|
|
|
|---|---|
|
Hej, Skulle vara intressant att få kontakt med någon som varit med om något liknande eller någon som har djupare kunskaper om N47-motorn. Min ganska tråkiga historia började antagligen mycket tidigare än då bilprovningen påtalade att plasttråget under motorn var kladdigt av olja. Oljenivån på brädan visade full men stickan visad 50%. Lämnade in bilen på service (6600 mil) med info att bilen läckte olja. Blev meddelad att oljenivåströmbrytaren(??) enligt fordonstest behövde bytas (3300:-). Sade ok och kan på fakturan läsa att givaren fungerar UA nu. Min fundering kring detta är att det inte är någon nivåströmbrytare utan en oljenivågivare som sitter i botten av oljetråget. Vidare kan inte ett fordonstest visa om givaren läcker utan bara om den är hel rent elektriskt. Efter andra saker som turbobyte löste jag ut bilen för 12.643:- Efter detta har jag kört ca. 2500mil och märkt en fläck på asfalten i carporten under en ganska lång tid nu. Sommaren 2013 innan en långresa till Kvikkjokk kollade jag oljan på brädan som visade fullt men också på stickan som visade MIN. Fyllde på en liter till fullt och åkte på semester. Är pensionär och använder bilen ganska lite under vinterhalvåret så jag har väntat med att lämna in detta till den ordinarie servicen. Besökte BMW och meddelade att bilen fortfarande läcker olja samt att nivågivaren visar fullt när det är 50% på stickan. Meddelade även att jag inte önskar betala för ett givarbyte en andra gång. Kundtjänsten var kallsinnig så jag gick därifrån. Lyfte upp bilen på OK och monterade bort plasttråget under motorn och där fanns nog flera deciliter olja samt mängder med vatten (??). Hittar givaren direkt och den dryper av olja. Ser med intresse att det är oljigt ovanför givaren vid trågskarven och lite längre upp på cylinderblocket vid ett motorfäste. Fotograferar allt ingående och torkar sedan helt torrt. Väntar 5-10 minuter och inget syns runt nivågivaren eller skarven oljetråg-cylinderblock. Däremot, mellan cylinderblock och motorfäste rinner en rännil olja sakta ner mot trågskarven och vidare nedför tråget mot nivågivaren. Resultatet av denna oljeindränkning av givarens kontaktdon är enligt min uppfattning att den inte fungerar efter ett tag. Min helt ovetenskapliga analys är att även den första givaren råkade ut för samma sak, alltså BMW tog 3300:- för en givare som inte orsakade läckaget. Nu till min fråga: Hur i he....e kan det läcka olja från ett borrat och gängat motorfäste på cylinderblocket. Där sitter en M8-bult som dras med 38Nm enligt manualen. Kan det vara så att huset är genomborrat eller skall motorfästet täta mot blocket. Skulle önska hjälp innan jag låter BMW strula vidare. | |
|
Låter konstigt. Det kan inte vara så att det ligger olja där som sakta kryper ut och att det kommer uppifrån egentligen ? Din analys känns rätt och du ska kräva pengarna åter. Problemet är ju inte löst. Ett frågetecken är ju också hur mycket olja som finns i motorn nu? Är det för mycket så läcker det lite här o där. Trist att man alltid ska behöva ta reda på saker själv det är ju därför man betalar man ju för att någon annan ska göra det. Nästa gång kan ju BMW ju säga byt motorblock eller vad som helst. Dom bryr sig inte om oss som är privatkunder. Vad som helst kan det kosta när en okunnig BMW verkstad ska försöka reparera en bil. Ju mer dom vyer desto större chans att felet blir löst. |
|
|
Det här låter som ett jobb för Bil & Motorteknik i Huddinge. Kontakta dem och be om en tid. De kan garanterat hitta och lösa felet, men jag garanterar att det inte blir gratis. De är bra på jobb som BMW-verkstaden går bet på, sådana reparationer där man faktiskt måste LAGA saker, och inte bara byta ut delar. För övrigt bör du kontrollera med BMW om din bil omfattas av aktionen om kamkedja och kamkedjesträckare på N47. Den kan du dock inte göra på Bil & Motorteknik, eftersom de inte är auktoriserade på BMW. Deras kompetens på BMW är dock oantastbar, även om de inte är auktoriserade. |
|
| Om du har oljesticka,montera bort den och lyft röret.Där skall sitta en gummiring,gör det inte det så är det där det "skvalpar över".Inget ovanligt fel om där har varit gjort något med motorn innan så att stickan har behövts demonteras,sen när det monteras tillbaka ramlar gummiringen av.Inget märks fören man börjat köra och parkerat. | |
|
Länk #9 på bilden |
|
|
Tack för era svar! Har kollat lite vidare i dag under huven dock utan att ta bort `plastkåpan´. Startade motorn och efter någon minut såg jag en rännil olja på cylinderblocket i trakten under oljefiltret. Skall rycka bort kåpan och se om jag kan upptäcka närmare var det kommer ifrån. Det märks ganska tydligt att dagens konstruktörer framför datorerna `skiter´i hur deras alster kommer fungera rent praktiskt. Plast, plast överallt. Vad var det för fel på de gamla cylindriska och metallkapslade engångsfilterna? Bifogar en länk med bild över N47:ans oljefilter/kylare som jag gissar är upphov till läckan, vi får se om det stämmer. Länk |
|
| Denna typen av filter har bmw användt sen Hedenhös och har inte orsakat några problem tidigare.Snarare ett ganska bra system vill jag påstå.Dock är det problem på N47,men inte själva filtret i sig utan värmeväxlaren och packningen.Läst lite om dom på utländska forum. | |
|
Menade inte själva filterelementet utan hela den komplexa konstruktionen med filterhus- integrerad värmeväxlare och vad som ser ut, ett ganska komplicerat tätningselement. Kanske ingen dålig gissning att problemet ligger där, vi får se. |
|
|
Nu har jag tagit bort plasten över motorn och man ser väl lite mer men trångt är bara förnamnet. Någon minut efter start rann det olja under oljefilter-värmeväxlarenheten och nerför cylinderblocket. För att exakt lokalisera läckan skulle jag behöva en kamera eller inspektionsspegel på kulled med flexibelt skaft, har för mig att jag sett något sådant på Mekonomen. Nåväl, ingen vild gissning var problemet ligger. Har ingen lust att käfta vidare med BMW:s kundtjänst och får väl ta att de blåste mig vid förra servicen. Får fixa detta själv och serva bilen som jag gjort med alla mina tidigare bilar efter att garantin gått ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.