AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.053

Hur byter man fläktkopplingen?

Fr
89
Freske
530d xDrive Touring - 2015 m power kit
Fläktkopplingen är slut på min 320iK -88, fixade en annan via skroten.

Det skall ju vara en baggis att byta men jag har lite problem att komma åt. Så jag har väl tummen mitt i...

Har lossat skydsskåpan i plast men hur mycket vågar man dra den runt själva fläkten? Sen är det många och tjocka slangar = svårt att komma åt. Någon som kan gen en lite utförligare beskrivning?

Du behöver dels en fläktmutternyckel,32mm tror ja den ska va,finns o köpa på Biltema faktisk.Utöver de en "remskive-låsare" eller va de nu heter,o den finns oxå o köpa på Biltema*reklam*.Nåja....ta dän remmen som driver fläkten först.Lås sedan själv fläkten med hjälp av "remskive-låsaren",sen tar du fläktmutternyckeln o skruvar "åt fel hål",detta för att den är vänstergängad....Piece of cake!Sen e de bara o montera ihop igen
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
ge nyckeln en rejäl snyting med en hammare eller dyl. (åt rätt håll...) så funkar det nog utan "remskivelåsare".
Jag lyckades iaf på det viset

---------------------------------------------
"Speed doesn't kill, it's the sudden stop..."
Fr
89
Freske
När man tar loss fläktremmen lossar man väl på generatorn i den bult som sitter i skenan och trycker generatorn mot motorn så man får ett slack i remmen? Generatorn sitter bergfast, något mer man skall lossa på eller är det bara att använda mer våld??

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Har ingen aning om hur man gör, men farsan gjorde det på under 15min på våran 528i -85! (tror jag)
Jag bytte fläktkoppling på min 528 för ett tag sen, använde en 32mm blocknyckel från Biltema, som jag fick slipa ner tjockleken på för att den skulle passa, och en gummiklubba. Generatorn och dess remmar rörde jag inte överhuvudtaget. Bara att klappa till med gummiklubban på blocknyckeln, kom som sagt ihåg att muttern är vänstergängad.

Länk
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Ta du bort remmen blir de ju bara ännu svårare... för hur skall du då kunna hålla emot rem-hjulet...? Har iofs lyckats med det själv men det gör jag inte om!

Lycka till!

------------------
Always Diesel
I de flesta fall så sitter fläktmuttern såpass hårt att bara remmens spänning räcker inte för o hålla emot...Ett knep är ju o trycka ner remmens ovansida men de e inte alltid de räcker....O de e absolut inget svårt o hålla emot med rätt verktyg...Ja har gjort denna "operation" säkert på över 10st BMW o alltid utan problem....
Fr
89
Freske
Ah äntligen ett bra riktigt bra tips. Att trycka på fläktremmen gjorde susen.

Upptäckte dock att den "nya" fläkten hade 9 vingar istället för 7, och att paketet var tjockare. Själva kopplingen skall väl vara densamma för hela E30 serien men det skiljer alltså på fläkten. Den 9 vingade kommer från en 316, iom att den är tjockare så går den inte innan för kylaren. Finns väl lite mer plats när det är två burkar mindre.

Någon som har någon teori om antalet vingar? Vad är bättre 7 eller 9?
Kopplingen till min 528 kom från en 325:a och propellern som hängde med den hade fler blad, dock så har det ju så länge kopplingen varit ok funkat alldeles utmärkt med den propeller som hör till 528:n så jag skruvade fast den på den nya kopplingen.

En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger.
Länk
Fr
89
Freske
Det var den gamla som hade 9 och den "nya" som hade 7...

Ok då missförstod jag dig men budskapet var att du hur som helst kan använda dig av den propeller som hör till bilen, den torde ju vara anpassad till att utföra jobbet så att säga.

En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.