|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har införskaffat mig en 525TDS -96a som är i behov av lite reparationer. Bland annat stötdämpare runt om. Har tittat runt lite på Ebay och blir inte riktigt klok. Vissa säljare har stötdämpare som ska passa alla 525TDS, men enligt vissa säljare passar stötdämparna dom säljer endast fram till årsmodell 1995/09. Har gjort en snabb googling och hittar inte något bra svar på om de skiljer sig något mellan dämparna på 96orna och tidigare modeller. Är det någon här som vet? Tacksam för svar. Mvh Edvin | |
|
E34 tillverkades till och med 6/96 och E39 började 5/96 om jag har fattat något sånär rätt. Därför skiljer det i delar. Skriv när du söker E34 eller E39 som tillägg så blir det säkert bättre. Vilken har du?? Mvh Jonas B |
|
|
Kolla på www.realoem.com vad som passar din modell. P.s välkommen till forumet. Mvh jonas B |
|
|
Det handlar om en E34 i och med att det är en Touring. E39 Touring började officiellt 3/97. Att visa skriver 9/95 är för att några fått för sig att E34 Limo stoppades då. I verkligheten var det i stället 12/95 (utom i Sydafrika där det var 1/96). Du ska ha stötdämpare till en E34. Om du har nivåreglering eller sportchassi med nivåreglering och nivåreglering är trasig får du antingen laga befintligt system (vad som nu är fel) eller plocka bort nivåregleringen och montera vanliga stötdämpare. 525i, 525iX, 530i och 540i har nivåreglering som standard. 520i, 525td och 525tds hade det som tillval. 518i gick aldrig att få med nivåreglering. Kolla i ETKn vilka dämpare du ska ha. Vanliga fjäderben bak (likadana oavsett sida) Länk Nivåreglering fjäderben, olika vänster/höger sida och andra (billigare) om det är sportchassi Länk Främre stötdämpare är samma som Limo. Men olika beroende på om du har vanligt chassi eller sportchassi. Är det sportchassi har du samma dämpare som Limo med M Sportchassi. Har du vanligt chassi är det bara 525i Touring, 525tds Touring och 530i Touring som har samma dämpare enligt BMW. Länk Länk Har du inte sportchassi men vill ha det kan du montera främre sportdämpare. Till exempel Bilstein B8 Sprint och kortare fjädrar. Bak är det frågan vad du ska göra. Men det är del M5 ägare som fimpat nivåreglering och monterat vanliga dämpare. Ta hjälp av det. Mvh Stephan |
|
|
Tack för välkomnandet, verkar vara ett bra, trevligt och intressant forum! Jag får även tacka så mycket för snabbt svar! Skulle självklart ha skrivit att det var en E34 (dumt av mig). Jag har inte nivåreglering på bilen. Sportchassi har jag svårt att tänka mig att jag har, men jag är inte 100% säker. Finns det något enkelt sätt att ta reda på det? Men hur som helst så om jag utgår från att jag inte har sportchassi så ska jag alltså ha dom dämpare som passar till 525i Touring, 525tds Touring och 530i Touring. Om jag har förstått dig rätt Stephan. Mhv Edvin |
|
|
burre540: Vilket chassi du har syns i utrustningslistan. Du får fram den antingen på bmwarchiv.de eller bmwvin.com. Det är de sju sista tecknen du skriver in. Står det inget i listan är det standardchassi utan nivåreglering du har och då ska du ha främre dämpare som passar 525i Touring, 525 tds Touring och 530i Touring. Kan finnas andra alternativ från eftermarknaden i och med att Sportchassi har samma dämpare som alla Limo med M-Sportchassi. Då borde du med vanligt chassi kunna montera samma dämpare som vilken Limo som helst och inte bara 525i, 525tds och 530i. För bakre standarddämpare kommer följande modeller upp: 518g Touring 518i Limo 518i Touring 520i Limo 520i Touring 525i Limo 525td Touring 525tds Touring Dessa fyra Bilstein B4 dämpare bör passa (gör det enligt säljaren) din 525tds om den har standardchassi utan nivåreglering Länk en bit under 5tkr hemma vid dörren. Billigare blir det med Sachs Länk Länk då har du främre och bakre hemma för under 3tkr! Du kan ju skriva till säljaren du väljer och även uppge chassinummer innan du beställer för att vara 100% säker. Mvh Stephan |
|
|
Tack för bra svar. De står inget i listan om att de ska vara något typ av sportchassi eller liknande. Så då ska jag ha ett vanligt chassi utan nivåreglering. Har tittat lite på Ebay, och eftersom att jag inte tänkt lägga allt för stora pengar nu direkt så ska jag försöka hålla utgifterna så låga som möjligt. Men samtidigt vill jag inte sätta på nå skitgrejer (à la biltema). Så därför undrar jag om någon här vet något om ett tyskt märke som heter "SUPERSPORT Sportfahrwerk". Har hittat ett paket komplett med stötdämpare och fjädrar runt om för ca 2000 kr. Mvh Edvin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.