AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.839

E46 -05. Huggande koppling och bilen gungar.

Hej,

Har lite pill på bilen som jag vill åtgärda till sommaren.

Det första är att kopplingen hugger när man startar på ettan ibland, vad kan detta vara??

Det andra är att bilen gungar när man svänger lite kraftigt fram och tillbaka på rak väg när man kör i 70hm/t+, känns som man åker inen båt..

Någon som kan ha en aning om vart jag ska börja kolla?

Med vänlig hälsning, Fredrik :)
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Kolla nummer 15: Länk

Den stryper flödet för hydralvätskan när du kopplar, vissa säger att det blir en ganska stor skillnad om man tar bort den. Googla efter CDV guider.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vi borde ha liknande motor+växellåda (har en E87 120i -06 med N46-motor). Har låtit en verkstad montera bort CDV och visst är det en klar förbättring - kopplingen blir enklare att hantera helt enkelt.

Men den orsakade inte de problem du beskriver.

Däremot har jag ett liknande problem, kanske är det du egentligen beskriver? Det är när jag försöker köra iväg på ettan precis som du beskriver, när man ligger på typ 1000 varv/min och precis når dragläge och ska iväg. Då får man "driveline judder" men går över direkt när man släppt kopplingen. Det händer också främst runt 1000 varv/min och endast runt dragläget. Ökar man varvtalet är det inte lika påtagligt.

Är det detta fenomen du egentligen beskriver?
Ja precis, något i den stilen!! Det blev så här pga att man dumt nog skulle försöka lägga några lakritsspår i backen, kopplingen släppte totalt så den slirade bara och började lukta väldigt bränt..
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mmmmmmm... Ni ska inte vara oroliga, bilar går sönder och behöver repareras för dyra pengar - de behöver ingen extra hjälp i form av karateväxlingar, clutch börnisar och trottoarkantsdrift för att det ska inträffa :-)

Men tillbaka till problemet, så lukten var mer bränd koppling än gummirök om vi säger så?

Annars brukar dessa vibrationsproblem bero på dubbelmassesvänghjulet, tryckplattan eller båda (vad jag läst så brukade båda bytas på garantin när detta problem var aktuellt för garantireparationer).

Något liknande kan ha skett med din drivlina. Inte omöjligt att dubbelmassesvänghjulet tagit skada. Eller att kopplingen överhettats och att ytan på kopplingen/svänghjulet inte är helt släta med en likartad friktion över hela ytan. Har du ytor med olika friktionstal så kan det ju bli att den greppar, sen släpper den, sen greppar den - dvs den börjar vibrera. Lite liknande som när jag fick olja på min koppling (då betedde den sig på liknande sätt).
Ja exakt mer bränd koppling än gummirök haha..

Ärligt talat så är jag rätt dålig på sådana fördjupningar i bilar så förstod ej så mycket mer än att det lät som det du förklarade kan bli vääääldigt dyrt :(

Med vänlig hälsning, Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Ja, det behöver ju inte vara kopplingen - ibland kan det ju vara andra drivlinekomponenter som ger upp. Men då brukar det även märkas när de roterar lite snabbare och speciellt vid vissa varvtal. Här pratar vi bara om just själva transitionen mellan frikopplat läge och kopplat läge (vad jag förstått iallafall baserat på din problembeskrivning).

Njaaa, inte så farligt dyrt. Ska man gambla ska man ha råd att förlora!

Vet att jag själv kommer att behöva byta liknande komponenter på min E87 (bara för att BMW inte kan göra en korrekt och stabil konstruktion från början).

Gjorde en snabb överslagsräkning på en E87 120d, bör vara liknande för din modell.

Kopplingskit : 2500 SEK
Svänghjul : 5200 SEK
Diverse (svänghjulsskruvar m.m) : 300 SEK
Arbete : 5000 SEK
TOTALT = 13 000 SEK

Notera att inga av dessa delar är BMW original, allt är av varierande eftermarknadskvalitet. Ska du ha BMW original eller kända märken, då blir det dyrare.

Arbetskostnaden är lågt räknad och bygger på en billigare icke-auktoriserad verkstad.
Okej men jätte fint, tack för du tog dig tid att svara så utförligt :D

Blir att boka någon tid på en verkstad på måndag!!

Du har ingen aning om det andra problemet med att bilen gungar när man svänger i sidled? :)

Med vänlig hälsning, Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men innan du pyntar ut med 13-15K, så be verkstaden om en lite närmare undersökning och åsikt om problemet (så det inte bara är hardy-skivan eller liknande - men det ger dock inte den typen av felsymptom). Iallafall en verkstad ser allt bättre och kan undersöka det bättre än vad man kan göra på en 5-min analys över nätet :-) Men glöm inte bort att berätta om börnis-episoden, misstänker att den hade en bidragande orsak till problemet :-)

Nja, det andra problemet skulle kunna vara dåliga stötdämpare. Alternativ utslitna bussningar. Men ta dig en snabbtitt kring stötdämparrören, leta efter spår av olja dvs en lite fuktig och smutsig yta. Om det finns detta så är det ett tecken på att stötdämparna läcker och är antingen delvis slut eller helt slut.

Rev bort lite stötdämpare från ett gäng fjäderben från en E30, och jag kunde spela dragspel med de flesta stötdämparna :-)

Dess uppgift är ju att absorbera (de omvandlar rörelseenergi till värmeeenergi) rörelseenergin och på så sätt reducera amplituden på svängningen. Utan någon dämpare så kommer ju ett system med endast en fjäder i teorin att svänga upp och ner i all evighet. På en bil har du ju en fjäder och en dämpare, fjädern tar upp stötarna och gör att det känns mjukt och behagligt medans dämparen dämpar rörelsen och ser till att man inte fortsätter guppa upp och ner.
Galna priser du anger Slangen...Koppling typ 1600 inkl frakt: Länk och svänghjul typ 3700 Länk , dessa prylar är i princip identiska med original, då de är tillverkade av OEM-levarantörerna, och man får med allt som behövs inkl bultarna till svänghjulet:).

Iaf gällde kopplingen så skulle jag testa att "slira massor", i syfte att se om det blir bättre. Om ordentlig "slirning" får kopplingen att bete sig märkbart bättre så är min gissning att du har en förorenad lamell och/eller svänghjul. Förorening kan vara olja tex.
På bilden mitt gamla svänghjul (E36!) Länk . Som synes lite "brunt" på det, kommer från lammellen gissar jag då det inte fanns några oljeläckage alls, konstigt nog. Jag hade iofs inga problem med kopplingen men lamellen var defintivt sliten. Dock slirade den aldrig för mig, inget "clutch judder" osv, men som sagt lamellen var/är sliten, sen om den hade klarat 10000 mil till eller 1000 mil till vet jag ej, gissar på nåt mitt emellan:). Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Visst är det galna priser - speciellt på olja och tändstift! :-)

Jag tog rakt av exempelpriser om man köper typiskt inom Sverige (dvs vad en typisk Svensson får betala).

I detta fall tog jag faktiskt från www.mister-auto.se (för min 120i)
Kopplingssats : 2731 SEK
Svänghjul : 4783 SEK
Frakt (och lite avrundning) : 186 SEK
TOTALT : 7700 SEK

Sen det andra jag nämnde....
Diverse : 300 SEK
Arbete : 5000 SEK

Vilket blir 13000 SEK grovt räknat. Så inga konstigheter här.

Men du har helt rätt Dawwe, du får bra och välkända märken till dessa priser! Jag borde skrivit "ska du ha BMW original" så kostar det mycket mer. Men det finns absolut ingen anledning till att köpa BMW original här. Sachs och LUK fungerar alldeles utmärkt.

Vi pratar om att ge en grov överslagsräkning här till trådskaparen, handlar det om 1300 SEK eller 13000 SEK.

Men det går definitivt att komma ned i pris om man jagar, Dawwe visar två mycket bra exempel!

Fast är man inte så insatt i bilar så är det inte alltid helt uppenbart vilka delar man behöver och ska ha.

Vi ska tänka på en sak till, bilen ska lämnas in till verkstad. De brukar vilja använda sina egna reservdelar, vilket kan ge en något högre prisbild än det vi ser på eBay.

EDIT : Såg precis nu att mister-auto har Sachs kopplingssats till HALVA priset av vad Valeo kopplingssats kostade (och det var Valeo jag syftade på i prisexemplet ovan)! Missade det helt. Så kopplingssatsen ska bara vara på drygt 1400 SEK...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer, CDV har ingen som helst påverkan på detta. Däremot hade den förmodligen gett svarta spår i asfalten istället för blåanlöpt svänghjul som du troligen har nu. Svänghjulets är tvådelat och det brukar glappa upp sig också.

Prova att köra i 70km/h på fyran. Ge gas så att bilen sakta (obs) accelererar men inte mer. Tryck ner kopplingen så att varvet ökar 500-1000rpm och håll i 3 sek. Detta brukar polera ytorna så att det blir bättre. Så länge du gör enl ovan hinner kopplingen aldrig bli varm, dvs det orsakar ingen skada.
Annars är det att byta delar och som redan sagts hittae man Sachs koppling och LUK svänghjul billigt på andra ställen än BMW, fast det är orginalgrejer.

Har man en lös bakvagn (gummibussningar) förstärks detta beteende.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@marin849 : Bara så vi inte missförstår dig, du menar väl egentligen att
*med* CDV är det "mer troligt med blåanlöpt svänhjul"
*utan* CDV är det "mer troligt med svarta spår i asfalten"
eller hur?

I din formulering råkade det bli tvärtom, därför ville jag försöka förtydliga.
>> Instämmer, CDV har ingen som helst påverkan på detta. Däremot hade
>> den förmodligen gett svarta spår i asfalten istället...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Aha, ja givetvis!
Ska man rivstarta måste CDVn bort eftersom dess jobb är just att göra rivstarter lite mildare.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis :-)

CDV eller Clutch Delay Valve är inget annat än en flödesbegränsare, den stryper flödet till ett minimum. Så om du plötsligt släpper kopplingen så tar det lite tid för bromsvätskan att ta sig från "slave cylinder-sidan" genom det trånga lilla hålet i CDV och tillbaka till "master cylinder-sidan".
Eftersom det tar lite tid för bromsvätskan att passera så kommer trycket i slave cylinder att minska lite långsammare, vilket leder till att kopplingsskivan appliceras lite långsammare och mer gradvis än om man inte hade CDV.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.