|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå alla Z fantaster! Nu till sommaren ska hojen säljas och en roadster införskaffas, är tanken iaf. Har bara carport, så vinterförvaring/eventuellt mek blir tyvärr utomhus. Lite bakgrund: Enda jag kört i Z-väg är en Z3 1.9 för säkert 10 år sen. Kommer inte ihåg intrycken så mycket mer än att jag tyckte den utseendemässigt var helt rätt men också att den skulle haft en sexa för att vara en "riktig" roadster. Nya Miata NC (2006-) med 2.0 motorn är ruskigt kul på slingriga vägar, men kommer jag sakna mer motor efter ett tag? Den har ju "bara" 160hk. Har dock diffbroms vilket märks när det svänger och är fuktigt ute :) (äldre miator går helt bort pga utseendet). Z4 (inte testat än) är ju helt klart mest bil, har även fått för mig att det är störst risk med fiffel, men tanke på hur många som säljs via handlare som antingen just tagit in bilen eller väldigt många ägarbyten på kort tid. Ganska spretiga val. Men med en Z så är kravet en av de större sexorna iaf. Bidra gärna med synpunkter. - Miata NC 2.0 sport. - Kul att köra, från runt 120k, diffbroms, problemfri, men räcker en lite "tråkig" fyra. - Z3 2.8 - Billig, från runt 80k, en trevlig sexa, diffbroms. Har potentiellt sub-frame problem. Inte lika rolig att köra som Mazdan!? - Z4 3.0. - Runt 120k för första årsmodellerna. Hur rädd ska man vara för nyligen importerade.Lite väl många "bilförmedlare" som säljer dessa nu. Lite outsider, skulle nog inte våga slå till på en som jag inte kan historiken på. - Z3M - Dyraste valet både i köp och drift. garanterat sub-frame problem. Tvivlar inte på att den är kul! Finns fina bilar till rimliga priser eller är allt sönderkört/skruvat? Skulle inte våga köpa en M med +15k mil. | |
|
Kan bara kommentera att en Z3M inte är speciellt dyr i drift. Helförsäkring 6.000 per år, avställd nästan halva året. Skatt, strax över 2.000 för helåret. Servicevätskor och delar från Tyskland/UK och en mek. man litar på som gör jobbet. Fixa bara sub-framen så är det lugnt :-) |
|
|
Som alltid: Prova och köp en du gillar både att köra och titta på. Mina åsikter: Mazda: Har jag bara provkört en gång. Om inte Z3:an var så himla mycket snyggare skulle jag vara helt tillfreds med en sådan. Det är roadster som roadster ska vara och dessutom billigt och bra. Den helt nya ser ju riktigt fin ut btw. Z3: Vore jag som dig skulle jag vänta ut en fin 3.0:a om du inte vågar dig på en M. Både 2.8 och 3.0 skulle jag inte vara jätteorolig för bakvagnen på. Många av dem är stillsamt körda. Båda är glidarbilar med tillräckligt mycket motor för att det ska vara kul. Jag har ägt den minsta 1.8:an med 115 hk och den var alldeles för klen för att det skulle vara roligt. Z4: Går bort för mig på grund av utseendet tyvärr. Jag får be alla som älskar den om ursäkt men den klickar inte för mig. Vissa färger - ja och coupén- underbar, men annars - nej. MZ3: är vad jag själv har. Dyrare i allt naturligtvis. Risk för att den är hårt körd - och som du säger – bakvagnen måste man räkna in i priset. Men en fantastiskt rå och barnsligt rolig liten bil. Det enda problemet med den är att det är svårt att köra lagligt. Den tycker helt enkelt att det är tråkigt då. |
|
|
Tack för era svar! Håller till viss del med dig om Z4:an. Den är lite knepig visuellt, speciellt på bild. Rumpan på den gillar jag skarpt dock. Kul att ni båda har Z3 M :) . Kornknarr, har sett bilder och jobb som du lagt ner på din, grymt fin! Vad tror ni om vinterförvaring utomhus för dessa bilar så länge det är under tak? |
|
|
Vinterförvaring ute? Det är ju en bil så de tål ju det. Bättre ute än fuktigt inne är ju en bra grundregel. Man får vara försiktig bara så man inte lägger på ett kapell som inte andas för då kommer nog mögel som ett brev på posten. Jag har min i ett garage med några plusgrader och en luftavfuktare. Har också en torrboll inne i bilen. Det fungerar bra. |
|
|
Ska bygga ut mitt 1-bils garage till 2-bilars nu, då 4-dörrarna har ynglat av sig och fått en 2-dörrars... Kan du inte bygga om din carport till garage? Det finns ingen garageplats att hyra annars? |
|
| Bygga om till garage blir nog lite väl stort (och dyrt) projekt i mitt fall. Men det är långt till vintern så fixa garage går säkert alltid att lösa. | |
|
Såg att du bor i Västmanland. Då kanske du kan få plats i Kolsva. Finns ett jättegarage där nedsprängt i berget, utrustat med lufttorkar et.c. Inte ett dammkorn, knappt. Inget meck tillåts, utan det är ren uppställning. Har haft min Corvette där 3 vintrar och det har funkat perfekt. |
|
| Vad betalar du där? | |
|
Kanon Lasse! tack för tipset, får kolla upp det. Hittade länk för er som inte orkar googla. Länk |
|
|
Visst är det det :-) De tog bara runt 15-1700:- när de startade för ca 8-10 år sen. Priset har tydligen gått upp lite. Men bra är det. Gick inte att reservera plats dock senast när jag pratade med dem, så man får ställa in tidigt... Nu planerar jag som sagt att ha bilarna hemma, om jag inte behöver garaget till något speciellt en vinter. @Nicknova. Köp ingen Mazda, utan skaffa en visst tyskt bilmärke, så du kan gå med i t.ex. *** CS. |
|
| Hej tack för infon. de senaste åren har jag pysslat så mycket på bilen att jag velat ha den i garaget hemma. Men nu har jag andra vinterplaner och har fixat det mesta på bilen. Men om någon vet något bra ställe närmare Uppsala tar jag gärna emot det också. Annars är det ju nga problem att köra ngra mil. | |
|
Jag är faktiskt själv på gång att köpa en Z3. Det jag gillar med den är just att den inte är lika sofistikerad som Z4, utan enklare i sin konstruktion. Mer basal, alltså mer bara ren bil. Men, smaken är ju som baken förstås. Någon Miata skulle jag dock inte ens fundera på. |
|
| Z3orna är trevliga, snygga och robusta saker. det är också en fröjd att meka med dem om man är lagd åt det hållet. Rejäla BMW-lösningar och det mesta på karossen går att skruva bort. | |
|
Innerst inne vet jag nog också att det är en tysk rak sexa jag vill ha :) Min första egna bil var en BMW 320i -88 med lilla sexan på 129 kusar. Pålurad av en bilfirma med alla möjliga fel, vet inte hur många gånger jag bogserade den till kompisar som skulle felsöka. Har faktiskt inte ägt en BMW sedan dess. Men min kärlek till bakhjulsdrift grundades med den bilen de få dagar den faktiskt rullade! Senaste roliga bilen var en Cooper S -05a med mycket motoruppgraderingar och trots att det är bland det roligaste jag kört så kom jag inte ifrån känslan att det är bakhjulen som ska driva en sportigare bil. Och nu när man bor på landet nära Västerås (Utflyttad stockholmare) med mysiga vägar i närheten så måste det ju självklart kombineras med nåt öppet! |
|
|
Lite OT här kanske men Zorbas i Kolsva vilket käk;) Stannar alltid till där på vägen till Idre. Rekommenderas varmt om man har BMW vägar förbi! EB |
|
| Kornknarr: Så, trevligt, för jag är nämligen lite lagd åt mekarhållet. Ganska mycket till och med. Man blir det av att äga en E31 en 850i, för den medför konkursansökan om man inte är lagd åt "mekarhållet". | |
|
Om du köper en innan den 6/6 så får du kolla in facebookgruppen BMW Z-gruppen, Sweden. Vi hade tänkt köra en sväng i Bergslagen med start i Västerås. Ligger under evenemang i gruppen. Det är nog i alla fall 10-12 som visat intresse än så länge. Till vanliga z3 är ju delarna billiga eftersom det är E30 och E36, M-bilarna har lite annorlunda upphängning och motor så de blir lite dyrare. |
|
|
Ojdå, gäller det även Z4:or? Synd att man inte har fejan då... Kanske dags att skaffa det, även om det tar emot. Bett "tjejen" bli medlem nu ;-) |
|
|
Hehe, är också en av dem som vägrar facebook, får göra som du och låta sambon bli medlem! Först ska hojen besiktigas och säljas...ingen som är sugen på en Triumph Street Triple R -09? ;) |
|
|
Z4 an är mycket snyggare IRL änn på bild :) OBS att alla z3 2,8 Inte har diffspärr, va tillval . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.