|
|
|
|---|---|
|
Hej.. Har en M3 E90 manuellt från 09 som jag är supernöjd med. Men är lite sugen att testa en M5 V10. Kan ni som ägt båda sammanfatta lite kort fördelar respektive nackdelar med bilarna. Vore jättetacksam. Att M5 drar mer i soppa och kostar mer i driftkostnader såsom försäkring, skatt, service och dylikt har jag förstått. Men hur mycket dyrare är det gentemot M3 V8? Är M5an roligare att köra? Jag kör landsvägar och motorvägar för det mesta. Ganska sällan på stan. Är 35 år själv och kör alltmer som en gubbe. Gasar då och då.. Kommer jag att bli besviken om jag byter till en M5 V10 ? /Magnus | |
|
Jag har ägt två M5 e60 och en M5 e61. Idag har jag en manuell M3 e90. Det är mer körglädje i M3an. Kvickare och smidigare när det svänger. M5 är brutal rakt fram och på motorvägen, men lider lite av sin vikt i kurvor. Smg lådan är härlig vid aktiv körning, men lite jobbig i stan och till vardags. V10an har en fantastisk sång, men V8an är inte heller så pjåkig. V8 drar lite jämnare över hela registret och är inte lika törstig i relation till sin motorvolym. Hade själv relativt mycket småfel med diverse elektronik i mina M5or. Rekommenderar starkt båda bilarna. Allt beror på hur mycket plats du behöver. Dock tycker jag att e60 börjar se lite gammal ut. |
|
|
Tack för ett utförligt svar. Det var precis vad jag misstänkte. Jag har kört 2500mil med min M3 E90, och det enda som strulade var ena lambdasond, som snabbt byttes ut till en ny. Annars inte ett enda elektronikproblem eller dylikt. Supernöjd. Jag gillar M3ans vridstyv chassi och fina styregenskaper när det väl börjar svänga. V8an är dessutom rätt rolig och varvvillig. Är rädd att jag inte upplever samma sak i en M5. Dessutom håller jag med dig att M5 V10:orna ser klart äldre ut.. Får nog vänta lite till på en M5 F10 dvs. när det största prisraset gjort sitt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.