AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.824

Z3 och reservdelsdäcket

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag har lite funderingar på ta bort reservdäcket som sitter fult under bilen? Är det någon som också tagit bort det?

Några fördelar?
1. Tycker det är otroligt fult att man har en plastgrej på högersidan som sticker ner lite under bakre stötfångaren.

2. Spara lite vikt.

3. Det är garanterat tomt på luft.

Om man får punktering har jag har assistans på försäkringen. Sedan tänkte jag lägga in en " hjul på burk" i bagaget om det är lite pyspunka bara.

Har ni kvar denna plastbalja innehållande ett gammalt reservdäck eller har ni också tagit bort det?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har kvar det, plockar loss hjulet minst en gång per år och gör rent. Har aldrig fyllt på luft sedan bilen var ny men det är fortfarande fullt (om än med lägre tryck än från början).

/Masten
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Vi med M-bilar har ju inget reservhjul.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Plockade bort det idag. Däcket hade luft, otroligt nog! Eftersom min Z3 har aldrig sett salt och vinter så såg det riktigt fint ut faktiskt.

Utseende mässigt bakifrån blev det ett lyft! Mycket snyggare. Bäst att behålla sakerna ifall man vill sätta dit det någon gång igen.

Tycker man skall vara lite försiktigt att modifiera dessa klassiska bilar för mycket.

Sparade ju säkert 10kg död vikt också = Gött.

Mvh
Kristian
Visa användare
232
pane
530D X-Drive 2014
Alpina Roadster S -04
Jag plockade bort reservhjulet på min Z3 som jag hade. Sen skickade jag med allt vid försäljning så att allt kan återställas när/om någon senare ägare vill det.

/Pane
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag vet inte direkt om jag tycker att reservhjulet är dödvikt... Men smaken är ju delad. Iofs har jag under 24 års bilkörande fått punktering två gånger med vanliga gummidäck, och tre gånger med RunFlat-däck (varav två gånger samma vecka faktiskt) så en viss förståelse kan jag nog ha.

Ska inte reservhjulet ha en liten slang monterad på ventilen, så man kan kontrollera lufttrycket även när reservhjulet ligger i facket?
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Stämmer bra. Det finns en liten slang med en ventil, så man kan pumpa däcket utan att ta ner det.

Dödvikten spelar ju mindre roll. Men man gör man inte för en snyggare rumpa? En helt klart bättre linje utan denna lilla plastbula som sticker ner på höger sida.

Har haft en punktering på 15år och då kör jag 6.000mil per år. Får jag punktering, lägger jag in en snus, ringer samtalet, lutar mig tillbaka och inväntar hjälp. Skulle aldrig få för mig att stå mitt i vägbanan och byta ett däck med bilar som kör över 100km/h några cm bredvid mig.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Problemet som uppstår vid punktering med Z3 är annars att det inte direkt dräller av plats för standardhjulet med punktering. Från fabrik ligger det med en tjusig vit däckpåse att lägga det i, men det förutsätter nästan att man är själv i bilen.

/Masten
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mm, jag har faktiskt den där vita plastpåsen kvar i obruten originalförpackning. Men idén att man skall lägga däcken sedan i skuffen är inte supersmart, men det är väl som så mycket annat i bilvärlden;en kompromiss mellan olika behov och önskemål. En större reservhjulsbalja hade bara blivit ännu fulare.

Iofs håller jag med om att bulan inte är superfin!
Tog också bort baljan nu när jag bytte diffolja för att komma åt bultarna. Fanns ändå inget däck i det.
Hur har ni löst det med de stora hålen som blir kvar i trunken?

Appropå snyggare utseende bak, finns de där kromade ändrören som man trär på fortfarande att köpa till 2.8:ans tråkiga original utblås?
Ändör, Biltema har sådana som passar bra. Slitsa dem lite i början, sedan är det bara att banka på med en träkloss emellan. Så perfekt passning att du behöver inga slangklämmor.
Ok, tack för det. Ska kolla!
Jag kom ihåg så här i efterhand att Biltemas rör är något för långt och måste därför kapas med kapmaskin, eftersom det är rostfritt, bågfil funkar ej. Men när du väl fått på det och kört några mil kommer det att få den där snygga nyansen som rostfritt blås skall ha.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.