|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Ser vita bubblor/gägga i min olja, även efter ett oljebyte och efter att jag frågat runt samt läst lite på internet verkar det som att min ventilation i vevhuset är igentäppt vilket leder till att det bildas kondens i oljan. Det är så dessa prickar/bubblor uppkommer. Jag har ingen aning hur detta går till, uppskattar alla svar samt info angående detta ämne. Borde rensa vevhuset så gott det går och annars byta hela delen. Länkar till guidar är också intressant. Tacksam för svar, mvh Emanuel | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja du får vit kondens även med ny vevhusventilation så det fallet spelar det ingen roll. Ska man byta vevhusventlationsburken kan man köpa den utan isolering betydligt billigare och flytta över isoleringen från den gamla. "innanmätet" är den samma. Dock en del jobb insuget måste bort. Det som egentligen är problemet är avrinningen ned i oljesticksröret vilket är en trång passage. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vad menar du? Det borde lösa problemet väl. Har du något annat förslag? Mvh Emanuel |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det har ingen som helst betydelse, man får kondens i oljan oavsett vevhusventilation eller ej. Har med temperaturskillnaden att göra och kortkörningar där motorn inte blir genomvarm. Om du kör en längre sträcka med bilen så den blir genomvarm så brukar det vita i oljan försvinna. Läcker motorn olja ? så du känner en lukt, kan det bero på dålig vevhusventilation och då trycker den ut vevhusventilationstrycket genom vakuumpumpens tätning som då droppar på avgasröret Eller från ventilkåpspackningen. Från vevhusventilationsburken i botten går ett plaströr som ansluts på oljestickröret det är en trång passage som med mycket kondens vintertid kan frysa och då blir det tryck som brukar orsaka oljeläckage. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tjena. Jag kör egentligen bara långa sträckor. Fram och tillbaka till jobbet. 33km enkel. Självklart blir det korta sträckor ibland men inte lika ofta. Bmw bavaria misstänmer att förra ägaren kört många korta sträckor. köpte bilen i november. Vet dock inte när detta uppkommit. vad rekommenderar du att jag gör? bilen läcker inte olja nej. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag har en 316 (e46) vilket torde vara samma maskin (men färre hästar) Jag har nästan 30 km till jobbet (enkel) och det är ur BMW-motor-sammanhang INTE att kategorisera som "en lång sträcka". Vintertid tar min motor lite mer olja, och den har nästan alltid en liten kladd vitt på plast-delen (mätdelen) av oljestickan. Ingenting under oljepåfyllningslocket dock. Jag har även inspekterat flera av vevhusventilationens anslutningar och allt ser bra ut, och han trycker ingen olja nånstans. Det där kladdet brukar bli mindre när vår/sommar kommer. Men förra våren krävdes en resa Stockholm - Örebro i lagom takt för att det lilla vita skulle vara helt borta. Min teori är att det finns nån spalt eller veck i tråget där stickan går ner där det inte finns olja men där det kan samlas lite kondens - för det är alltid på övre delen av mätområdet min "kladd" brukar sitta. Men som sagt, kör lite längre, lite oftare, så brukar det inte vara något problem. Och så gör man ett oljebyte lite tätare än vad serviceintervallen säger. ;-) När/om vevhusventen kastar in handduken, ja det märks. Jag är dock som ovan skribenter, helt övertygad om att ett byte av just den inte kommer få märkbar effekt på majonnäsens vara eller icke vara, så länge bilen går halvkorta sträckor. /a. |
| Tjena, är dock orolig över det och skulle iallafall vilja rensa ventilerna. Borde göra skillnad iallafall | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.