AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.052

Diskussion på jobbet ang. val av däck.

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej.

En kollega ska köpa nya sommardäck så diskussionerna på jobbet är i full fart. Kollegan har hittat Michelin primacy HP till ok pris. Nya men tillverkade 2012. För samma pengar som Michelin får han kuhmo tillverkade 2014. Nu är diskussionen igång, ojoj, Michelin är ju ändå bäst säger ena halvan, medan den andra tycker att de är gamla och hårda och tycker att nya kuhmo med färskt gummi är bättre. Å så kommer jag som tycker, lägg på ett par hundringar per däck så kollegan får färskt gummi och premiumdäck av årets modell.

Hur skulle ni resonera?

Mvh Kahn-d
Ett däck som förvarats korrekt (svalt & mörkt) i tre år åldras inte nämnvärt.
Jag letade efter liknande däck nyligen och blev lite sugen på dessa "gamla" däck när dom dök upp till ett bra pris, sen insåg jag att steget upp till färska Michelin inte var speciellt stort så jag skippade 2012-däcken. Men står valet mellan Kuhmo och Michelin från 2012 skulle jag välja michelindäcken.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med - ett korrekt förvarat däck är inte "gammalt" efter tre år.

Däremot går ju utvecklingen framåt hela tiden så ett purfärskt däck är oftast av en senare (mer utvecklad/bättre) generation även om de heter exakt likadant.

Hur mycket skiljer det i pris mot nyare Michelindäck?

I valen som TS gav, hade jag nog valt Michelindäcket trots allt, även om Kumho verkar ha blivit allt bättre med åren.

Jag skall erkänna att jag blev lite imponerad av en uppsättning Kumho-däck när jag var med och la på och balanserade dessa till Santa Fe:n - inget däck hade mer än 35 gram balansvikter och de flesta låg på 15-20 gram totalt på fälgen trots stora däck i dimension 235/65-17!
Det säger iofs bara en del av däckets kvalitet men tyder på att däcken är välbyggda rent tekniskt i alla fall.
Både jag och däck-killen vart positivt förvånande över att det krävdes så lite vikter, framförallt med tanke på storlek!
Cooper-däcken som satt på fälgarna tidigare och byttes ut mot Kumho-däcken hade typ 80 gram på någon fälg och runt 40-50gram på övriga - ingen katastrof men betydligt mer än Kumho-sulorna.

Vintersulorna Good-Year UG Arctic Ice i dimensionen 225/70-16, hade som jämförelse 105 gram vikter på någon fälg...iofs klistervikter bakom ekrarna (då "slår" inte vikterna lika mycket som om man använder slagvikter vid på kanterna) men ändå ett "premiumdäck".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ett av mina PS3 klarade sig helt utan vikter på originalfälgen, men som sagt, det säger ju egentligen inte så mycket mer än att allt hamnade "rätt" på den fälgen.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Johan B: Vet inte exakt hur mkt det skiljer till nya Michelin däck faktiskt. Men han snacka om knappt 400 st mer. Vet faktiskt inte ens vilken dimension han har men han kör Audi A6 av senaste generation.

Mvh Kahn-d
På dom 205-55-16 jag fann rörde det sig om drygt 200kr/däcket
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
KU31 heter Kuhmo däcket han kollar på för övrigt:)

Mvh Kahn-d
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
KU31 är en väldigt gammal modell, tror den började tillverkas 2005, trodde inte den tillverkades längre. Kumho är generellt helt OK däck, men skulle i detta fallet utan tvekan välja Michelin...

MVH Christofer
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
KH 31 va det visst. Blev autokorrigerad...

Mvh Kahn-d
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.