|
|
|
|---|---|
|
Vad kallas diffen (systemet)när ett bakhjul inte spinner förrän båda gör det? Det som innebär att man faktiskt har tvåhjulsdrift. Tacksam för svar. | |
| Det kallas för diffbroms | |
|
Svetsad! Kanske någon av nedanstående du söker? Differintial = Tillåter hastighets/moment skillnad upp till 100% Spool = Mekaniskt ihopmonterade drivaxlar ersätter diff, fungerar som en bakaxel på en gokart. Lamelldiff = Överför ett procentuellt moment till hjulet med fäste vid hastighetsskillnad mellan hjulen. Låsbardiff = Låser axlarna till 100% och sätter diffen ur spel. Locker = Båda hjulen låsta till varandra tills att ett går fortare än det andra och blir urkopplad. Det hjul som befinner sig i ytterkurva kopplas alltså ur i perioder. Ingen långmilare kanske? (kanske den du söker?) Torsen = Tror den tillåter dubbel hastighetsskillnad? W |
|
|
Diffbroms kan tillåta att ena hjulet tappar fäste innan den fungerar. Eftersom det är hastighetsskillnad mellan hjulen som spänner lamellerna. Har själv en Trooper med lamelldiff och på lågettan fungerar den inte fullt ut. Oftast i snö och uppför behövs tvåan och det är inte för att sänka momentet utan för att öka varvet så att diffen inte hinner släppa. W |
|
|
Det gäller alltså min BMW 535 -91, den spinner aldrig på ett hjul. Om man hissar upp hela bilen och snurrar på ena bakhjulet brukar det andra snurra åt andra hållet, men här snurrar det åt samma håll. På bilprovningens bromskontroll ligger bromsen på lite på ena hjulet, eftersom valsarna inte snurrar lika fort. Är det någon som vet vad det heter? |
|
|
Troligen en lamelldiff med hög förspänning. Prova att svänga tvärt på löst/halt underlag i låg hastighet, om den är väldigt hårt spännd eller felande kommer den att vilja understyra/tugga. Du kan även prova att lyfta ett hjul och prova vrida det med friläge i, är den blygsamt spänd som i min Trooper kan man knycka lös hjulet. Om den skulle vara svetsad av någon mindre nogräknad så vill jag uppmana dig att byta ut den, en svetsad diff eller en "spool" hör endast hemma i skogen eller på strippen, på väg är den väldigt otrevlig. W |
|
| Diffbromsen ser till att bromsa ena hjulet som spinner och överför kraften till det andra hjulet. Det är väl inte antspinn du frågar efter. Det du söker är diffbroms. | |
| Tack för alla svar, jag tror på diffbroms för den är ju inte svetsad och antispinn är det inte heller. | |
| Har du kollat att den inte är svetsad?Besiktade en bil förut med svetsad diff då fick jag en tvåa på anliggande broms på ena hjulet och efter som att jag viste att bromsarna var sjysta så kunde jag inte låta bli att säga att den var (diffad) och då sa han att det inte spelade någon roll så då var jag tvungen att säga att den var svetsad så fick jag en tvåa på det istället:) | |
|
Ett förtydligande på vad bmwkungen beskrev: Det är lamellerna på hjulet med fäste som spänns åt, åtminstone på den jag har på bokhyllan! PS För mycket hjulspinn med en lamelldiff särskilt med stor skillnad på fästet mellan hjulen kan pensionera den bästa på en eftermiddag! W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.