|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vet inte riktigt vad jag ska kalla ljudet för, men det låter lite som att det sitter en groda någonstans i motorn när den startas och är kall. Detta fenomen uppstår vid 10 plusgrader och neråt. Har filmat hur det låter: Ungefär runt 20 sek är det ett lite smattrande ljud, det är vatten som spolas ner i en brunn, mao inte bilen. Någon som känner igen sig i vad det kan vara? Tycker inte det låter tydligare beroende på var jag lyssnar någonstans. Det enda jag kan tänka mig är att det skulle ha något med vanosen att göra, bytte vanosringar för ett tag sen, men jag har för mig att den var likadan innan bytet. Bilen går bra annars, inga misständningar och kraften finns där. Detta fenomen uppstår inte när bilen är varm eller startas när den stått i ett varmgarage, samt att den är väldigt tyst och fin i motorn när den är varm. /T | |
|
Jag är inte expert ..men jag skulle föreslå att du kollar om det är glapp i vattenpumpen ..alltså om den håller på att rasa så kan det bli konstiga ljud från remmen ...sedan när vevhusventilationen är tätt så kan det också bli konstiga ljud ..men jag har svårt att tro att det skulle låta så där...men vevhus problem brukar alltid låta när en motor är kall ..så kolla alla slangar..och kolla så att du inte har en seg sörja (brungul) där du fyller på olja ... kolla även remmar ...olja i servostyrningen ..man får kolla allt som är lätt först det där ljudet låter himla konstigt...hur lång tid tar det innan det försvinner ..försvinner det när motorn är varm så kan det vara vanos ..för vanos brukar vara problem med 328..har bilen gått himla massa mil ..står inte vilken årsmodell du har ?...bytat olja nyss ? Tänker aldrig byta bilmärke igen |
|
|
Bilen har precis gått över 13000 mil denna månad, så speciellt långt har den inte gått trotts att den är gammal, byggår -00. Oljan blev bytt i höstas när jag köpte bilen och har använts i knappt tusen mil. Vattenpumpen samt termostat blev bytt i höstas. Det är inget klegg under oljepåfyllningslocket, visserligen kan det fortfarande vara trångt i rören i ventilationen, vet inte om den är bytt eller ej. Ska kolla den i sommar när jag byter insug. ;) Den har dock inte rykt ovanligt mycket i vintras, samt så har jag inte sett något klegg under locket då heller. Vanos ringarna blev bytta för bara några månader sedan, det blev en fantastisk skillnad efteråt. Jag tycker inte det låter som det klassiska "vanos rattle" som många haft problem med, men borde kolla den delen också. Börjar bli svårt att lyssna efter ljudet nu när det börjar bli varmare igen. Tack bmwjohansson för dina tankar och idéer. Alla tankar mottages tacksamt! =) /T |
|
|
om man kollar på andra filmer på youtube med vanos problem så är ditt något helt annat...det låter inte alls samma..och vanos strular när både motorn är varm och kall oftast kan det inte vara så enkelt att du behöver byta några remmar eller spännrullar kanske ? Tänker aldrig byta bilmärke igen |
|
|
Om det bara låter vid kallstarter skulle det kunna vara luftpumpen. Se länken: Länk |
|
| Hmm, verkar bara sitta en luftpump på högerstyrda e46 328i av nån anledning... Så då kan det ju inte vara det. | |
|
Kolla hur oljefiltret ser ut! När jag köpte min E39:a var det 500 mil kvar innan service enligt intervallet - jag bytte olja och filter direkt efter köpet, och det var nog tur att jag inte väntade tills servicelampan börjat lysa. Innan bytet var det ett konstigt ljud som nästan lät som kluckande höns vid kallstart. När jag lossade oljefiltret var det helt kollapsat och "igenkramat", så troligen var det övertrycksventilen i filterhuset som lät konstigt när oljan inte kunde komma genom filtret. Filterpappret kändes som ett blött tjockt melitta-filter - helt "lealöst"... :( Det var ett Fram-filter och jag avråder alla från att köpa deras skitfilter (de har dåligt rykte för att de kollapsar, som mitt gjort!). Personligen använder jag bara "originalfilter" (som är Mann eller Mahle), alternativt Mann, Mahle, Bosch eller Hengst - med dessa filter VET jag att de inte kollapsar pga. vekt filtermedia! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska absolut prova att byta oljefiltret, om inte annat så är det inget negativt att göra det. Löprullar känns ganska troligt att de kan ha en hel del med detta att göra, jag vet även att hjulet till ACn är lite glappt. Tycker dock inte ljudet kommer från det hållet riktigt när jag lyssnar, men jag har haft fel förr. /T |
|
|
Öppna oljepåfyllningslocket och lyssna där inne. Det sitter ett membran till vevhusventilationen som kan paja. Svårt att höra om det bara är ett ljud eller om det också är en vibration. Det ska vara svagt undertryck vid oljelocket.så att ett A4 papper fastnar och buktar in men inte sugs in.. |
|
| Provade sätta ett pappersark ovanpå oljepåfyllningshålet och lite sug var det allt, men inte starkt alls. | |
| Då borde det inte vara vevhusventilationen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.