AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
27.234

10 dagar med nyköpt bil = Gul Motorlampa..

Sida 2 av 6
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
Efter lite mer eftertanke så känns det inte helt pålitligt detta..

BMW sa att de tog 5-10sek att starta bilen nu, Detta symptomet har jag aldrig själv fått! Kanske något bakomliggande som även sabbat högtryckspumpen, i hope not.
Dr
252
DrDazed
Verkar inte gå att redigera inlägg i efterhand.. så svara på mina egna frågor..hah

"Bilen känner av att den måste lägga sig i nödprogram och då kan fläkten gå på fullt ös."
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
När högtryckspumpen gav upp på vår 325i så gav den ett par av symptomen du nämner. 5-10 sek att starta bilen (ibland, inte alltid) och motorlampa som gick att släcka genom att starta om bilen.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Känner inte igen symtomen att en fläkt går på max när högtryckspump går sönder men det kan säkert va så
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Och dessa ska akapa det visslande ljudet?

Bosse J.
BMW CS 185 H
Dr
252
DrDazed
Vad menar du Bosse?

Cred till Theanders i Lund. Fixade bilen väldigt snabbt när de väl kom dit :)
DrDazed: Så du menar att bilen är lagad nu hos Theanders? Vad var felet då?
Dr
252
DrDazed
Yes Sir, Theanders fick bilen onsdagkväll, beställde delar på Torsdagen, Blev klar på Fredag eftermiddag :)

De bytte högtryckspumpen + någon "lågtrycksgivare?"
Tydligen så har de nerskrivit att byta den givaren samtidigt.
Det var ju goda nyheter att de fixade det så fort. Min ljuddämpare stals och trots att försäkringsbolaget hade gett grönt ljus så hade de tid att montera ett nytt så var det 6 veckors väntetid på Theanders.

Hoppas bilen fungerar felfritt för dig nu lång tid framöver!!!
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det värsta är väl att det inte räcker med att byta h pump o givare utan det är som ett domino, där spridare, tändspolar brukar vara standard att de även kommer rasa, och behöva bytas ut snart tyvärr.

Dr
252
DrDazed
Haha tack för de uppmuntrande orden! :/

Men jag har den fruktan också.
Vi får hoppas att det stämmer att man fick en förbättrad version av pumpen iaf.

Vet att spolarna blev bytta en gång i tiden på den, kan ju hoppas de fick någon förbättrad också.

Skönt man har garanti 1 år nu ifall det skulle hända ngt.

6 veckor? Sjukt, låter som jag hade flyt :)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Vi håller tummarna!

Slit den med hälsan o använd bilen, o du behöver köra på motorväg minst en gång, var 100 mil över 120km/h i en 30 min, annars slämmar Noxkatten ihop, det fick jag erfara. Kostar 15.000:- med en ny;(
Dr
252
DrDazed
hehe, är det din egna slutsats? låter sjukt.. Vet inte vad noxkatten dock :)

Jag kör till jobbet 2ggr i månaden cirka, så det borde va safe.
Helvete vad dyrt.
Ni
964
Nip
320i-04
Det stämmer om katten - min verkstad hade en bil som gått 4000 mil och katten var dags att byta.

Bara en massa kallstart och körningar på några kilometer varje gång - sliter oerhört, verkar det. Men enligt utsago är det designat för bilens livslängd, så man skall väl inte bli alldeles harig - men inte tro att bil som man köper som gått 4000 mil är problemfri.

Min tar väl 5km innan den är fullvarm ens, till närmsta affär. Temp på kl 1100 eller så på den sträckan - en gång i veckan.
Så jag tar den en gång i månaden och kör 2x30 minuters och passar på att göra ärenden i större stad också. Den kostnaden tjänar man förmodligen in mot annat som mår dåligt att gå för lite. Bromskivor som rostar och annat.
Dr
252
DrDazed
Jag kör typ 6km till tåget varje dag :P Motorn blir aldrig varm på den tiden. krävs typ rallykörning för att hinna få upp den lite.
Det är väl känt att bilar inte mår bra av många kallstarter, men de ska fan tåla en del kan man tycka, gäller väl o ha lite otur också.

Verkar ju lite farligt men hur passa vanligt det är vet väl ingen.. en bil hit o dit säger ju egnetligen inte så mycket.

Om alla fel man läser i trådarna här skulle vara så vanligt som det låter,
borde ju alla sälja sina bilar direkt igen :)?
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Jag hade termostatfel på min.

Bosse J.
BMW CS 185 H
Dr
252
DrDazed
Gul motorlampa... <3
Dr
252
DrDazed
@beolab - Jag hoppas fan inte du har rätt :)
Nu får jag bytt lågtrycksensor och nox-sensor.
Så snart är det bara spolar och spridare kvar ^_^

Vet inte om jag ska vara glad att detta händer nu medans jag har garanti och kan köra glad ett par år efter detta eller om jag ska köra orolig resten av året :P
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Var glad, be dom byta lågtryck o högtryckssensorn, solenoider, samtliga tändspolar och spridare, då är du safe.

Jag passade på att även byta kamkedjesträckaren till den uppgraderade varianten när jag ändå höll på.

Btr Nox katten, så är det förvärmningskatten som sitter på grenröret och tar hand om alla kolväten, som inte den vanliga katten mäktar med att göra.

Fick ett papper från BMW som BMW Tyskland har skrivit efter mitt byte av Nox katt:

Kör i över 120km/h i minst 30 min var 100 mil, då startar en programerad urbränning av katten.

Denna funktion är hastighetsberoende och startar endast i farter över 120km/h, så det hjälper inte att tokvarva på en 50km/h sträcka på väg till jobbet tyvärr.
Dr
252
DrDazed
Tack för infon, låter nästan som ett skämt. Får skylla på det när man bli tagen av snuten :P

Bilen fungerade inte helt efter bytet, efter ett par nya tester började ena spridaren larma.(ojämn tomgång osv vid kallstart)
Fick bytt spridare,spolare,stift och fick tillbaka bilen igår, fungerar klockrent.. än så länge. :)
Jag pratade om att man borde byta alla spridare, vilket han också hade rekommenderat men att försäkringsbolagen inte brukar gå med på det,så det är bara att hålla tummarna.

Aldrig får man vara helt glad då fåglarna hade skitit ner hela jävla bilen över helgen, de bjöd på en tvätt men har feta märken kvar. Sjuk otur, de erbjöd sig nu att polera bort det , får hoppas det hjälper :)

Theanders Bil i Lund kan jag verkligen rekommendera.
Verkligen måna om sina kunder och trevlig kontaktperson.
Fick även allt arbete åtgärdat väldigt snabbt båda gångerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.