AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
9.633

E32 750 special tillval? Oljekyl?

Sida 1 av 2
Tjäna, jag har två st E32 750,
Skulle byta kylare på den ena då den läckte och kokar vid tomgång/låga hastigheter. (antar det är visko)
Då märkte jag att där va lite skillnad på dessa 2, på den jag plockar delar ifrån var där ett ''kyl'' under kylaren, som jag antar var till motoroljan då det rann ut något som verkligen såg ut som motorolja, jag undrar då om det är något special tillval? Eller är det min andra de plockat bort det ifrån?
Är det svårt dra om ledningar till detta om jag skulle vilja sätta den på den jag använder?
Finns det något sätt man kan se vad för tillval som bilen köptes med?
Med hjälp av chassinumrens (VIN) sju sista tecken kan du få reda på originalutförandet på respektive bil här:

Länk

/Lennart
Th
593
Theobald
750ial -88
Är det inte kondensatorn till luftkonditioneringen du syftar på. Men den borde inte innehålla någon olja!?

Länk
Th
593
Theobald
750ial -88
Sitter väl en elfläkt framför också!?
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Är väl oljekylaren till automaten....
kylaren till automatlådan går ju på samma kyl som den vanliga kylaren, men under den satt en extra kylare typ där det gick 2 större rör som det rann olja ur.
Sitter ju kylare en framför den vanliga kylaren antar det är till ac elr något?

kan kolla om jag kan fixa bild i veckan men tycker det är konstigt hade inte tid att kolla vart ledningarna gick men va ren motorolja och inget vatten osv.

Tack Lennart ! :)

Blev en lånad bild Länk

Det ''lilla kylet'' har jag inte på min men kollade VIN numret och det verkar inte vara någon extra utrustning? Enda jag hittade med den var att den hade någon special diff.
Ma
213
Matte78
730iA -90
Det är oljekylaren till motoroljan.
Om det är ett tillval eller inte, det vet jag ej.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad jag kan se så var det bara E32 750i med utrustningskoden S823A (hot climate version) som hade oljekylare.

Vilka chassinummer (7 sista siffror räcker) eller regnummer är det på dessa E32 750i - bilar?
bmw-slangen: Hetlandsutförande ingår i de vanliga serierna för GC81/GC82 och GB81/GB82. GC83 Nordamerika har inte oljekylare.

DC10057 är en 750i-94 GB81 i hetlandsutförande, den bör ha hamnat i Sydamerika.

Alexander: Är den med extra kylaren intagen som flyttgods?

Mvh Stephan
Tro det eller ej men den är Svensksåld,
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@AlexanderFrisk : Vilka chassinummer (7 sista siffror räcker) eller regnummer är det på dessa E32 750i - bilar?
PLF625 På den utan oljekyl, importerad
NGU439 På den med oljekyl.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant Stefan! Men märkligt, hetlandsutförande brukar också betyda annan typ av kylare, termostat, bränsledetaljer och en del annat. Så det brukar inte vara på bilar som inte behöver det.

Även om det var "default" till många områden så hade jag hoppats det var med i utrustningslistan ändåså.

Men kan inte hitta tillvalet S823A till någon av de två bilarna :-(

Den första (GB81) var som sagt importerad in från Tyskland.
Intressant, den andra (GC81) hade bromsad diff :-)

Märkligt, hade varit lite logik om den andra (för Norden-marknaden) inte hade oljekylare medans den första (för Tyskland-marknaden) hade det.

Eller hur? Vad gör denna diffen mer exakt? Fungerar det som en slungdiff så den diffar lättare eller vad händer? Kan man ta den diffen till den utan bromsad diff? :)
Kan ändå passa på att fråga,
På den importerade så har jag lite problem med växellådan, den lägger sig i felsäkert efter ett tag. När jag kör i manuell växel 1-3 lägger den sig aldrig i felsäkert men om jag har den i D eller E så slutar den driva och hoppar sen in i felsäkert läge (4an)...

Kan detta vara boxen? Och vilken av dom är det isåfall? Sitter ju 4-5 St vid passagerarsidan vid fönstret xd
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En differential har som huvuduppgift att kunna låta båda drivhjulen rotera olika snabbt (behövs tex när man svänger runt ett hörn då ytterhjulet tar en längre väg och måste snurra mycket snabbare än innerhjulet).

Nu är det så knasigt att på en "vanlig" differential så fördelas drivkraften till det hjul som har har minst motstånd, dvs minst fäste - ju mindre fäste desto mer kraft fördelas till det hjulet. Det är alltså helt tvärtemot vad man vill (tänk tex situationen när ett hjul står på blankis och ett annat står på torr asfalt).

Vad en bromsad differential (finns olika typer men den som BMW använt sig mest av är LSD - Limited Slip Differential) gör är att det sitter ett lamellpaket som alltid kan säkerställa att en viss procent av drivkraften ligger kvar på ett av hjulen - dvs all drivkraft flyttas inte över som det gör på en "vanlig" differential (en "vanlig" differential kallas för öppen differential).

Ofta bygger man ihop differentialen med slutväxeln, dvs den sista nedväxlingen innan drivkraften går ut på drivhjulen. Nedväxlingen brukar ligga mellan 3-4 gånger (dvs 3-4 varv in motsvarar 1 varv ut).

Nu är det på tok för många som blandar ihop begreppen. De säger ofta att de vill köpa en "diff", medans de i själva verket menar att de vill köpa en bromsad differential. Ofta brukar det hänga ihop med att de inte riktigt vet om de behöver en sådan eller inte :-)

Jadå, du kan swappa differential mellan bilarna. OBS! En bromsad differential MÅSTE ha en speciell olja! Dessutom mår de bra av något oljebyte iallafall under sin livstid.

EDIT : Ibland kan det skilja i utväxling mellan årsmodeller, men framförallt mellan manuell och automat. Nu har båda samma motor och båda är automatare (dock så är en 750i och en är 750iL men det spelar inte någon roll för just detta).
Så i det här fallet är det exakt samma utväxling på differentialerna, 41 tänder på kronhjulet och 13 på pinjongen så det blir 41/13 = 3.15
okej :) inte för jag känner att min enhjular så ofta men alltid kul veta man har en bättre diff :)
Tack så hemskt mycket! Alltid kul få saker bra förklarat ! :)
S209 Diffspärr är ett relativt vanligt tillval på tidiga 750 och som gick att kombinera med S213 ASC, senare kom S214 ASC+T som blev standard på 750 och då utgick möjligheten att få diffspärr. På 740 och 730 gick det att få till slutet och på 730i 6cyl gick det att kombinera då den aldrig fick ASC+T utan fortsatte med ASC. 735i försvann 92 och hade aldrig ASC+T precis som 535i E34.

BMWs diffspärr är 25 % (åtminstone på E32, E34, E36).

Då NGU439 är relativt tidig (byggd 880526) kan det bero på det att den har oljekylare. Om det var normal standard står det inte i listan. Den är importerade korta är en 91a och då var det väl borta från den normala standardutrustningen.

Det vore intressant att höra om andra 88:or också har oljekylare.

Upptäckte för övrigt att den fjärde byggda GB81 750i kort är den svenska typprövningsbilen och att den fortfarande lever! Byggd 870918. Delphinmetallic med silvergrått velour. Den har också diffspärr.

Mvh Stephan
haha,fattade hälften typ, vart får ni all info ifrån? Tycker jag börjar lära mig mycket om 750 men detta är ju galet :D
Men om min bil då har ASC-T systemet kan jag ändå sätta på en diff som inte gick att kombinera med det systemet? Eller det kvittar för när jag klickar av antispinnen så slås hela systemet av helt, men hur fungerar det då om jag kör med asc igång?
Kan inte det ge felkoder då? går där någon sensor till diffen? Eller hur fungerar det?

Eftersom det är 2 olika system, NGU ( den tidiga modellen ) Inte har något asc system alls kanske det inte sitter någon plats för sensor på diffen? Eller är där någon sensor på diffen för ASC ens?
Och vart mäter bilen hastigheten? 740 har ju på diffen, om bmwen har samma är det då samma sensor+
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Har någon av bilarna dragkrok?
På 540i E34 kan du i efterhand montera diffspärr på en bil som har ASC+T. Det fungerar även om BMW aldrig sålde bilar utrustade så. Så det bör inte vara några problem att göra likadant på en 750i E32.

Ska 88an skrotas och allt flyttas över till 91an?

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.