AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.926

Äntligen m3 e92 ägare!

so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Äntligen äger man e92 m3, går som en dröm med dkg lådan och helt rätt utr och historik. Är det något jag bör tänka på som ni vet om? Var en grej jag inte tyckte om att när jag gick in på datorn för att kolla oljan så står det att det är för mycket olja, visar den så om man råkar fylla i 1 dl eller mer än 3 dl?

Bilen är nyservad hos välkänd auktoriserad BMW verkstad. Är det något jag ska oroa mig för?
Mi
190
Mikecab
Bmw 525i 2007 lci
Grattias till nya bilen ut och njut av försommaren.
För mycket olja är aldrig bra kan gälla på tätningar och skapa vist övertyck om vevslängen plaskar runt i för mycket olja. Åk in till bmw och be dom suga ur till rätt nivå är den nyservad ska det vara rätt volym det ska dom fixa åt dig gratis.

Tja..Nej för mycket olja, om det nu inte är absurt för mycket, utan vi snackar om max 5-7 dl för mycket skapar inga större bekymmer, o definitivt inget "övertryck". MEN däremot så lär veven "vispa" upp oljan, med allt vad det kan medföra. Men den största "faran" ligger i att överskottsoljan kommer att förbrännas rätt snabbt, o olja är inte katalysatorns bästa vän, även övriga sensorer kan ta skada i avgassystemet. Om det nu rör sig om typ 2-3 mm över max på stickan så skulle jag inte bry mig, snackar vi 5mm eller mer då är det en helt annan sak...
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Har dom ens sticka?
Nej det finns ingen oljesticka på S65
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Jag vet inte ens hur jag ska göra eller är det bara att gå ner till BMW och be dom suga upp någon dl?
Grattis!
Håll i körkortet, så dj... svårt att hålla igen. Blir lätt 200 km/h;)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Varnar bilen för "hög" oljenivå eller är det bara att du tycker den visar max på mätaren istället för mellan min-max?

Har haft likadant på mina M3 e9x efter oljebyte på verkstad.

Med vänlig hälsning Peter
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Grattis!

Min har visat på max sen jag köpte den.

Den är prick på första sträcket uppifrån
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Ja den är mycket värre än m3 e46 där fick man växla manuellt men med dkg lådan så blir det lätt dubbla hastigheter utan att man märker av något. Ska försöka så gott det går pula.

Peddan: när jag går in i navin för att kolla olje nivån så står det to much oil så är olje Stickan orange! Laddar upp bild inom 1 minut.
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Här kommer bilden på hur det ser ut!

Länk
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ok det har jag aldrig varit med om, hur länge har förra ägaren kört så? Köpte du den grå i Värnamo?
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
peddan: Den blev nyservad på bmw innan vintern så den är inte körd länge såhär. Ja det blev den gråa!
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Grattis till en underbar bil!!
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Jag har aldrig varit med om likadant på min M3 E90.
Enklast & snabbast är att tappa ut lite olja via oljeskruven underifrån.
Eller så åker man tillbaka till verkstaden där bilen servades senast och be dom åtgärda "problemet"
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Problemet är löst, vi sög upp ur oljefiltret 3 gånger ungefär 4-5 dl. Visade dock fortfarande för mycket men bi vågade inte chansa att suga upp mer olja så vi körde i en kvart sen visade oljan att den var exakt mellan Max och min. Så jag hade inte mer än Max 1 dl för mycket olja då det är exakt en liter mellan Max och min. Jävligt dåligt att sensorn ska vara så känslig att det blir för mycket olja på bara en dl?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.