AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.905

Spacerplattorna har fastnat!

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har kört med spacers runt om under vintern pga för högt et på fälgarna. När jag skulle byta till sommardäck skulle jag ta bort dom vilket visa sig vara lättare sagt än gjort. Dom har ärgat fast totalt.
Har provat bankat, bända, lagt på massor av wd40, snabbrostlösare med kyleffekt, värmt men ingenting fungerar.
När jag värmt har jag bara använt värmepistol. För svag värme?

Har ni något annat tips?
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Vad är dom gjorda av?
Har haft flera som suttit men det brukar vara enkelt att banka in något kilformat runt om. En smal mejsel eller ett knivblad eller något liknande. Tålamod och värme hjälper såklart.

Sätt spänn på den och knacka försiktigt så den vibrerar/rör på sig så släpper den
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gissningsvis aluminium.

Fast här bör man kunna utnyttja att aluminium har dubbelt så stor längdutvidningskoefficient än stål.

Bör fungera genom att värma upp spacern och därefter försöka applicera någon typ av skjuvkraft då den typen kan ibland bryta ett förband relativt enkelt.

Eftersom den sitter centrerad på navet så borde det vara mest effektivt att försöka få den att rotera. Ett sätt kan vara att slå med tex en hård trästav i ett av hjulskruvshålen och på så sätt få den att rotera.

Svårt att förklara i text, men det finns bara ett sätt att sätta en trästav i ett av hjulskruvshålen för att få spacern att rotera - så det ska inte vara några problem att förstå.

Hävarmen hjälper ju också till att få ett större vridmoment och därigenom en större skjuvkraft som förhoppningsvis får den att lossa.
Vad är det för spacers? Bultas de fast mot hjulnavet o sedan så bultas fälgarna mot spacern? Isf, strunta i att bulta fast spacern mot navet. Bulta fast fälgen o sedan får man "sparka" på fälgen periferi, borde släppa efter ett tag...Se dock till att bilen står stadigt!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Och se till att hålla nav/spacer/fälg rena till nästa gång.

Håller man bara rent vid varje skifte är det aldrig några problem. Har aldrig haft några problem på bilar jag har ägt över ett hjulskifte. Men nu var det dags för mitt första hjulskifte på 525an, slutade med en avslagen gummiklubba och 20-40 slag/däck med domkraftens pumpstång. Aldrig varit med om hjul som suttit så hårt.

Oxiderna var så hårda att stålborsten inte rådde på dem, utan jag fick fila navet för att få det schysst igen.

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
När skiten sitter hårt brukar jag lossa bultarna ett varv sen köra ett par meter. En kraftig inbromsning/fullgas brukar räcka för att det ska släppa. Något av det sjukaste var dock ett gäng gamla plåtisar som suttit på morsans Passat över en vinter. Körde enligt metoden ovan men fick väja mycket skarpt fram och tillbaka i ca 50 för att det skulle släppa. Jag vet, bonnmeck, men vad gör man.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vart tog du vägen Haas? Inte sitter du fortfarande och bankar på de där spacerplattorna? :-)

Eller var det bara att bita i det sura äpplet och montera tillbaka vinterhjulen och ladda upp för en ny attack mot spacerplattorna?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Haha, sorry! Glömde totalt bort tråden :-)

Det löste sig till slut. Det var bara på med brännaren och värma tills hela plattan nästan var mjuk. Då släppte det till slut och det kändes som det va nära att hela plattan skulle bli skev :-)
Passformen mot navet är nästan galet bra, så fanns knappt någonstans att få tag för att kunna bända.
När plattan är kall är det en omöjlighet.

Stämmer bra att det är aluminumplattor som är hålborrade.

Tack för svaren iaf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra det löste sig!

Ja, lite värme brukar alltid kunna hjälpa till! Men som du säger, man får vara försiktig så man inte öser på med för mycket värme som kan skada spacern på ett eller annat sätt.

Ett annat tips kan vara att köra med en tryckluftsdriven hammare/mejsel för att skapa små mycket korta stötar men som har mycket hög energi under kort tid. Detta brukar kunna slå loss alltifrån bromsskivor till kulleder. Men man kan ju inte arbeta direkt på spacern, man får lägga en tjockare bit av metall emellan för att undvika skada på spacern.

Ett tokbra tips är att bocka för alternativet att få email när det kommer svar i en tråd man svarat i! Då missar man inga svar!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska bocka för det. Tack för tipset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.