mer sannolikt att topplagringarna är slut i ditt fall, men som sagt - styrleder är lite enklare att kontrollera.

AlexanderK: Om gummit i topplagringarna har separerat är det inte konstigt med ett klonkande "metall mot metall"-ljud.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hur högt/tydligt är ditt ljud då? Kanske svårt att beskriva ljud sådär.
Men mitt låter väldigt "nära" så topplagringar låter mest troligt även om jag hela tiden trott att det beror på stagen till hämmaren som oftast också är problemet. Har bytt så många stag så kan inte vara dom som blir dåliga direkt.

Men ska helt klart kolla upp styrlederna också.
Även om det låter mest ifrån höger sida finns även ett visst ljud ifrån vänster också. Dock mest när man kör över nåt mer rejält.

Det dryga i alltihopa är att det sitter 22mm muttrar till fjäderbena i stället för 21mm vilket gör att det komplicerar att hitta någon vettig hylsa att lossna/dra åt med.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Skarpt metalliskt klonk i mitt fall, låter som det kommer från höger stötdämpartorn.

Om du letar efter en hylsa för att komma åt med en insex under så brukar annars en 1 m förlängare med vanlig hylsa samt bilen på backen funka fint. Mutterdragare ska visst inte vara så skonsamt :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hur menar du med "komma åt under"?
Att hitta en 22mm hylsa är inget problem. Problemet är ju att hitta någonting att dra med eftersom insexnyckeln sticker upp ur hylsan.
Har försökt svarva ner hylsan lite på kanterna så man kommer åt med en skiftnyckel eller liknande, men kraften som blir när du börjar dra gör att skiftnyckeln bara glider.
Är därför man vill ha en hylsa som ser ut som en tändstiftnyckel där det redan är gjort för att kunna dra med tex en fast nyckel.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jag förstår. Det är en sån här du behöver för att komma åt med en insex Länk
Men en förlängare och bilen på backen brukar också fungera, har du testat det? Har använt mig av den metoden flera gånger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.