AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.814

Problem avgasvärden 318 (E30)

re
7
real
318i cab -91
Hej !

Jag har en 318 cab -91 som jag inte får genom besiktningen pga av för höga avgasvärden. Hoppas någon här kan komma med tips om vad jag ska göra.

Lite information:
318 -91 med M40-motorn.
Miltal 20000 mil

Jag har bytt katalysator, lambdasond, insugsbälg, LMM och tempgivare, men inget hjälper.
Självklart även provat med E85 i olika %-satser, men det hjälper inte heller fullt ut.
Oljan och filter är nybytt.
Tändstift och tändkablar är också väldigt nya.

Dessa värden brukar bilen ge vid mätningar.
CO 0,5 (max 0,5)
CO2500 0,8 (max 0,3)
HC ca 150 (max 100)
Lambda 1.03 vid tomgång, vilket är max, men 1.0 vid lite varv.

Tilläggas skall att motorn tickar och har sliten kamaxel.
Det kommer ut kondensvatten när vi gjort våra mätningar, och jag få nog fylla på kylarvatten om jag tänker efter.
Olja drar den inte i någon större utsträckning.

Vad är nästa steg ?
Byta kamaxel, ventiltätningar och topplockspackning ?
Hade nästan samma värden som dig när jag besiktade min e39 och det löste sig med ett olje byte.
Vilken olja använde du när du servade den? Märke och visko?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är kamaxeln kass, kommer förbränningen inte att vara optimal = kan ge dåliga avgasvärden!

Vad innebär "Olja drar den inte i någon större utsträckning"?

Hur ofta får du fylla på kylarvätska?

Om den läcker in kylarvätska i cylindrarna kommer glykolen att döda lambdasonden snabbt = fel värden för motorstyrningen = höga avgasvärden!

Du verkar ha en del mekaniska problem att ta tag i:
1. Kamaxeln
2. Topplockspackning/topplock.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
re
7
real
318i cab -91
Det är samma olja som jag alltid använt genom alla år, dvs mineral men kommer inte ihåg siffrorna tyvärr.

Med ""Olja drar den inte i någon större utsträckning", så menar jag att jag inte kan erinra mig att jag får fylla på mellan oljebytena (1000 mil).

Att jag får får fylla på kylarvätska är ett tämligen nytt problem, men så är termostaten också ganska nyligen bytt. Min första tanke har varit att det hör ihop med det. Antagligen lurar jag mig själv där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.