AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
637

M5:an "dog" i morse :(

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Först började belysningen (som trippmätaren/färddata) inne i bilen började lysa klent, sen började ABS lampan att lysa, stannade på tomgång och ytterligare en varningslampa (!) tändes.

Stängde av bilen och sen gick det inte att starta den p ga slut på ström. Mätte syran i batteriet som visade runt 1150 = mkt lågt.

Bilen har stått väldigt mkt och bara gått runt 300 mil sen i november förra året. Har innan haft ett felmeddelande som säger "checkcontrol see owners handbook" utan ytterligare info, jag åkte då till BMW verkstaden för ett diagnostest. Där hittades inget fel, bilen laddade bra (har nyrenoverad diodbrygga oxå)

Jag är nu ganska övertygad att felmeddelandet berodde på vingel med batteriet..

Misstänker att nån cell kanske är dålig el nåt? Batteriet är ett tudor 100amp/h och ett sk underhållsfritt, ca 4år gammalt. Går det att kolla på nåt sätt om en/flera celler är kassa?

Är det nån mening att försöka få fart i det igen el är det bara att köpa ett nytt?

Det värsta är att kärran nu står på stan utan uppsikt och olarmad :(
De flesta mackar brukar ha batteritestare som du bara kopplar in över polerna och du kan då också belasta batteriet. Då kan man se direkt om en cell är sjuk.

Fråga snällt om du får låna den 1 timme eller så ...
Fyra år gammalt batteri???
släng....
Inget o spara på, Bjussa M5:an på riktiga grejor...

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ja, det lär väl vara lika bra och bjuppa fartvidundret på ett nytt batteri. Det är dock inte så lång tid kvar till vinterdvalan..eftersom bilen kommer att stå i ett kallgarage hela vintern så kanske det blir tufft för batteriet.

Kanske det går att ha nån typ av underhållsladdare ikopplad på vintern? Kan man isåfall använda laddaren utan att koppla ifrån batteriet? Spelar det nån roll om man kör laddningen på batteriet (sitter under baksätet) el kan man ladda från strömuttaget i motorutrymmet?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Ett tips (från en som dödade sitt batteri i vintras...)
TA IN batteriet i värmen! då håller det!
Hälsn
Klas
Angående underhållsladdning hade jag en M3 cab jag inte använde under vintern. Införskaffade en underhållsladdare och hade den stod på hela tiden. Har både haft den i kallgarage och varmgarage och det var inga som helst problem.

Vill du ha mer tips om just det sök på "vinterförvaring" så får du nog lite träffar med mer tips.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Måste man ta ur batteriet el kan man låta det sitta kvar?

Ingen som vet om det går lika bra att ladda på strömuttaget i motorutrymmet istället för direkt på batteriet?!?

Det sitter även motor & kupéuttag i min bil..kanske det kan användas lite då och då? eller blir det bara kondens?
Lät batteriet sitta kvar i 325:an under senaste avställningen, i kallgarage, dock kopplade jag bort ena polen. När jag kopplade på batteriet efter 5 mån startade den direkt, som om den inte stått där mer än några timmar :D

En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om ni skall förvara batteriet i ett kallgarage eller liknande, se till att batteriet är fulladdat annars kan det frysa sönder om det blir riktigt kallt.
Mindre kul om det sitter i bilen!

Mvh
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Batteribytet hjälpte INTE mot felmeddelandet som jag har haft!! Däremot så funkar bilen i övrigt som den ska.

Står inget i instruktionsboken heller förutom "elektronikfel, åk till bmw-verkstad"..meen där fanns inget onormalt i diagnosen?! Såg nu när jag startade bilen att batterilampan lyser mkt svagt (syns knappt) om jag drar upp handbromsen så den lampan lyser..men det kanske ska vara så? syns inte idagsljus iaf.

Nån som har nån idé vad som händer?!!
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ingen som har nån idé om vad det kan vara för fel!?
Wo
44
Woosssen
328i Touring M Performance Exhaust -13
Hade ett liknande fel på min tidigare bil (328), där hade en pluspool pajat i generatorn. Började som du och byta batterie men det hjälpte inte, åkte in till en firma som kollade på generatorn. De va då dom hitta felet med pluspoolen i generatorn. Kan vara värt att kolla!

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jag tänkte testa med en voltmeter på batteriet ikväll, med bilen igång och se om den laddar som den ska iaf.

Enligt diagnostestet så laddade den som den skulle, men det skadar väl inte att kolla lite extra.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Har nu mätt vid generatorn och på strömuttaget till batteriet...mätaren kom aldrig ens upp i 12v med helljus, stolsvärmare m.m påslaget :( den låg stadigt på runt 11.50 volt.

Med motor av och ingen strömförbrukare på såg låg det på 12.4 volt ungefär...

Nån som har tips på vad som kan vara fel? Diodbryggan är nyligen renoverad iaf..så det måste vara nåt annat?!
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Vet inte om det är rellevant men frågar ändån...

Tänkte ta in mitt batteri i vinter så det får stå i värmen och må bra men vad säger min m5:a om den får stå utan ström hela vintern? Klarar alla komponenter det??

M5 I LOVE

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Komponenterna klarar nog det utan problem skulle jag tro...dock så kanske datorn tappar minnet med motorstyrning osv.

Jag hade ur mitt batteri ett dygn utan att nåt hände iaf, vet inte om det är skillnad under en längre tid?
Det går utmärkt att ladda via plusuttaget i motorrummet, det är direkt förbundet med batteriets pluspol. Om du har under 13,6-14V när motorn går med lite varv så laddar inte generatorn, kan vara laddningsregulator, diodbrygga, kolen kablaget till generatorn mm. Hur som helst så måste generatorn fixas.

FP
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Tack för svaret Folke! Du tror inte det kan vara nåt jordfel till generatorn el nåt? Eftersom diodbryggan är nyren så borde det inte vara nåt med den iaf..det hade kommit in grus där p ga att det inte sitter filter på luftröret orginal...numera sitter det ett hemmagjort filter där iaf.

Funderar på om kolen kanske kan vara dåliga el nåt..antar att jag får montera bort den och åka till närmaste bilel mek med den..
Visst kan det vara jordfel, men den jordas väl via fästet tror jag. Det går ju en del kablar till generatorn, kanske sitter det ett kontaktstycke också. Något kanske inte kommit på plats efter rep.

FP
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Fick lite mer info idag från föregående ägare :) Batteriet är bara 4 mån gammalt och är 100 ah tudor.

Generatorn är även den nyrenoverad vid samma tidpunkt av en auktoriserad bilelfirma. De goda nyheterna är att det tydligen fanns kvar garanti på generator jobbet =) I bästa fall så blir detta "problem" helt gratis. Ska kontakta elfirman i morrn och se vad dom säger!
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Fick tillbaka bilen nu =) Det var en kabel i generator rotorn som hade gått av. Dom bytte ut den mot en ny helt gratis :) Dock så ligger felmeddelandet kvar som förut med "see owners handbook" vid start och avstängning...inte kul!

Kanske är det nåt som BMW måste nollställa el nåt? Vad jag har förstått så betyder meddelandet elektronikfel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.