|
|
|
|---|---|
|
det sitter ju så kallade stora klumpen i en 325ik men hur är det med ix klumpen är det den stora eller? | |
| Jag skulle tro det men är inte 100 på detta. Fråga Spiidfrik. Han håller på med ett 325 IX projekt och kan sina saker. | |
|
Spjuvern har du övergett volvo nu,bygga en dräpar bmw ? ix har stora diffen vad jag vet men har inte lamelldiff utan visco. |
|
|
Jag har monterat en iX diff på en polares 325iM och det var inga problem, de har likadana hus. Kiip Spiiding! |
|
|
En liten fråga från en som inte vet. Vad är det för skillnad på lamell & visco diff? //Ticco www.ticco.com |
|
|
de kan nog ja besvara lammeler e just va det låter som, medans visko är en seg olja, är det någon som är säker på att det är visko på ixen |
|
|
150% säker! :-) En viscodiff är helt "öppen" så länge siliconet i den är kallt. Snurrar hjulen med olika fart värms siliconet upp, styvnar och tvingar hjulen att snurra med samma fart. Den är därför något "seg", den har en viss reaktionstid som lamelldiffen inte har. Fördelen är att den har mer än 25% bromsverkan när den väl är "varm". Tror det var upp till 60% (eller om det var ännu mer). Kiip Spiiding! |
|
|
Nice, tack för infon! Tur att jag har 40% på lamelldiffen då :) //Ticco www.ticco.com |
|
| En visco diff kan alltså inte slitas ut på samma sätt som en lamell diff då eller? Har ix:en samma utväxling på bakaxeln som en vanlig 325? Blir lite sugen på att försöka hitta en visco diff om den är ett bra alternativ till de svårfunna lamelldiffarna... | |
|
Nej, den nöts inte på samma sätt. Men siliconet kan överhetta och det är inte bra, då tappar den sin funktion. Och det går inte att byta silicon enl BMW. :-/ En annan nackdel med viscodiffen är som sagt att den är lite "seg" i reaktionen, man kan alltså enhjula lite innan den börjar driva på båda. IX:en är lägre växlad än rwd 325. Inte mycket men dock. Kiip Spiiding! |
|
| Inte för att någon av diffarna är lämplig på en 318iS (4.10 orginal) Men vilken är snällast? iX:en är alltså ännu lägre än standard 325. Då är en standard snällare eller? | |
|
e30 325 touring med lamelldiff har 3,91. Gjordes med 4,10 med lamelldiff för Japanska marknaden :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
Kul, då blir det att åka till Japan och handla diff. Ska kolla direkt på flygbiljett. Någon annan som vill ha en diff från Japan med handlad? Hörde att Bäckis sa att diffen som sitter på din sänkte varvet med 1500 på femman. Hur känns det på landsväg? ///Johan |
|
|
Han sa inte att det är 40% diff i den ? :) Har inte kört så mycket på landsväg men med turbo så är det inga problem med den utväxlingen, går faktist väldigt fort upp till 5'ans växel. //Ticco www.ticco.com |
|
| Nej det sa han inget om. Anledningen till att vi talade om din bil och just om diffen var att jag köpte den bakaxeln som satt på din iS innan han monterade den diffen som sitter nu. Hade nämligen turen att rasa den som satt på min bil, numera har jag även din bils ex diff bakom verkstaden och varför det ska vi inte tala om!!!! haha | |
|
Vad menar du med "snäll"? Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.