AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.672

Jula slutar med katalog -- botten!

Sida 1 av 3
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det finns mycket som kan vara till nytta för bilen från de stora GDS-kedjorna. Jag har tidigare handlat mycket på Jula men vill undvika dem nu efter de slutat med papperskatalogen. De anställda har fått order om att svara med vissa standardsvar (miljöskäl ...). Jag tror inte det är många kunder (eller anställda som privat) tror på detta argument. Känns mer som de tror att kunderna är naiva/lättlurade och raserar därmed ett varumärke som tidigare har varit att lita på. För mig är en papperskatalog ett mycket värdefullt inköpsverktyg som har en helt annan tillgänglighet än webben. Man hittar, noterar på ett helt annat sätt och får en helt annan överblick över de artiklar de vill sälja.

De tjänade 400 miljoner i vinst och la 939 000 på skatterådgivning (från senaste offentliga redovisning för 2013). Nu anser de sig inte ha råd att trycka katalog. Om omsättningen minskar tillräckligt har de kanske INTE råd att INTE ge ut en katalog i framtiden.

Jag har i min yrkesmässiga roll (som kan ha ett visst inflytande på kunder) sökt kontakt bortom kundtjänst men inte hört från dem på något sätt. Kanske ledningen själv inser att de gjort fel och att det inte går att försvara på ett trovärdigt sätt.

Som tur är finns det fortfarande papperskataloger hos BILTEMA, CLAS I SJÖN, SWEDOL m fl. Mitt råd är att handla där istället så länge det finns liknande produkter hos dem!
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Nu tycker jag du är förändringsfientlig. Digitaliseringen är här, och vi kommer få se mer av den.

Känner du samma behov att få hem en telefon katalog på papper så du kan slå upp telefonnummer ? Troligen inte.

Julas katalogen finns ju online, du kan ladda ner den och ha den som PDF, i en padda eller dylikt. Det går bra notera mm i PDF också med rätt verktyg.
Och vill du kan du skriva ut den på papper om det är ett absolut behov.

Vad får dig att tro att det handlar om att de inte känner att de inte har råd, det kanske är så att man vill uppdatera katalogen oftare istället, och prioriterar det.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att Jula hade ett resultat på 400 miljoner säger inget direkt om det är mycket eller lite. I förhållande till deras omsättning på 4,4 miljarder så handlar det om storleksordning 10% vinst. Det kan fortfarande vara en bra vinst. Men att bara säga resultatet utan att koppla det till något är som att säga att dricka 5 liter vatten är mycket. Kanske för en människa, men inte för en mjölkko...

Personligen hittar jag bra på deras hemsidor så jag upplever det inte som ett problem. Men om du föredrar en katalog så är det ju bara att byta butik och "straffa" dem på så vis.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Helt riktigt att det är ca 10 % i vinst. De reaktioner jag fått från företaget är att jag inte varit ensam i min kritik. Men om webben räcker för era behov då är det bra för er del. Jag har en annan inköpsprocess där jag upplever brister.
Kul att ni var så snabba med att svara.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Man är aldrig ensam i sin kritik. Men många tycker nog det är lättare med en digitalsökning. Vad är det som gör din inköpsprocess annorlunda ? Hur ser den ut ? Det kanske går förbättra den också.

Hur många tycker inte de digital där man kan knappa in sitt regnummer och direkt se vilka delar som passar bilar är bra ? Jmf med sitta i en katalog i papper och kolla. BMW.. 3 Serie, 1.6l Bensin, årsmodel 1997.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag gissar att detta är en generationsfråga. Letar du efter telefonnummer i telefonkatalogen också? Julas hemsida har både en PDF-version av katalogen (som man dessutom kan söka i) och en hemsida som faktiskt har en väl fungerande sökfunktion. Jag hoppas de använder pengarna till något vettigare än att trycka kataloger. Bra Jula!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Saknar inte heller katalogen, kan inte minnas när jag bläddrade i en sådan sist. Intressant i vår digitala tid är att Jula lägger ned e-handeln. Var på D.I Gasell där deras VD berättade att postordern totalt omsatte lika mycket som en butik så det var mindre meningsfullt.

Kommunikativt tror jag de kommer ersätta katalogen med något, exempelvis en kundtidning som är något som går framåt oerhört mycket. Volvo digitaliserade ju sin kundtidning en period men är nu tillbaka med ett printmagasin.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Digitalsökningar är i allmänhet toppen. Tänk bara på vad man kan hitta via Google.

Men.....då gäller det att tänka till som Google gjort. Det har hittills inte Jula gjort.
Ett exempel. Jag sökte via nätet efter en nippel med 1/4"-gänga för 10 mm slang. Den var omöjligt att hitta på deras hemsida. Massor av nipplar hittade jag men inte den. Sökte på nippel, slangnippel, koppling, slangkoppling, slang mm.

Till slut hittade jag den. Den säljs i 2-pack och kallas därför för "nipplar" och Julas sökmotor klarade inte av att hitta den när jag sökte på "nippel". Jag hittade den efter 5-10 min sökning när jag sökte på "tryckluft" och det tycker jag är väl långsökt för att det skall vara bekvämt.

Ett väsentligt smartare sökupplägg krävs av Jula om dom skall gå ifrån sin katalog. Och oavsett hur dom gör kommer jag att gråta en skvätt om katalogen försvinner för jag gillar att ha deras katalog i min bokhylla. Och jag gillar att plocka fram den och bläddra i den. Och inte bara i den aktuella katalogen

Tänk bara att man (jag) kan plocka fram BILTEMAs katalog från 1974 och hitta BOSCH Rallye Knick 180 extraljus för 89 kr.
För att inte tala om hur intressant det är att läsa i Clas Ohlsons katalog från 1933. Eller från 1952.

Per L
Verdi
Jag kan förstå att man saknar att hålla katalogen fysiskt i handen om man använder den som förströelse. Däremot är ju en digital katalog med BRA sökverktyg överlägset rent praktiskt om man vet vad man letar efter.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Ibland kan man bli sittande på toa väl länge om man har en bra katalog att titta i t.ex. Biltemas katalog.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Eller varför inte badkaret? :0)
Speciellt när man vill se om det finns något som ett företag säljer men som man inte nödvändigtvis visste att man ville ha. Denna sortens sökning blir inte alls lika rolig=>frekvent.
ha
60
haramato
740iA-96
Klart att katalogerna ska finnas kvar!!!
Digitalt som komplement, javisst,jättebra. Ersätta; nej!
Som tidigare framhållits; man får en helt annan överblick i katalog, kan i lugn o ro botanisera o komma på: javisst ja, detta måste jag köpa...
Mekonomen hade fina kataloger förut, hur kul är det att simma runt på deras bedrövliga internetsida??
Nä, de va bättre förr! Jo, det va de visst!!!
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Ilandsproblem. De där katalogerna brukar lyftas ur brevlådan och åka direkt i det stora gröna arkivet som står kloss brevid. Jag försöker leva mitt liv utan papper både privat och i mitt arbete. Anledningen till att jag inte har en "ej reklam skylt" är att min sambo tycker det är skoj med Ica Maxi reklamen.....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Finns katalogen som PDF så går det ju att skriva ut den så kommer ni runt problemet. Okej, ni får en viss merkostnad i form av själva utskriften, men det kan det väl vara värt om katalogen ger ett mervärde jämfört med den digitala sökningen.
Per L,
Prova sök "nippl" hos Jula. Det gäller som sagt att veta hur det fungerar. ;-)

"I badet"
Tag med mobilen/plattan till badet. Skydda mot vatten alt. skaffa en enhet som är vattentät. :-)

mvh/ Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verkar som de som är starkt för katalog är 50, 60, 65 år gamla. Som sagt, det verkar vara en generationsfråga. Efterfrågan på en fysisk katalog kommer stadigt att minska. Den enda katalog som svenskarna verkar vara intresserade av oavsett ålder (än så länge) är IKEA-katalogen.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
och IKEA samlar in postnummer när du handlar för att de ska veta vart de ska dela ut papperskatalogen, så även de drar ner på tryckt katalog :)
45 och gillar digital :)
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Och vilken ålder brukar man se på varuhusen? De över 50 är väl på inget sätt ovanligt förekommande :0) Var ligger tyngdpunkten i Julas kundgrupp? Vem har tid och pengar att göra GDS-projekt?

Var det inte IKEA som försökte sluta med katalogen men fick backa?

Att skriva ut 44 sidor på normaltjockt papper blir lite klumpigare än en normal katalog. Hur man sedan ska limma ihop detta blir en annan fråga.

Man skulle kunna bygga om butikerna så att man inte släpper in kunderna till varorna. Om de kommer fram till en disk kan de få säga vad de är intresserade av så kan medarbetarna gå och hämta det man tror kunden avser. Låter lika säljande och effektivt.

Varför ska personalen på varuhusen ha kataloger (nog fastsatta med vajer förståss)? De kan väl hitta lika lätt i den digitala världen.

Till saken hör att jag arbetat med både ekonomisystem, databaser och systemutveckling under de senaste 20 åren.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stugsittaren. Det är billigare att själva låta kunderna botanisera på "lagret" och sedan låta dem betala vid utgången. Just för att bespara kostnaden att personalen går och hämtar varan. Det är ju därför butikerna har ställt om från den riktigt gamla principen att sälja över disk.

Tänk, en gång i tiden kanske någon var mäkta upprörd över att behöva hämta sina egna varor, och nu tar du upp det som ett exempel på idioti att inte få göra det. :)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Nu saknar jag inte direkt julas katalog pga allt skräp dom säljer,men katalog är och kommer alltid att vara överlägset digitalt varje fall i min värld.
Kan väl bara nämna några saker som suger när det gäller on/offline

Du är i ruffen utan täckning
Skärmen syns inte i dagsljus
Batteriet är slut
Skiten hänger sig mmmm

Personligen älskar jag att bläddra i lektyr och helst med bra gärna glättat papper.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns ju för- och nackdelar med båda systemen, men personligen tycker jag nog att en katalog kan vara bra ibland.

Skulle misstänka att genom att låta personer bläddra i fysiska kataloger, skapar man mycket mer merförsäljning då de personerna plötsligt upptäcker "något onödigt som de måste köpa" och som de inte tänkt på innan...

Sedan får man väl inte bortse från det faktum att denna diskussion förs på nätet - där är det större sannolikhet att just de som föredrar e-katalog är mer frekventa än bland de som "aldrig" är på nätet! ;)

Är övertygad om att Jula tappar en hel del försäljning när man slutar med katalogerna, men frågan är om det överväger besparingen - det är inte gratis att trycka och distribuera kataloger till hushållen!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.