AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
349

säkerhetsåtgärder och försäkringsbolag

Svartafaran
Hej!
Hur löser man smidigast frågan om säkerhet på bilen gentemot försäkringsbolagen och deras krav på att min drömbil M3:an ska ha svenskt larm, svenskt immobilizer och rutor graverade med svenska regnr:et.
Jag har hittat en fin bil; men den har tyskmärkta rutor, tveksamt om immobilizern är svensk (hur tar jag reda på det) och om den hade svenskt externt larm glömnde jag faktiskt att checka.
Ganska kryptiska funderingar vá?....Men vad är Era erfarenheter och råd i detta fall? Vad bör finnas alternativt vad kan man slippa undan med..

mvh magnus

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Standardstartspärren sitter redan där, det som kanake kan krävas är att den kodas om. Graverade rutor brukar vara ett krav, men det kostar inte så mycket på ditec (om man inte själv vill stå o slabba med geggan man får av bolaget). Olika krav på olika bolag, jag hade min gamla 328:a på folksam och dom vägrade att ta den om jag inte risk-besiktigade den (då kollar SBP så att larmet funkar, utrustning (allt inkl. stereo) startspärr, fälgar/däck osv.) för att se hur stöldbegärlig bilen var. Ring o hör!
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Jag skaffade försäkring till min importerade M3 cab i början av sommaren. Då var LF's krav följande:

- Intyg från verkstad för omkodning av startspärr (immobilizer) och nycklar
- Märkning av rutor

Larm var inget krav men sänker självrisken ifall det händer något. Min bil har ett orginallarm som också kodades om av BMW.

Omkodningen kostade 800-900 kr hos BMW. För märkningen använde jag försäkringsbolagets egen "gegga" vilket blev riktigt bra.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.