AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.581

Har jag gjort kompprovet rätt?

r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
Hej.
Gjorde kompprov på 320i idag och fick jämna värden.
Ville bara kolla så jag gjorde ett moment rätt.
När jag skruvat i mätaren så lät vi startmotorn gå 3 varv, räcker det eller skulle man kört längre?
det låg mellan 12-12,7bar.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns ett par saker man ska göra för att få ett så bra och konsekvent kompprov som möjligt.

* Motorn ska vara driftstemperaturvarm.
* Bränsle (och gnista) ska ju vara deaktiverade.
* Alla tändstift ska vara utskruvade - gör det lättare att dra runt motorn och arbetscykeln gås igenom snabbare.
* Batteriet ska vara friskt och fulladdat (annars kan få variationer mellan tex första och sista cylindern som testas där motorn snurrar snabbt första mätningen och den snurrar betydligt långsammare sista mätningen och trycket har längre tid på sig att läcka ut)
* Tre varv brukar räcka, men man ska låta startmotorn gå tills man säkerställt att nålen inte ökar något mer
* Gasspjället ska vara WOT (wide open throttle) dvs plattan i mattan (för att maximera insugsluften).

EDIT : Mellan 12.0-12.7 bar låter i mina öron ok. Haynes säger absolut minimum är 9.0 bar för N46 (och 15.0 bar för N46T). Och högsta tillåtna skillnad mellan cylindrar är 2.0 bar.

EDIT : Hmmm... sådär stor skillnad tilläts inte på de lite äldre motorerna. Jag vet att för M30 och M50 var det bara högst 0.5 bar i skillnad som var acceptabelt.
r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
Har gjort precis som i din beskrivning, har läst att det får skilja 10%. Men även att det får skilja 2bar.
Har m54b22 i min.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Doh! Satt och tänkte E90 här, men det måste ju såklart vara en E46 du har. Ja, då är det såklart M54.

Hmmm, har inte specarna för M54. Bentley säger minimum 10-11 bar (och högst 0.5 bar avvikelser mellan cylindrarna) för M50.

Ska se om jag hittar några specar från BMW.

Men oavsett så är det några helgalna värden, ser generellt sett bra ut.

Hur var värdena exakt cylinder för cylinder?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittade specar från BMW i TIS. Kunde dock inte hitta någon exakt riktlinje om maximalt tillåten differens.

=> M54B22 <=
Bore : 80 mm
Stroke : 72 mm
Displacement : 2171 cm3
Compression ratio : 10.8:1
Compression pressure (minimum) : 10-11 bar (approx. equal value for all cylinders)

=> M52B25 <=
Bore : 84 mm
Stroke : 75 mm
Displacement : 2494 cm3
Compression ratio : 10.5:1
Compression pressure (minimum) : 10-11 bar (approx. equal value for all cylinders)

=> M52B30 <=
Bore : 84 mm
Stroke : 89.6 mm
Displacement : 2979 cm3
Compression ratio : 10.2:1
r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
Kanon, tack så mycket!
Verkar ju som motorn är i godkänt skick iallafall.
Anledningen till att jag gjorde testet var för att den har börjat förbruka lite olja nu efter vintern, har fyllt på 1,2L på kort tid.
Funderar på om det kan ha att göra med att jag kör väldigt mycket korta sträckor, det var ju ''majonnäs'' på påfyllningslocket och där man fyller men stickan såg alltid fin ut i vintras.
Men vad är nästa steg om det fortsätter att försvinna olja?(inga läckage från motor)
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Vevhusventilationen?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Undrar hur man isf testar på M54 då man inte kan öppna gasspjället utan att skruva loss det?
Plattan i mattan öppnar inte spjället, bara tomgångsventilen öppnar lite extra. Det kanske räcker iofs.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, hur tusan gör man på alla motorer med drive-by-wire gasspjäll!?!

Hmmm, hur gör BMW? Sätter min begagnade kamrem på att de kopplar upp sig via INPA/ISTA/DIS och ger kommando att öppna gasspjället fullt.
ma
7.450
marin849
Jag är inte så säker på att det går, kunde bara öppna spjället ett visst antal grader när jag provade med INPA.
Men å andra sidan, tomgångsventilen används faktiskt för att köra bilen under riktigt låg last, ca upp till 50km/h om det är plan väg och femmans växel.

Misstänker att man kan ignorera frågan. :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, men tomgångsventilen är ju också elektriskt styrd sen en lång tid tillbaka.

På min gamla M30-motor så är det en ventil som har liten eller stor öppning. Och det blir ju slumpen isåfall om denna ventil blockerar nästan all luft eller släpper igen för maximal tomgång. Vilket inte är bra för konskekventa mätningar.

Fast på ännu nyare motorer med Valvetronic så har vi inte ens gasspjäll längre :-)
ma
7.450
marin849
Tomgångsventilen står på typ 40% eller nåt sånt tills motorn har startat och regleringen har börjat. På M54 är det en vridventil steglös 0-100%. Med pedalen i mattan öppnar den. => Gör kompprov med pedalen i mattan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På M20- och M30-motorer är det som sagt ett löst sittande typ butterfly valve som kan röra sig fritt, men som styrs av en elektrisk motor när den väl används.

Ett av testerna för att se att denna typ inte slammat igen är just att skaka lite på den och då ska man höra att ventilen rör på sig därinne. På en nyligen rengjord kunde jag öppna och stänga genom att luta och skaka lite på den.

Fast det stämmer, så fort man slår på tändningen så ställer den sig nog i något default läge! Det har du såklart rätt i, marin849! Vi har ju fortfarande all styrelektronik fullt fungerande. Så det ska inte vara något problem, som maring849 nämner. Nu har ju de flesta M20- och M30-motorer "vanliga" gasspjäll" så där finns inte ens grundproblemet.

Jag tror också luften genom en öppen tomgångsventil räcker, kanske inte helt optimalt men det räcker. Det man vill undvika till varje pris är icke-konskeventa mätningar, tex att tomgångsmotorn är i olika lägen varje gång. Men det problemet verkar vi inte ha - så då ska allt vara frid och fröjd.

Vad vi nog kommit fram till är att det däremot inte är straightforward att mäta kompvärde på en modernare motor utan styr- eller elektronik inkopplad. Dvs du kan få felaktiga mätvärden om du bara kopplar ett batteri och drar runt startmotorn. Det var ju inga problem på äldre typ av motorer, men på nyare lär det inte fungera lika bra.
ma
7.450
marin849
Man kan ju t.ex. mäta cylinder 1 en gång till efter att ha mätt cylinder 6, får man inte samma värde kanske man ska koppla in en batteriladdare t.ex.
r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
Har testat så vevhusventilationen funkar(glömde skriva det) Tog en 5L fryspåse som jag blåste upp och satte över hålet för oljestickan och den drog ihop sig.
Men ska man byta vevhusventilationen ändå? eller vad mer kan man kolla på innan man gör det?
tacksam för svar.
ma
7.450
marin849
Går motorn bra annars?
MÄT då oljeförbrukningen ordentligt.

Jag väger oljan varje gång jag fyller på. Tror det blev typ 1 liter på 400 mil och det är inget att göra nåt åt.
r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
Jag tycker motorn går bra, har aldrig vart några konstigheter. Men ska hålla lite koll hur tätt emellan påfyllningarna det blir.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.