AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.446

hjulmutter knäckt! tips?

sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Enkel fråga hjulmutter knäcktes när det skulle bytas till sommardäck på brukisen.

Bara "konan" sitter kvar på pinbulten långt in i alu fälgen.

Någon som har tips

Mvh
Knacka över en hylsa och vrid loss.
More: Det är ju bara "konan" kvar, finns inget o greppa ju...
Shirack: Du får borra, mitt i bulten. Börja med typ 5 mm, sedan 8 mm, o slutligen 12mm (tror att bultarna är just M12). Borra så mycket mitt i du kan så du inte borrar i fälgen. Det funkar nog även med 10 mm som sista istället för 12 mm o sedan lite ytterst milt "våld" så släpper det nog utan besvär...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag fattar det hela rätt är det fasta pinnbultar i navet och mutter som skruvas i och där muttern gått av och inre delen sitter kvar - dvs. ingen BMW!?

Knepigt läge!

Kanske kan du borra sönder själva muttern i sidan så den spräcks...
Jag skulle inte vara allt för rädd för att förstöra pinnbulten vid borrandet - de går att byta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Helt rätt.

Går ej att borra är stenhårt blir nog att kapa av hela fälgen... sen kommer man åt konan
Jo det går att borra...Börja litet (3-5 mm, kanske mindre än så om du skall borra i "konan"). De kan kanske funka med "huggmejsel" om man kommer åt liiiite. Ett ordentligt slag med en 2 kg hammare i rätt riktning kan kanske få skiten att lossna?
US
547
US
850 iA -92
Du har ingen bild på eländet?

Lättare att lossa om man värmer lite.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Eller kör "bonnatricket" om du inte löst det ännu.
Du lossar dom andra muttrarna något varv och kör en sväng, då brukar den sista sega muttern släppa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.