|
|
|
|---|---|
|
Har bilen på verkstad just nu. Ringde till dem och fråga hur det går med det de ska göra, och utöver det berättade mekanikern att de ser ut som bilen är krockad en gång i tiden. Jag tror inte att han har fel, men frågan är om jag på något sätt kan ta reda på om och när den har varit krockad? | |
| Ta ut en carfax på chassi numret | |
|
Hjälper ingenting på annat än USA importer ------- //Lövet |
|
|
Jag tog en carfax på den innan jag köpte bilen förra april, och det visade inget om att den varit krockad. Bilen är en M3 3.2 E36 från 1996 och är importerad år 2000 till sverige får tyskland. |
|
|
Då kan det vara då att den är reparerad utan att bmw eller flrsäkrings bolag varit inblandade. Är det bra gjort är det bara och njuta och köra vidare. Vad va det han anmärkte på då någon konstig svetskarv eller dålig lagning? Mike |
|
|
De sa han inte rakt ut. Men fick en känlsa av att bilen är sne på något sett eftersom när framvagnen justerades förra året så skillde cambervinkeln ganska mycket på höger jämfört med vänster fram. Men ska höra med honom på verkstan om vad han grundar det på. |
|
| Har du märk av det när du kör den att den beter sig konstigt vid kurvtagning eller lite hårdare körning | |
|
Jo, lite. Men de blev mycket bättre efter framvagnsinställningen. Men känns ändå inte riktigt bra. Har köpt bussningar och topplagringar till i fram som ska monteras inom kort. Hoppas på att de ska bli bättre då, för bussningarna ser mycke trötta ut. |
|
| Ja när hjulvinklarna INTE kan fås inom tillåtna värden, eller iaf väldigt nära (slitna leder, bussningar kan ställa till det) så kan man kallt räkna med att bilen varit med om en större incident av något slag. Jag brukar alltid kolla bilarna underifrån innan köp, främst efter läckage eller konstiga skarvar/bucklor/whatever under bilen. MEN även om inte ser nåt konstigt så kan man inte vara säker. "Säker" kan man först vara efter att ha kontrollerat panelernas inpassning, spalter mm, o till slut att hjulvinklarna stämmer, för stämmer hjulvinklarna så har bilen rimligtvis endast vara med om nån mindre "fender-bender", typ skrapad kofångare/skärm/whatever. På en 20 år gammal bil får man nog räkna kallt med att nån lite skada har den allt varit med om, det är min åsikt iaf. | |
| Man behöver ju inte krocka bilen för att få en taskig hjulvinkel, om den sen gick att ställa som den ska så är det ju ingenting | |
|
Krockar som sker i Europa syns inte i Carfax oavsett om det är gjort på BMW eller berras bilskrot. Endast saker från USA syns. Tydligen har carfax lyckats mycket väl med sina kampanjer... Det går att få ut uppgifter från svenska försäkringsnbolag (Andreas Löfgren har lyckats) och är det gjort hos BMW kan man också få fram det. Annars får man väl granska hela bilen vilket väl är vad mekanikern gjort och då kommit fram till att den är smälld. Mekanikern måste ju ha talat om var exakt den är krockad och därifrån kan du gå vidare. Annars får du göra följande: *, prata med alla tidigare ägare inklusive dem i Tyskland. *, Fråga BMW om utdrag från ISPA och fråga specifikt om något kostat mycket pengar. *, Försöka få ut uppgifter från bolagen som haft den försäkrad. Lövet kanske har tips om hur du gör det. *, Studera hela bilen, ser något märkligt svetsat, lackat eller allmänt skumt. Lycka till! Mvh Stephan |
|
|
dawwe och Stephan735i, mycket matnyttigt att kolla upp från er. Tack!!! Ska iväg till verkstan imorgon och tala lite med mekanikern om detta också. Ska höra med honom om han kan kryssmäta bilen när han har den på lyft. |
|
| Talade lite med dem på verkstan igår, och bilen har mycket riktigt varit krockad vänster fram. Allt stämmer inte riktigt in med inpassning vid skärm och huv. Men meken sa att det inte ska vara någon fara på taket. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Så länge bilen beter sig normalt tycker jag inte att du ska tänka på det alltför mycket, finns inget gott att hämta i ältandet. :) |
|
Jo, jag ska fortsätta att köra den. Men är kul att veta mer om bilen nu iaf, även om det är ganska tråkigt att veta att den är krockad en gång i tiden. Verkar som den varit krockad i tyskland innan den importerades hit till sverige. Regskylten som sitter fram har samma datum som den som sitter bak, från 2000. Den borde ju varit bytt till en nyare om bilen varit krockad i sverige. Så den har gått 15 krockfria år i sverige. Det är ju bra. |
|
| Det är nog inte många 20 år gamla sportbilar som aldrig varit med om nån incident, det händer saker med bilar som körs hårt av gasglada ägare. Det får man räkna med om man köper en bil av den typen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.