|
|
|
|---|---|
Roxy |
Är det någon som vet om det skall vara ett visst oljud när man drar i drivaxlarna? Om jag drar drivaxeln fram och tillbaks så hörs det som det smäller järn mot järn. De är ganska tröga att flytta på. Man kan få det att smälla ganska rejält! Någon som vet något om detta? Skam den som ger sig! |
frazze |
Roxy: Åk till en stor ensam kundparkering helst på kvällen..så ingen ser vad du gör: För att kolla vä: drivaxel vrid ratten åt höger max.. kör samtidigt bilen Runt runt...hör du knakande ljud från drivaxeln i det läget är det ev, dags för ett byte...ett tillägg du får Ej köra för sakta....du måste hålla ca: 35-40 km/h. Det du nämner att det smäller...när du drager d-axeln fram och tillbaks är helt normalt... frazze |
frazze |
Skall man kontrollera om en drivaxel är dålig...gör som följer: Demontera drivaxeln(ganska mkt pill) sätt upp Drivknuten i ett skruvstycke...tag fäste med en stor polygriptång vrid axeln..ett mkt litet spel skall finnas...knappt kännbart....känns spelet stort...är förmodligen drivknuten utsliten...du måste kolla både den yttre samt innre knuten....Den som pajjar oftast är den yttre knuten (den närmast hjulet) En beg komplett drivaxel kostar ca: 1000:-(i bra skick) frazze |
frazze |
För att hålla sina drivaxelknutar i bra skick....skall Man en gång om året ta av gummidamasken göra knuten ren torka med luddfria trasor..återinfetta den med svart "Mollyfett" Då håller den i all evighet. frazze |
frazze |
Fick ett hett tips av en BMW mekaniker..om drivknutarna Börjar bli slitna...så är det bara att byta plats på dem den på vä:sida sätter du på höger sida O.s.v Då driver de åt andra hållet där klackarna ej år så Slitna........ frazze |
Roxy |
Hej Frazze! Bilen har gått endast 4000 mil och jag hoppas att drivaxlarna är ok! Men jag skall testa dem ändå och köra runt och lyssna. Tack för alla tips! Synd du inte är i Malmö då du gärna hade fått lyssna på mitt klonk! |
Roxy |
Frazze! Om du rullar sakta ner för en backe (5km/h) trycker ner koppligen och lägger i ettan känner du ett ryck i din bil? Jag har ett litet ryck och man känner att växeln går i. Kan det vara normalt? |
frazze |
Roxy: Du skall ej växla ned till ettans vxl under färd Det är en växel man startar färden med....sedan kan du använda de övriga fyra växlarna som du vill..... frazze |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.