|
|
|
|---|---|
|
Enkel fråga hjulmutter knäcktes när det skulle bytas till sommardäck på brukisen. Bara "konan" sitter kvar på pinbulten långt in i alu fälgen. Någon som har tips Mvh | |
| Knacka över en hylsa och vrid loss. | |
|
More: Det är ju bara "konan" kvar, finns inget o greppa ju... Shirack: Du får borra, mitt i bulten. Börja med typ 5 mm, sedan 8 mm, o slutligen 12mm (tror att bultarna är just M12). Borra så mycket mitt i du kan så du inte borrar i fälgen. Det funkar nog även med 10 mm som sista istället för 12 mm o sedan lite ytterst milt "våld" så släpper det nog utan besvär... |
|
|
Om jag fattar det hela rätt är det fasta pinnbultar i navet och mutter som skruvas i och där muttern gått av och inre delen sitter kvar - dvs. ingen BMW!? Knepigt läge! Kanske kan du borra sönder själva muttern i sidan så den spräcks... Jag skulle inte vara allt för rädd för att förstöra pinnbulten vid borrandet - de går att byta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Helt rätt. Går ej att borra är stenhårt blir nog att kapa av hela fälgen... sen kommer man åt konan |
|
| Jo det går att borra...Börja litet (3-5 mm, kanske mindre än så om du skall borra i "konan"). De kan kanske funka med "huggmejsel" om man kommer åt liiiite. Ett ordentligt slag med en 2 kg hammare i rätt riktning kan kanske få skiten att lossna? | |
|
Du har ingen bild på eländet? |
|
| Lättare att lossa om man värmer lite. | |
|
Eller kör "bonnatricket" om du inte löst det ännu. Du lossar dom andra muttrarna något varv och kör en sväng, då brukar den sista sega muttern släppa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.