AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.537

F11 2011 - bytt till sommardäck = väldigt spårkänslig?

ke
34
keroro
BMW 523i Touring -11
Jag köpte min bil förra hösten och hann bara köra ett par veckor med sommardäcken innan jag upptäckte att pga. felaktigt däcktryck så var vänster bak sprucket och nedslitet. Eftersom det var nånstans i mitten av oktober så passade det ju lagom att byta till vinterdäcken. Nu när vintern är över så inhandlades 2 nya sommardäck till bak. Jag ville inte byta alla fyra pga. ett pajat däck då framdäcken har gott om mönster kvar (jag har behandlat frågan om likadana däck på alla axlar i en annan tråd och det verkar vara 50/50 på forumet om man mixar eller ej). Så det som sitter på är då 19 tums runtom, 245/40 fram (Goodyear Excellence) och 275/35 bak (Contintental ContiSportContact2).

Det som uppstått nu är att jag känner att bilen är betydligt mer spårkänslig än med vinterdäcken (225/55 Goodyear arcticgrip) men även också jämfört med när alla fyra sommardäcken var av samma märke (nu säger den ena halvan av forumet "I told you so..."). Finns det några tips att förbättra detta? Förutom att köpa nya framdäck också då förstås...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det är inte 50/50 när det gäller om det är OK att mixa olika däck - moderna BMW är MYCKET känsliga för att ha samma däck fram och bak! Om man blandar olika däck och "lyckas", har man haft en väldig tur!

"Told You so!" ;)

Är det RFT på båda axlarna eller vanliga däck? (har du blandat RFT och vanliga är det ännu värre...)

Det du ev. kan göra förutom att köpa nya däck så du får samma runt om, är att experimentera med lufttrycket, genom att öka/minska trycket runt om, öka/minska trycket fram, samt öka/minska trycket bak.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Men dom nya du satte på bak.. är dom av samma bredd/storlek som satt på dina gamla sommardäck? Hade du 275 tidigare också?

Och det säger sig ganska självklart att bilen blir mer spårkänslig när du går från dina vinterdäck på 225 till sommardäck på 275..
ke
34
keroro
BMW 523i Touring -11
Jadå, jag satte på samma dimension, 275. Kruxet är ju att det kändes som att de nya däcken var ännu mer spårkänsliga än de gamla, så man hoppades ju att det inte berodde på att det var pga. annat fabrikat.

Testade igår att öka trycket bak till 2,8 (såg att däckkillen satte 2,5 när han monterade). Vilken skillnad! Nu är det iaf 90% återställt... de sista 10% skyller jag på bredden :)
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Bredare däck gör bilen spårigare, låg profil (högre lufttryck) och RFT hjälper till att göra den ännu lite spårigare.

Om den är väldigt spårig kanske den behöver en hjulinställning.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Ja skönt att det löste sig så lång i alla fall.. Dock ska du ju ändå inte behöva ha i mer tryck än rekommenderat.. måste man det så är ju nått annat knas ändå.
Risken återstår ju att du får ett onormalt slitage av däcken med för högt tryck..

Men det kanske man kan leva med mot att bilen är körvänlig :)

Har också väldigt svårt att tänka mig att bara för att du har olika fabrik fram o bak skulle göra den skillnaden.. Alltså om du byter dina två framdäck nu så skulle bilen blir hur bra som helt igen då.. nä, tror inte de..
Dock kan jag tänka mig att dom är känsliga för olika bredder på däcken fram o bak och såfall gärna vill ha samma på båda axlarna.. men olika fabrikat tror jag inte på.

Och som Westersund skriver så kanske en inställning kan hjälpa till.. men borde ju inte behövas på en bil från -11 tycker man..
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Att den känns spårigare med nya däck än med dom gamla kan jag nog också tänka mig då dom blivit lite rundare i kanterna och mjukare i gummit med mera.. dom nya kommer säkerligen också att kännas lite bättre efter ett antal mil..
ke
34
keroro
BMW 523i Touring -11
Jag gjorde faktiskt en hjulinställning strax efter jag köpte bilen då jag fick dåliga råd av min gamla däckfirma... lång historia kort så berodde det snarare på det trasiga däcket som numera är utbytt än att det var nåt knasigt med hjulinställningen (allt grönt där). Jag tror att det är som Smajly säger, förmodligen kvarstår lite känslighet för att det är olika bredd fram och bak och ett eventuellt byte hade nog inte gjort saken mycket bättre (men plånboken desto tommare). Som allt annat så ska ju även däck köras in så jag hoppas det blir bättre efter ett par mil!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Smajly, jag vet inte vilken erfarenhet eller kunskap du bygger följande på:
"Har också väldigt svårt att tänka mig att bara för att du har olika fabrik fram o bak skulle göra den skillnaden.. Alltså om du byter dina två framdäck nu så skulle bilen blir hur bra som helt igen då.. nä, tror inte de.."

Men min kunskap och erfarenhet talar emot det i alla fall - jag skriver det igen:
Moderna BMW är MYCKET känsliga för att ha samma däck fram och bak! Om man blandar olika däck och "lyckas", har man haft en väldig tur!

I de flesta fall får man obehaglig och ibland rent farlig väghållning när man blandar olika däckfabrikat/modeller bak och fram på BMW. I vissa UNDANTAGSFALL kan det fungera, men det är en chansning och man vet inte i förväg vilka kombinationer som kan fungera.

Vilka lufttryck skall du ha enligt instruktionsboken/lappen på B-stolpen?
Trycket fram kan även påverka!
2,8 bar bak, låter spontant som mer rätt än 2,5 bar.
Min E39:a skall t ex. ha 2,7 bar bak "utan tung last", med 235/45-17-däck.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
2,8bar bak är inget direkt högt tryck.
Jag brukar lägga mig närmre fullastrycket än normaltrycket när jag pumpar.

Tycker bilen känns bättre då och så sparar vi ju någon droppe diesel för miljön.
2,5bar är ju helt galet iaf ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.