|
|
|
|---|---|
|
Hur överkurs är det att byta motorolja var 500mil? x) Har strax kört 500 mil sen senaste servicen och känner att ett olja+filterbyte börjar vara på sin plats, bilen är en 320D -10 som nyss slagit om till 24k mil. Det blir mycket kortkörningar under veckorna 1mil enkelväg till / från jobbet. Och en del kallstarter under vintern. Nu skvalpar det runt 5w-30 Castrol i den, är det "smartare" att rulla 0w-30 i "norra" svea? Är jävulskt pedantisk av mig och vill att motorn ska gå som ett väloljat lokomotiv. | |
| 500 mil är inte mycket och inte direkt behov av att byta... Men milen är inte enda faktorn. Hur lång tid är det sedan senaste servicen? | |
|
Det är bara 4mån sen senaste bytet, dock upplever jag oljan som väldigt "mörk". Bilen är av tidigare ägare servad precis enligt serviceplan. Men jag "vill" serva lite oftare för att eventuellt kunna förebygga. Men vet inte om jag är lite väl "överkurs" när jag funderar på byta efter 500 mil .. :P |
|
|
Oljan blir 'mörk' fort, det visar att den håller föroreningar upplösta. Byta var 1000-1500 mil eller en gång per år räcker utmärkt, tycker jag. Mvh |
|
|
En dieselmotor gör att oljan blir svart nästan direkt efter bytet - helt naturligt! Det finns inget behov av att byta var 500:e mil om du inte upplever något direkt problem som är relaterat till oljan. Byte var 1200:e mil eller halvvägs in i serviceintervallet, kan dock vara bra i vårt klimat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren! Om jag upplever att motorn börjat "ticka" (kan mycket väl sitta i huvet på mig) , finns det något tips / trix ? Köra på trögare olja ? Tunnare olja? likadan olja ? XD |
|
|
Säg den dieselmotor som inte "tickar" :) Bara att vänja sig,eller byta till bensin. |
|
| Haha , den får gärna leva om o skramla o rassla hur mycket den vill.. så länge den SKA göra det ^^ Gillar ljudet faktiskt .. :P | |
|
Som sagts tidigare: * Halva intervallet räcker gott, 500 mil är överkurs såvida du inte kör 500 mil på ett år eller bara räcerkör på bana * Det räcker att hålla upp oljan framför en dieselbil så har den blivit svart... |
|
| Haha uppskattar svaren!:) | |
|
hade varit mera orolig om oljan inte var svart....då hade ju motorn inte fått den smörjning som den ska ...bara helt nya motorcyklar som behåller färgen i 200-300 mil ...dom som byter olja fortare än dom ska har väl någon slags ångest att man måste göra något med bilen eller nått...kör den till en rostskyddsfirma och få den rostskyddsbehandlad i balkar och dörrar i stället.....sådant glömmer folk fort Tänker aldrig byta bilmärke igen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.