AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.966

Byta dimension på 18x8 fälg?

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Eftersom jag ändå ska göra mig kvitt styggelsen RFT på sommarfälgarna, funderar jag samtidigt på att byta dimension.

Idag sitter det 245\40.

Räknade på att byta till 225\45. Omkretsen ökar då med ynka 1% och därmed diametern med 7mm. Då det blir samma runt om, borde det vara försumbart.

Jag upplever inte att jag har problem med väghållning med 17" vinterhjul med 225 bredd.

Min förhoppning är minskat rullmotstånd och stabilare färd med mindre spårkänslighet.

Fler än jag som gjort samma åtgärder? Ser faktiskt inte behov av 245 runtom.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Så länge du klarar viktindex så ser jag inga större problem. Kan bli något vingligare och däcken kommer bredda något mindre utanför fälgkanten, men däcken kommer fortfarande vara bredare än fälgarna
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Det blir utmärkt bra... Ett byte jag verkligen förespråkar.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Gott! Belastningsindex 95 (690kg) borde väl vara fullgott? 2320kg totalvikt på fordonet.

Original är den reggad med 225\50 -17(som vinterhjulen jag har) så 225\45 -18 bör ju inte bli vingligt?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Njae... Är den registrerad med så lågt index?
Uppåt hundra vore nog bra.

/Jonas
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Kollade nu, reggad på 94 index. Så då är det ju toklugnt!
Dessutom så är alla de jag kollat på med 95index av XL modell så rent tekniskt närmar man väl sig 97 standard?

Lutar åt Dunlop.
Xo
5
Xon
528i Touring e39
Jag bytte bort RFT på mina 8,5" fram och mina 10" bak till andra Hankook i storlekarna 245/35-18 fram och 285/30-18 bak och har ingen vidare spårkänslighet längre så tror däcken är problemet inte bredden på de.
////Xon

Hellre omkommen och bortförd än omkörd och bortkommen.
Transocean
Bytte också bort RFT 225/40/18 fram och 255/35/18 bak på min E90 och bilen blev som ny. Spårar ingenting, jag kör med rek. luftdryck 2.3 fram och 2.7 bak. Jag tror att 225 blir riktigt bra på din bil, den kommer att gå som tåget.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ja, att bilen blir som ny utan RFT är jag helt med på. Magiskt att bmw själv sätter dit det eländet. kompisen hämta ut en ny F31 i januari. Förra veckan hade han fått på sommarhjulen och ringde helt förskräckt "bilen är helt obehaglig och jobbig att köra!" Mycket riktigt, på de nya fina av fabriken levererade originalhjulen satt RFT.

Anledningen till att gå ner i bredd är för att jag inte ser nyttan med de 2cm extra i bredd på däcket. I torrt och provocerande hårdkörning, visst. Men med de vattenfyllda spåriga vägar vi har i Sverige så bör det minska vattenplaning. Och sen lär väl förbrukning gå ner till vad vinterdäcken presterar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.