|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Det är nog bara att vänja sig, tänk förr i tiden fanns nåt som hette cd-skiva med 12 låtar, herregud hur tänkte de ;-) | |
|
Intressant att några uttrycker sig som att det vore någon slags rättighet att få katalogen hemskickad. Jula är ett privat företag, de får fatta vilka beslut de vill. Jag förstår att det är lite tråkigt att inte få den längre som förströelse men jag har inga problem att förstå varför Jula lägger ner den. Kostnaden för att producera en katalog är hög, det är mycket arbete nedlagt. ------- //Lövet |
|
|
Kataloger blir nästan alltid inaktuella innan de ens kommit ut, de står för ett statiskt produkt-sortiment i ett visst ögonblick. Tendensen med de flesta produkter är att de förnyas allt oftare, och breda återförsäljare som Jula jobbar säkert också med kontinuerlig leverantörsoptimering, vilket ger ytterligare förnyelse/förändring av sortimentet. Allt detta gör att jag förstår varför statiska papperskataloger minskar, sen tar det nog lite tid att helt ta bort dom, för som trådskaparen säger, är det "många med mycket tid" som går och botaniserar i hyllorna, och köper ett och annat, efter att ha bläddrat i en katalog. Personligen har jag skippat kataloger för många år sedan, och har åsikter om en del företags oförmåga att bygga sökmotorer ( hur svårt kan det vara??), men hittar det jag vill ha via web-sidorna. Vidare är de inte alltid så alerta på att ändra på sina web-sidor, men det kommer att bli allt bättre, om dom vill sälja, och det vill dom!!!! 59 år, ställer mig på den "yngre" generationens sida! em3 |
|
|
Nu saknar jag inte Julas katalog direkt, och är knappast någon frekvent kund där heller pga brist på kvalitet på deras grejor. Men generellt sett har inte saknat en katalog sen jag hade Hobbexkatalogen. Klart de skall utnyttja den moderna tekniken, du kan till och med får fram lagerstatus och var i butiken grejorna finns med hjälp av en hemsida, en katalog är inaktuell dagen efter den är tryckt. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Den digitala världen är här för att stanna. Visst finns det tillfällen då det är fint att hålla i ett papper, en katalog en A1 ritning eller vad det nu må vara. På jobbet är det faktiskt den äldre generationen som gillar teknikframstegen. En av våra äldre anläggare tittar nästan aldrig pappersritning, utan kollar på sin iPhone eller iPad, sjukt smidigt att ha obegränsat med ritningar i en liten manick som ryms i fickan. Samma man har såklart VA-grossistens app i telefonen och beställer enkelt morgondagens material med några knapptryck. |
|
|
Samhället blir bara latare och latare i Sverige, självklart är en tryckt katalog bättre vid många tillfällen och jag är inte 50 där nån i tråden skulle börja använda ålder som argument, typiskt svenskt, man kör med sina fördomar om att en viss åldersgrupp gör si och så, trångsynta typer som delar upp allt efter hur gammal man är. Inte så bekvämt sitta på toan med en platta, en tryckt katalog kan man bara lägga var som helst utan bry sig om den blir lite misshandlad, gör det med en platta eller liknande, inte kul, ni kanske inte tänkte så långt eller? Men jag handlar inte på Jula ändå så för mig spelar det mindre roll då jag köper mer kvalitativa saker från Swedol och liknande |
|
|
Så det är inte helt en "generations-fråga", papper eller skärm! Båda finns, det är ingen jättestor gissning att pappersformen fortsätter att krympa, eller? Man kan jämföra med betalsystem, för 20-30 år sedan gick de flesta till brevlådan med en betalorder på ett antal räkningar, som en banktjänsteman skulle "stansa in", betala och dra från kontot, har faktiskt glömt hur det var, för jag gick redan då över till det e-system som rådde då, som var klart efterblivet i dagens mått mätt men ändå en start. Jag ser utvecklingen, och har inget emot den, tvärt om, varför inte utnyttja tekniken? Kanske ligger skillnaden i synsätt på att det är "tråkigt" att betala räkningar ( det är bra att bara köra över dosa, så är skiten borta), men det är "roligt" att köpa grejer, det vill man njuta av, t.ex. stanna på toa'n en extra stund, med en katalog i handen, och drömma om framtida köp. Nej, seriöst, är det nog lite av en vanesak, och ibland får man kanske ändra sina vanor, tänker jag. Tror det kallas utveckling.... em3 |
|
|
Ofta kan man använda Google som sökmotor på sidor med dålig sökfunktion. Man skriver bara in sitt sökord, följt av "site:jula.se" t.ex. Länk |
|
|
Lanab skriver: "Inte så bekvämt sitta på toan med en platta, en tryckt katalog kan man bara lägga var som helst utan bry sig om den blir lite misshandlad, gör det med en platta eller liknande, inte kul, ni kanske inte tänkte så långt eller?" Jag använder plattan på toan och lägger den lite varsomhelst, det är dessutom bekvämt. Har ett fodral runt den och kan därmed lägga den var som helst, slänga den i soffan osv. Behövde inte tänka särskilt långt för att inse att det fungerar bättre än katalog. Där har jag ju alla kataloger, inte bara en. |
|
|
He he, roligt med ett ämne som berör! Först; är inte alls teknik/framtidsfientlig men har ändå tillräckligt med erfarenhet (ja, har fyllt 50 :) ) för att kunna säga allt inte bara blir bättre med den digitala utvecklingen. Tänk bara på det komplexa, oerhört sårbara digitala samhälle vi byggt upp . Tänk en liten fin solstorm anno 1859 (?) så sitter vi här med våra tvättade halsar! Sen, som någon skrev, att Jula är ett privat företag och gör som de vill är väl säkert ganska klart för de flesta. Det är väl kanske mest ur ett kundperspektiv som denna fråga dryftades. Ett litet exempel: Var på Biltema för ett tag sedan o skulle köpa en absorbationsduk, vad annars skulle en sådan här pryl kunna heta tänkte jag. . Sökte på deras dataskärm för att se i vilken hylla den skulle finnas. Sökresultat: 0 . Vad göra? Jo, leta i deras fina katalog som ligger bredvid,visste ungefär var jag hade sett denn o vips; där fanns den. Den hette oljematta. Logiskt och fint. |
|
|
Grelle, det är inte lika skönt att torka sig med en platta som med pappret i katalogen! :)) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Givetvis är Jula ett bolag som själv bestämmer hur de vill presentera sina produkter. Det förhindrar inte att konsumenter berättar hur de uppfattar förändringar. När vi (som upplever det så) berättar om hur viktig papperskatalogen är har de ytterligare beslutsunderlag för beslut som fattas from nu. Kunder som letar efter en speciell artikel kan ev. hitta den om de vet vad den kallas. Men för bredare sökningar där man inhämtar en större datamängd för att sedan inse att den och den produkten fyller det behov jag har fungerar inte digitala lösningar för mig eftersom det inte är lika lätt att läsa en digital katalog på detta sätt. |
|
| Johan B, har du provat båda? Om inte, så gör det först innan du uttalar dig... ;) | |
|
Alla tycker ju olika, men jag föredrar webben då den alltid finns till hands, går att söka i och i de flesta fall talar om lagersaldon, så jag slipper åka i onödan. Det var länge sen jag uppskattade papperskataloger. |
|
|
Vet man precis vad man är ute efter är oftast web-sökning lättare, men som "förströelse" och för att bilda sig en uppfattning om vad som finns i sortimentet - så man kan "hitta alla onödiga prylar man inte kan vara utan" är oftast en katalog oslagbar. Julas sökfunktion är för övrigt rätt kass - oerhört irriterande att man hela tiden måste klicka "visa ytterligare x antal produkter", för att behöva göra om det igen om man backar tillbaka i sökningen. :( Där har de lite att jobba på om de slopar katalogen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| handen på hjärtat - när bläddrade nån i en julakatalog senast? | |
| Igår!! (eller förrgår, minns inte, jag e ju 50...;) | |
| Å de va inget skämt... | |
|
Jag använder den flitigt vid alla GDS-projekt. Och nya kataloger får sig en (minst en) genomläsning för att veta vad som finns. Den kunskapen ligger till grund för lösningar på framtida problem. Bra att ha lösningar färdiga att ta fram då problem uppstår och att bara åka att köpa. Om man bestämmer sig för att skippa papperskatalogen blir det lite som vilken e-handelsföretag som helst. Ung. som E-bay och aliexpress men med kortare leveranstid och möjlighet att känna på produkterna innan köp (fast utan möjlighet att beställa hemskickat). Ni får inte tro att jag är emot e-handel med olika behov behöver olika lösningar för att hitta rätt produkt. Har genomfört några hundra inköp med tusentals delar från Kina, Tyskland, Lettland, Bulgarien, Holland, Frankrike mm mm. Från Tyskland kommer många bra delar som sitter på min bil just nu. En papperskatalog ger en fördel eftersom det är lätt att hitta och få överblick. Så om man blir ett kataloglöst företag -- som ett alternativ till (webb)utlandshandel ligger prisbilden helt fel. Ett exempel är Mobiloil Peaklife 4L som fortfarande är ca 20% billigare från Tyskland än Julas extrapris. Om mycket pengar kommer sparas genom att inte ge ut katalogen i stora upplagor bör priserna kunna sänkas för att behålla kunderna i så stor utsträckning som möjligt -- Eller kommer besparingen försvinna i minskad bruttovinst? Tänk bara hur enkelt de marknadsföringsmässigt skulle gjort stora förtjänster genom små insatser genom att dela ut kataloger vid varuhusen till de som verkligen saknar den. (Denna tråd skulle då inte funnits. De varuhusanställda skulle slippa diskussioner med kunder. Liksom kundtjänstens personal.) En lösning skulle vara att ha en mindre upplaga tryckt (alla verkar inte vilja ha den) och på lämpligt sätt fördela den bland de som VERKLIGEN saknar den. Det bör vara den bästa lösningen för alla inblandade både Jula och kunder. Eftersom katalogen bevisligen redan tryckts (till internt behov -- där det tydligen är viktigt med en papperslösning!!!) är den redan förberedd för tryckning så en stor del av arbetet är gjort endast beställningen till tryckeriet återstår. Marginalkostnaden för de sista 1000 exemplaren minskar ju större beställning man lägger. Frågan är egentligen vilken upplaga som bör tryckas. |
|
|
Katalogerna skall finnas kvar! Vad ska man annars läsa i badkaret? Det är ju då man upptäcker nya produkter! Fortfarande har många företag hemskt dåliga onlinekataloger, där de där "virtuella papperskatalogerna" är klart sämst! Julas hemsida blev klart mycket sämre efter att de ändrade den för ett par månader sedan. Skärmyta slösas bort och man får sämre överblick. Den har blivit mycket segare i mobilen. Kan jag verkligen inte få en riktig katalog vill jag åtminstone få den som pdf så den går att bläddra igenom (i badkaret på en surfplatta). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.