AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.792

Byte av justerskruvar till strålkastare

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
BMW 523 -97
Är det någon som har några bra tips på hur man får loss reflektorerna från bakre plasthuset?
Jag har kommit så långt att jag ska lossa ljusreflektorerna från bakre plasthuset. Det som håller kvar reflektorerna är stegmotorns metallpinne som är fäst mot reflektorerna med en vit plastsockel. Jag har provat att vrida på plastsockeln för att flytta på plastsockelns klack men inte lyckats få loss reflektorerna. Jag vågar inte bända och vrida för mycket då jag är rädd att någon plastdetalj ska gå sönder.
Kom med tips!

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Förstår precis vilket steg du menar, det kan vara lite krångligt.

Jag brukar ta ett snöre och trä igenom under mitten och fånga upp. Sen dra uppåt med snöret precis där den sitter fast i pinnen. Då får man kraften på rätt ställe, utan att behöva bända upp reflektorerna.
De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Den tanken har jag också varit inne på men inte vågat prova ännu. Jag utgår ifrån att med din metod så ska det lossa vid själva kulleden. Man kan kanske försöka smörja upp kulleden innan man drar för att underlätta det hela.

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Har använt metoden vid 4 byten av justerskruvarna och alltid fungerat fint. Har inte provat smörja upp kulleden innan, men visst kommer man åt den så skadar det ju inte att prova.
De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Provade med ett persiennöre men det gick inte, ja drog till och med av snöret. Däremot så skruvade jag loss den yttre linsen från metallramen och då kom den andra linsen med tillhörande metallram ut av sig självt utan våld.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.