|
|
|
|---|---|
|
Behöver nya sommardäck till min 335i, närmast till hands ligger Goodyear Eagle F1 Assymetric 2. Men Kumho KU39 verkar ju vara ett ganska prisvärt däck det med, dock tveksam över våtgreppet. Är det nåt att ha, eller är det Goodyear som jag ska köpa? | |
|
Länk Gammalt test! |
|
|
Skall väl funka alldeles utmärkt nya färska däck av hyfsat kvalitet är alltid mkt bättre än en uppsättning gamla hockey puckar med 3mm mönster kvar. Själv har jag precis monterat en uppsättning Federal 595 EVO på min F31 och den rullar mkt bättre nu än på org. RFT iaf trots 275/30-19" bak. Federal är väl inga värsting däck men mkt prisvärda enligt mig och jag har tidigare 595 RS-R på bana som funkar mkt bra med tanke på priset och därför valde jag just Federal denna gången när jag bytta från RFT Men du kommer säkert få massa svar att endast Michelin Super sport funkar på din racerbil:-) |
|
| Jag har testat KU39 på min M5 bak och det var enligt mig väldigt bra grepp även på vått. Man fick provosera för att det skulle släppa. Kände inga vibrationer. Rekomenderas om man inte behöver det allra bästa. Tror detta däck är en ganska ny model och betydligt bättre än gamla modeller av Kina däck. | |
|
Jag kan verkligen rekommendera Vredestein Ultrac Sessanta om du vill hålla lite budget. Dom greppade fint med 470hk, lätt det bästa däck jag har haft! M34ever: Hur funkade Federal RSR i regn? Funderar på att byta upp mig i år och behöver allt grepp jag kan få ;) |
|
|
Carlee82: Federal RS-R funkade fint i regn bättre än original puckarna som satt på min GTO iaf:-) Fördelen med Federal tycker jag är att det inte är ett 100% R däck utan det funkar även till vardags även att det inte vart min bruksbil. Har tidigare haft t.ex Dunlop direzza eller vad dem heter och de plockade upp HUR mkt skit som helst på vänlig väg. Det upplevde jag inte med RS-R på samma sätt. Jag bryr mig inte heller om någon sekund hit eller dit på banan utan kör mest för att jag tycker det är kul. Fick dock lite tvärgående sprickor i mina RS-R efter ex antal varv på Mantorp men vad jag har kunnat googla mig till är detta tydligen vanligt på effekt starka bilar och det brukar inte vara några problem. Länk |
|
|
Vredestein Ultrac Vorti är otroligt bra däck! Bra i både vått och torrt! |
|
|
Även jag slår ett slag för Vredestein ultrac vorti, ett däck jag aldrig hört något negativt om. Jag har pratat med tre olika däckverkstäder om det här däcket och alla rekommenderade det trots att bara en av dom faktiskt saluförde det. Jag köpte mina hos molway för ca 2000kr st. (255-35/19 och 285-30/19) och är väldigt nöjd, inga vibrationer eller konstiga tendenser. |
|
|
Dyr premiumbil med hög prestanda. Billiga budgetdäck eller dyra kvalitetsdäck till det. Enkelt val - i mitt fall dyra kvalitetsdäck. Om inte annat av den enkla anledningen att det är snudd på pinsamt med billiga skräpdäck om någon läser beteckningen på t.ex en utställning. |
|
|
Alexander K: Nu har du missförstått Vredstein och Kumho är bra däcksmärken det ser man i däcktest. Eller tycker du Pirelli också är budget? Märken du borde tänka på är Ling Long och liknande. Läs på innan du svarar! |
|
|
Tack Stephan735i tänkte precis samma sak |
|
|
Kumho KU39 har jag haft på min f.d. BMW. Ett helt ok däck, det fattas dock lite grepp jämfört med toppdäcken. Jag uplevde ex. något bättre grepp med Conti SC 3 och inte minst GoodYear Assymetric 2. Ljudnivån från KU39 är ok. Annars håller jag med Stephan och M34ever, Kumho gör idag bra däck. Det som var sant igår behöver inte vara sant idag. Se hur Tyrereviews kategoriserar däckfabrikat: Länk Siten har också sammanställningar från olika däcktester. mvh/ Anders |
|
|
Vredestein Ultrac Vorti har fått riktigt bra betyg: Länk |
|
|
AlexanderK: Om du vill ha dyra kvalitetsdäck kan du ju helt enkelt köpa mina Vredestein ultrac vorti för 4000kr stycket. Letar man däck efter vad som är pinsamt eller inte kanske högt pris är en kvalitetsgaranti i sig. För oss andra så har jag nyligen testat Goodyear eagle f1 as2, Achilles atr sport(det ÄR ett budgetdäck) och nämnda Vredestein. Alla däcken helt nya i storlek 255-35/19 och körda med inom en halvårsperiod. Utmärkande för dom olika däcken är att achilles är väldigt ostabilt i hög fart och och styr in lite "on/off" ,har ett tröttande vägljud utan att egentligen låta så mycket, greppnivån i övrigt ok. Goodyear är väldigt bra på allt, sticker egentligen inte ut på nåt sätt förutom ljudkomforten, upplevs som tystare än både achilles och vredestein utan att nog egentligen vara det på pappret. Vredestein gör allt som goodyear gör fast känns som ett "roligare" däck, mycket bra styrkänsla, linjär greppnivå. Lite mer däckljud än Goodyear. |
|
| Jag ser att Alexander K är på väg mot en form-topp, igen :). Go Alexander K, go! :) | |
|
Körde med Kumho Escta SPT tills nyligen (är det KU39 möjligen? osäker) då jag bytte fälgar och däck. Möjligen lite högre vägljud med Michelin Pilot Super Sport men det mesta känns bättre i övrigt. Dock är prisskillnaden ca 600-700kr/däck i 235/35R19 mot M PSS. Dock hade de gamla däcken rullat några tusen mil. Vill ha man ha ett max performance-däck till lite lägre pris (än motsvarande Michelin, Goodyear eller Continental) så kan man nog kika på Dunlop Sport Maxx RT som fått rätt skapliga recensioner.. men kostar ju givetvis en femhunka mer än motsvarande Kumho. Hankook Ventus S1 evo2 lirar även i liknande prisliga som Sport Maxx RT och det har vad jag minns presterat bra i tester. |
|
| Amerikanska Tire Rack jämför Kumho Ecsta LE Sport KU39 mot bl a Dunlop Sport Maxx TT (tyvärr ej RT som jag tjötade om): Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.