|
|
|
|---|---|
|
(Måste byta ytterhölje vänster sida, inte bara innervajer) E39 -99 kombi. På nya ytterhöljet med vajer, (går inte att dra isär, komplett enhet) finns en fläns på ytterhöljet ca 50cm från gängan som sätts i handbroms-spaken. Frågan är: Hur ? Sitter ytterhöljet fast ? i bilen, med skruv-klämma någonstans under bilen eller ligger ytterhölje-flänsen mot ett anhåll, eller hur. Under bilen går vajern in under avgassystemet och från sidan in under kardan. Har försökt dra slita vrida loss gamla ytterhöljet men det går inte. Får man loss gamla höljet så kan jag dra in nya "vajer m hölje" med gamla vajern kapad som pilotlina bakifrån och upp in i handbromsfästet. Någon som vet. | |
|
Jag var tvungen att borra ur den genom att bygga en jättelång borr så det gick att få in borrmaskinen. Byta handbromsvajrar och allt tillhörande är det värsta jobb jag gjort på bilen, sjukt jobbigt faktiskt... Se till att ha en medhjälpare eller växellådslyft när du ska sätta tillbaka avgassystemet! ___ Min bil: Länk |
|
|
Sorry, läste ditt inlägg slarvigt - jag pratar om änden vid hjulet. Jag minns inte hur det var i andra änden. ___ Min bil: Länk |
|
| Jag skall göra samma jobb, men bara delvis. I mitt fall var det inget fel på vajrarna men jag vill att allt skall "se ut som nytt" så... Iaf, jag klippte av båda vajrarna, drog ut den avklippta vajern rån hjuländen, kvar blev höljet. Höljet sitter BRA. Kunde inte vrida loss med rörtång. Att slå ut det med ett drivdorn av rätt dimension gick lekande lätt, vilken dimension som är "rätt" kan man mäta sig fram på den nya kabeln:). Att få loss höljet i andra änden är värre. Avgassystemet måste sänkas ner, eller att man tar bort "bakre biten". Efter det måste "värmeskyddet" sänkas så man kommer åt någorlunda. De brukar kunna sitta rätt bra. Jag googlade o kom fram till att det inte var nån större ide att försöka lossa vajerhöljet hemma på garagegolvet, detta kommer en verkstad få göra åt mig eftersom bilen skall ändå in o få avgassystemet ombyggt, o eftersom systemet skall ner så passar det bra att spara detta "lilla" jobb. | |
|
Tack för svaren fantastiskt bra att detta Forum finns, JAG BUGAR MIG. Vilket jobb !! För en sån skitsak,ha,ha Jag bytte avgassystem för två år sedan, så det skall nog gå att plocka ner nu relativt enkelt,,,. SKA fundera lite först,,, på alternativa lösningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.