AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
27.233

10 dagar med nyköpt bil = Gul Motorlampa..

Sida 1 av 6
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
Min fruktan om att få de "vanliga" felen på N53 motorn tog mig 10 dagar :(
Inbillade mig att det alltid ser ut så på forum om vilken bil man än köper.. :)

2 ggr nu har lampan lyst gult och tappat kraft + låter som någon fläkt i motorutrymmet går på max.

Hoppas jävlar att bilgarantin tar detta. Ska försöker utläsa koderna imorgon, hoppas det går att se historik med deras läsare, annars boka tid hos bmw asap..

Behöver jag betala felsökningen? Borde det inte räcka att motorn varnat ett par ggr?
Får ringa bmw och bilhandlaren imorn..
Dr
252
DrDazed
btw, Stänger jag av bilen några sekunder och sätter igång den igen, fungerar den perfekt . Börjar nog inbilla mig att de rycker till lite mer när den lägger in sexan dock, men det är kanske normalt.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Vattenpump defekt byt den snarast
Dr
252
DrDazed
Låter som du är säker på din sak.. Tack..
Lär ringa till bilgarantin och bilhandlaren och bmw idag.
Ska även bort till en polare o läsa av koden om jag inte får ngn tid idag.
Ska försöka inte köra i onödan tills jag kan lämna in den. För övrigt så har jag funderat på att det känns som att min bmw är mkt lägre grader än min gamla v70. Vad är normalt temperatur efter 10min och 30min på dessa?
Dr
252
DrDazed
BMW sa att de kunde vara vad som helst och att jag skulle bärga dit bilen :s
J-
534
J-A
325i T -08
95-105 °C är normal motortemperatur. Termostaten öppnar vid 97 °C. I termostathuset finns en värmekropp som kan sänka motortemperaturen vid hård belastning. Cirkulationspumpens varvtal påverkar också motortemp.

Vid ca -15 °C ute och lugnare landvägskörning blir den bara ca 80 °C.
N53 med trasiga NOX sensorer blir varmare på vintern då den bara går med homogen bränsleblandning (lambda 1).

Dr
252
DrDazed
Tack J-A, får kollas när jag har en fungerande bil.

Dör lite av ångest just nu ifall garantin inte skulle gälla.
och lite beslutsångest om jag vågar köra bilen till verkstad.

Märkligt att BMW inte hade någon aning om vad som kunde vara fel.

För övrigt sa jag att de brukade vara problem med spolare och spridare, men för dem var det inte tillräckligt ofta för att de ansåg det som "vanligt".. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att slippa betala felsökningen hos BMW måste du nog kontakta säljaren först så denne får säga hur du skall göra och till vilken verkstad den skall tas för felsökning!

Risken är stor att om du på eget bevåg tar bilen till en BMW-verkstad, får stå för den kostnaden om handlaren är tjurig.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Dr
252
DrDazed
Pratade med Solid bilgaranti och jag fick lämna in den var jag ville..
J-
534
J-A
325i T -08
Lycka till!

Tändspolar och spridare är väl de mest bytta komponenterna på N53.
Har fått ett 15-tal utbytta av vardera slag.

Dr
252
DrDazed
Tack, Ingen som vågar svara på om jag ska köra dit bilen eller ej.. :)

Underbart att min vägassistans gick ut för 7 dagar sedan.
CR
428
CRF_Niklas
Jag hade inte kört, är det vattenpumpen som felar så är det för att den "kärvar" alltså inte snurrar i önskad takt. Då går fläkten på max direkt då det finns risk att bilen kan gå varm.

Motorn i din bil gillar ej att gå var
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på vad BMW-verkstaden sa och vilka konsekvenser det kan bli om motorns kylning inte fungerar, skulle jag inte våga chansa.

En bärgning borde ingå i "bilgarantin" - men kolla först...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Dr
252
DrDazed
Bärgning ingick på Tryggamil som jag fick 2 veckor i samband med köpet. utan självrisk, skönt.

Dock så när jag ringde dem andra gången och bokade bärgningen fick jag reda på att de inte betalade till en BMW verkstad utan till närmsta autoexpert, vilket var 6km iväg, där jag även bor..
Så fick ta det ändå då jag inte ville betala 3-4 tusen till bmw verkstaden.

kommer till verkstaden.. " jag har sagt upp mitt avtal, jag har inte tid"
Ringer trygghansa igen.. bärgaren får köra bilen till en annan verkstad.. som låg i samma by som bilen stod i från början..

Det börjar smidigt... Men jag undvek att köra mer med bilen iaf.. :)
CR
428
CRF_Niklas
Vad är det före seriös firma som ej vill att en bmw skall dras till en bmw verkstad? Det dummast jag hört på länge.
Dr
252
DrDazed
Jag kanske skulle krävt det av bilhandlaren eller något.. Kanske dumt att jag inte försökt kräva ett skit av dem? Vet inte vad deras 1 månadsgaranti grejs innehåller, Kanske är Solid det med.

Jag ringde direkt till Solid om Bilgarantin jag köpte till, De sa att jag fick lämna bilen var jag ville men de ersätter endast felsökning & reperationer. De verkade bra.

Meeen, Trygghansas bilförsäkring som stod för vägassistansen gällde som sagt endast mot deras närmsta Autoexpert verktstad.
= spara pengar.. Men jag håller med dig..
Dr
252
DrDazed
Otippat.. Toyota säger direkt att de har bara krockskador för BMW inte motor osv..
Och säger direkt att de inte kan något, typ inte vill ha den och kommer ta veckor.

är RIKTIGT sne på Trygghansa atm.

Övertalade Toyota till att åtminstonde läsa av felkoden idag. Tänker fan inte betala för det.
Ni
964
Nip
320i-04
Ändå ärligt att säga som det är - vi kan inte detta.
Än idioter som börjar byta i ena änden av motorrummet och notan slutar på 50 000.
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Tjutet du hör kommer säkerligen från en eller båda insugsbälgarna. Har haft det på några bilar så jag tror mig veta.

Bosse J.
BMW CS 185 H
Dr
252
DrDazed
toyota läste felkoderna och mummlade om bränslegrejs "givare" lr ngt, lamba,katalysator osv.. 4-5 larm.

TREDJE gången gillt! Bilen är nu på väg till BMW.
Dr
252
DrDazed
BMWs felsökning slutade med att högtryckspumpen och "lågtrycksgivaren?" ska bytas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.