|
|
|
|---|---|
elof |
någon som vet om euro-plus garantin gäller även i sverige? och om den då omfattar samma saker här som i tyskland? |
| Testa en sökning på inlägg, det har skrivits rätt mycket för en tid sedan om ämnet | |
elof |
ska jag genast göra tack för hjälpen |
|
Tjena, Jag har precis bytt bil, och köpte den nuvarande bilen av en kille som importerat sin bil från en av de större BMW handlarna i Tyskland. Han köpte till EUROPlus garanti. Han har inte haft några som helst problem med att hantera garantifall i sverige, och jag har själv haft mycket kontakt med EUROPlus i Tyskland för att se till att när jag köpte bilen så skulle EUROPlus garantin följa med bilen. Och det gjorde den. Jag har inte haft några som helst problem heller. Garantin gäller även i Sverige och den gäller precis samma saker som i Tyskland. Det enda du bör tänka på, vad jag kommer på i alla fall, är att mindre BMW verkstäder (auktoriserade verkstäder) inte alltid hanterar garantifallen åt dig. Om du lämnar in den hos någon BMW handlare som inte hanterar garantifallen åt dig måste du först ringa till tyskland och säga att du ska göra en reparation, betala för reparationen, och sedan skicka kvitton till Tyskland. Däremot om du lämnar i bilen i t.ex. Stockholm eller Göteborg och reparationen som görs går under garantin, så behöver du inte göra ett smack själv, då sköter BMW det åt dig och du behöver inte heller ligga ute med pengar för reparationen och inte heller krångla med banköverföringar och pappershantering. BMW sverige hävdar att dom har kommunicerat ut information om hur alla sina serviceställen ska hantera EUROPlus fall, men i verkligheten vet inte alla hur man ska göra eftersom det är ganska sällsynt med EUROPlus-bilar i Sverige. /eFx |
|
|
Hej Läste Era inlägg ang garantin. Undrar bara vilka kriterier som skall vara uppfyllda? Vet någon hur t.ex. hur länge garantin gäller från köpdatumet i Tyskland? |
|
|
SF, Det står på din gula europlus-garanti sedel hur länge den varar - antingen 2 eller 3 år från första registreringsdatum. Håller med föregående talare, det funkar utmärkt i Sverige också - om man själv sköter kontakten med tyska europlus. |
|
|
Kan man fortfarande få Europlusgaranti om man köper bil i Sverige? På www.bmw.se finns det ingen info om garantin (vilket det gjorde förut) och det var ett tag sen jag såg att de erbjöd det. /Micke |
|
|
Gäller Europlus garantin i hur många led som helst så länge inte tiden gått ut för den även här i Sverige? MVH/ Qvarnis |
|
|
Europlus garantin gäller hur många ägare som helst under garantitiden och det gäller alla länder som garantin gäller i. MVH Stephan |
|
|
MDCruiser: Kan inte du kontakta mig. Vill kolla vad som gäller. Har en hel del kvar på EuroPlus:en och vill veta vad du menar med att sköta kontakten med tyska EuroPlus. Är det så att jag kan åka in på BMW verkstad i Sverige och på något sätt få EuroPlus (i tyskland) att betala kostnaden? Det borde ju BMW tycka är bra .. eller hur? Vill ha mer info. |
|
|
CoolBlue, såhär ligger det till; BMW:s huvudkontor i Sverige har gått ut med information till alla BMW-auktoriserade verkstäder (stora som små) om hur dom skall uppträda när kunden lämnar in en bil som har Tysk EUROPlus garanti. I verkligheten så fungerar dock inte detta, utan det är endast ett fåtal verkstäder (man kan kort säga att det är dom större verkstäderna) som tar emot bilar med tysk EUROPlus, eftersom dom andra tycker att det "är för krångligt". Det finns egentligen två alternativ. Det ena är att man söker upp en BMW-verkstad som sköter kontakten med EUROPlus i tyskland åt dig. Då behöver du som kund inte göra ett smack, utan lämnar bara in bilen. BMW-verkstaden går igenom bilen och faxar det som måste åtgärdas till EURPlus i Tyskland. EUROPlus svarar med vad som täcks av garantin och inte, varvid BMW-verkstaden ringer upp dig som kund och ber dig godkänna det som skall göras. T.ex. kan det vara så att du behöver byta packbox någonstans nära motorn varvid man måste tömma motorn på olja. Hela arbetet för att byta själva packboxen står i det fallet då EUROPlus för, men du får betala för oljan som sedan skall fyllas på (d.v.s. du får betala kanske 3-5% av vad hela kalaset skulle kostat). Som jag sa förrut så är det i stora drag dom större verkstäderna som gladerligen tar emot EUROPlus och sköter detta åt dig, d.v.s. dom som finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, m.m.. Det andra alternativet är att du lämnar in bilen hos din lokala BMW-verkstad och frågar dom om dom inte kan hjälpa dig med EUROPlus garantin. Vill dom inte göra det (vilket du nästan borde kunna kräva av dem, eftersom dom har fått instruktioner om hur dom skall göra) så har du alternativet att sköta kontakten med EUROPlus helt själv. Vad du gör då är att du låter BMW-verkstaden byta det som skall bytas eller fixa det som skall fixas. När det är klart skickar du personligen ner kvittona till EUROPlus (adressen står i din EUROPlus-folder) varvid dom skickar dig svar på vad dom tänker ersätta samt hur dom tänker betala ut pengarna till dig. Oftast så vill dom sköta detta genom en säker transaktion till din bank. Helt klart är det ju lättast att gå genom alternativ ett, eftersom du då inte behöver göra något, inte behöver kontakta någon och inte heller behöver ligga ute med pengar. Fler frågor? /eFx |
|
| Tackar eFx ödmjukast för utförliga info | |
| Dessutom har jag problem med att stava, och det gäller inte på Gunde Svan's sätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.