AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
27.230

10 dagar med nyköpt bil = Gul Motorlampa..

Sida 3 av 6
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Vo får hoppas att historien är slut nu.

Bosse J.
BMW CS 185 H
J-
534
J-A
325i T -08
Ägarna rekommenderas att köra, kanske olagligt och utan ärende i hopp om att hålla liv i en misslyckad och övergiven lean burn teknik som krånglat i 7 år.

Mina två tidigare NOX kattar har funkat 2000 mil vardera. Urbränning i höga hastigheter har inte hjälpt. Efter sista mjukvaruuppdateringen kom ingen felkod för försvavlad katt på min bil. Produktutveckling för kunden eller BMW......

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ojämn tomgång vid kallstart de första sekunderna är nägot de inte kunnat lösa trots byte av samtliga bränsle samt tändningskomponenter samt mjukvara.

BMW vet inte vad det beror på, det är fint
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
Tyckte min hade lite skum tomgång på kallstart fortf.... Kör typ 300meter hemåt efter jobb idag = Gul motorlampa.!!!! Skjut mig.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Du skojar!;(

Bekräftar tyvärr min dom att det finns inga genvägar tyvärr, man måste byta ut samtliga insprut/soppa/tändningsrelaterade delar till de uppdaterade varianterna tyvärr, jag fick gå den hårda långa vägen och slutnotan hamnade på 50.000:- och då tog bolaget 40k och jag 10k ;(;(

Så j*vla tröttsamt så man vet inte vad, lider med dig och hoppas de inser att allt måste bytas, då det är som ett domino.

Försvinner motorlampan om du stänger av bilen och startar igen?

Dr
252
DrDazed
Usch...
Man ska inte behöva lämna in bilen 3 ggr på 4 veckor..! Konstant stressad och bitter.
Tappat sjukt mycket arbetstid med. funkar inte.
Ska besikta den imorn, haha vetifan hur jag ska göra med det.

Ja, den försvinner vid omstart, körde en sväng efteråt och då larmade den inte igen.
Men får väl gå ut och köra lite tomgångskörning snart o framkalla det en gång till..
Känns som den alltid larmat när jag varit tvungen till att köra lugnt direkt efter kallstart typ..
Dr
252
DrDazed
Beolab: Hur långt har du kört med bilen efter dina problem?
J-
534
J-A
325i T -08
Ingen tröst i bedrövelsen.
Jag lämnade in bilen 26 ggr på 7000 mil.
Enda fördelen var mycket promenader......
Nu har den fungerat i 4 månader.......

Dr
252
DrDazed
Haha! Seriöst?? Att du inte sålde den efter 10ggr :p?
Detta är de sista jag vill höra. bytt varenda del i hela bilen?
Dr
252
DrDazed
Felkoden avläst o sa bara något om "bränsleadaption"?
Så ingen aning om varför, tomgången var plötsligt för låg så de höjde den.
Palla inte ha den inlämnad över helgen osv så får göra lite vidare körtester själv så länge.. Skulle ju säkert kunna vara någon annan spridare..
Strular bilen igen så får väl det bli nästa steg..
Konstigt att jag aldrig sett att den hamnat så lågt tidigare men har märkt att bilen hoppat lite osv vid tomgång på kallstart sista tiden.
Bo
565
Bosse J.
1600 GT-68, såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Hur är det, betalar försäringen/garantin fortfarande allt verkstadsjobb?
Baserat på min erfarenhet så byter de riktiga verkstäderna samtliga spridare och tändkasetter vid fel på ngn av dessa. Det finns ingen genväg därvid lag.Ett annat fel som kan föreligga är ju igensatt vevhusventilation som också tänder motorlampan. Utöver detta kan det vara läckage på insugsbälgarna, med samma resultat; Gul lampa. Läckande insugsbälg kan vara lite svårt att se men gummi torkar och brister av vibrationer.

Bosse J.
BMW CS 185 H
Dr
252
DrDazed
Det enda positiva i det hela är att jag köpte Bilgaranti i ett år.
Så med 500kr adm avgift på varje förfrågan så har de betalat allt än så länge.
Rädd att de kommer börja jiddra dock. De började ifrågsätta mitt 3e ärende :)
Dock är det mellan verkstaden och bolaget som får ta den fajten.

Ja, som sagt, Verkstaden sa att de kanske hade velat byta samtliga men att försäkringsbolagen inte går brukar med på det, Får göra ett försök med det nästa gång den larmar.. Vågar inte tänka tanken att den inte skulle larma igen :P

Sjuk ångest om Bilgarantin skulle vägra och jag kör mer med bilen, vanliga motorförsäkringen går ut om 15mil...! :P

Schysst att verkstaden kunde ordna en bil till mig om jag måste lämna in den snart igen iaf..

Motorn verkar inte vara så lätt att felsöka :/
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Förutom hoppande tomgång vid kallstart och lite orolig vid dragläge, vilket BMW anser som normalt och inte går att göra något åt, så har jag kört ca 30 mil sedan repration utan felkoder.

Men N43 samt N53 motorerna är mkt bräckliga o sköra.

Jag inväntar att BMW kommer med en ny förbättrad mjukvara för motorstyrningen strax. Men om och när kan de inte svara på 😡

Dr
252
DrDazed
ok, 30mil säger ju inte så mycket än.. :/

Mjo, känns som allt trillar i sönder efter pumpen strulat och feltoleransen är inget att hänga i granen.

Kört typ 3 kallstarter sen felkoden men ingen ny har kommit.
Men första 500meterna idag så var den galen.
(efter det körde jag lite rally så försvann det direkt)
Om jag kör utan gas och sedan trycker ner halvgas så gick den snabbt upp i te x 2500varv och efter cirka 0.2-0.5 sekunder så landa den på 2000. Lite vilda gissningar men den var inte normalt iaf?
växla ryckigt också men det var väl pga av att den hamna på fel varv först.

Vid kallstart och jag nuddar gasen lite nätt så pendlar den mellan 1000-700varv upp och ner tills den tillslut blir stabil. Kan inte heller vara normalt eller? VANOS eller fler spridare som spökar måntro?
Bara tomgång så var den helt ok sist, låg på 1000 några sekunder sen ner på 650.

Körde en testrunda till och då var den ganska normal, men var nog inte helt kall, ska ta en sväng inatt och imorn..

Tyckte bilen rök som fan, Men det gör dem kanske när det är fuktigt ute? Har aldrig reflekterat över sådant tidigare. lätt man blir paranoid bara.
Dr
252
DrDazed
Testade nu och lade upp 2 korta filmer, ifall någon vill tala om ifall det är någorlunda normalt. Tomgången har verkat normal hela dagen iaf! Alltid något!

Vid gaspådrag precis efter start, se vid 4 sekunder, hoppar upp 100-200varv extra en sväng..

Vid pyttelite gas i friläge:

Nåja, får la se om de kmr någon gul lampa snart eller ej :P

Tankar ni 98 lr 95? Säkert skitsamma men ändå intressant, jag har börjat slänga i 98 nu ist.
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Haha, något helt sjukt du kan testa ang det där med tomgången, Men min e46 318i med n42 motorn, hade nästintill samma problem med tomgången som du beskriver. Googlade ihjäl mig och såg att flera hade haft samma problem och det berodde på oljelocket, Bytte oljelock då det var lite lite sprucket på ett ställe och sög tjuvluft. Har inte varit något problem sen dess. Men skruva loss dit och inspektera packningen och locket efter sprickor :)
Bo
565
Bosse J.
1600 GT-68, såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Ingen dum idé. Men det leder också till avgasreningen och vevhusventilationen. Den sista påverkas starkt av hur bilen körs och kan klegga igen med gul lampa som signal.

Bosse J.
BMW CS 185 H
Dr
252
DrDazed
Hade varit kul o höra om alla andra N53 beter sig så här eller ej,
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
DrDazed, har du kollat oljelocket?
Dr
252
DrDazed
Ska kika det nu :) Tänkte köra o besikta bilen om de finns drop in.. Håll tummarna ^_^
Observera att min är en automatare, kanske därför den varvar lite konstigt vid kallkörning? de få gångerna jag hunnit testa med sportläge o manuell växling har jag inte märkt ngt än, mkt rappare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.