AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
770

Dåligt drag i 540I? (synpunkter)

51
129
518 I STARTEN
535XDT-12 M-sport.
Jag var ute och provkörde en 540 i går men tycker den var seg.Jag upplevde det som om det var en fördröjning på gasen Ska det vara så har inte kört någon manuell V8 förut.Drog jämt från 50 på 6an så han borde ju inte vara helt slut.Skulle vara kul med andras upplevelser med v8.

ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Jag har alldrig upplevt någon fördröjning på min iallafall, det ska inte vara någon fördröjning på en man. tycker jag
Låter som slirande koppling min var lite som gummibandsfördröjd innan den byttes enda förklaring som jag kan tänka mig.

MVH Stephan
p
hej har aldrig varit med om det på någon 540 som jag kört
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Jag är med "Stephan" det låter som en slirande koppling
51
129
518 I STARTEN
535XDT-12 M-sport.
Tror inte det var kopplingen släppte upp den vid 5000 varv på 5an och den nöp direkt.Det känns som om det sitter i gaspedalen, går den på el eller.

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Jag har aldrig uppfattat 540'an som nån raket på några varvtal, men tittar man på hastighetsmätaren så rör det på sig rätt skapligt ändå :-)
Bo
23
Bosse
325xiAT -01
Tänk också på att det är några kilo som ska igång. Min kan kännas slö första sträckan från stillastående om man gasar lungt.

Annars håller jag med om att fartkänslan inte helt återspeglas förrän man sneglar mätaren.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Måste ju verkligen säga att om man äger och kör en 518 så hör det till ovanligheterna att påstå att en 540 som dessutom är manuell skulle verka seg och ha fördröjning.
Jag har sett en manuell släppa lös alla kusar live så att säga och den var långt ifrån seg...det härliga var att det lät sanslöst skönt och klart tyst, men bilen rörde på sig ordentligt..tillskillnad från många DTM rörs trimmade (mfl) som låter som de har minst 400hk men rör på sig endast måttligt.

Men jag kan förstå att man har förhoppningar hos en 540i, efter att jag hade en Jaguar XKR med 375kompressormatade hästkrafter som med lätthet satte de 255or som satt på i spinn samt en Maserati 3200GT som var snäppet värre än den på typ alla punkter som grädde på moset så blev det mesta efter detta ganska tamt tyvärr. Men låter man bli för motorstarka bilar och kör omkring med en "standardbil" så skall inte en 540 kännas slö på något sätt, som tur är har jag glömt bort hur det känns när den där riktiga känslan infinner sig när man kör en bil med typ 400hk vilket är bra för då ser man fram emot en 540 som normalt sett orimligen kan kännas slö.

Min slutsats är att allt kan inte ha stått rätt till med den 540in du körde, jag kunde ha förstått dilemmat om det var automataren du körde, för jag körde en 840ia som klart motvilligt växlade ner trots bara 13000mil på mätaren och den kändes faktiskt slö pga den egenskapen...till och med min 535a kändes något vassare i vissa lägen.
51
129
518 I STARTEN
535XDT-12 M-sport.
Måste väl säga att jag inte åkt 518 hela livet,Har haft racebil 600-700hk 9000turbo samt s4 så jag jämförde inte med 518

540:n skall svara rappt annars är det ngt fel, basta.

:)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slitna eller felaktiga stift kan ge denna typ av beteende!

Kolla serviceboken, är den inte servad hos auktoriserad verkstad är det läge att kolla stiften.

Mvh
51
129
518 I STARTEN
535XDT-12 M-sport.
Får tacka för svaren ska kolla stiften samt luftfiltret, det stämmer med serviceboken men det säger ju inte så mycket

54
108
540 Touring
540iA Touring -95
Kan det vara membranet?

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Håller inte med om att 540'an skall kännas "rapp", svänghjulet är ju som värsta väderkvarnen, mycket massa som skall runt... motorn är ju inte direkt "sportigt" optimerad (understatement) - jämför med Alpinas varianter av i stort sätt samma motor.

Men allt handlar ju om
hur man definerar ordet "rapp", hade en Skoda 130 Rapid Coupe en gång i tiden - den kändes rapp upp till 60-65 blås - framförallt på vintern när den snurrade vid minsta "överställ". :-)
MGL
Jag kan hålla med om att 540 i vissa lägen känns "seg"
särskilt i låga hastigeter.Men i lite högre hastiheter så märks det att det finns effekt. jag har en touring-95 med aut. när den växlar till 3an vid fullt gaspådrag i ca 120 km så är det riktigt bra drag i den.
Om jag jämför den med min 635 känns den i vissa läge "slöare" särskilt mellan 2-3000 varv/min.
Sen bidrar komforten i bilen till känslan,det går fortare än man tror när man tittar på mätaren
mitt råd: provkör flera 540 så du kan jämföra, jag har haft min i snart 1,5 år (tittade och provkörde 5 st innan jag slog till) är helnöjd med bilen.

MGL
51
129
518 I STARTEN
535XDT-12 M-sport.
Jag undrar kan det vara EML som spökar lampan tänds inte när man vrider på tändningen och som jag har fattat finns det på alla med ASC.För det kändes som fördröjning vid gas pådrag

bo
42
bowmore
BMW 540ia -94
min 540 -94 är lite seg på låga varv.känns som en fördröjning som du säjer + att den vit röker lite .kan de va membranet?? den drar inge vatten iaf..

Tangentbordet är lite svårstyrt, men jag tror att jag har alt under ctrl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.