AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.920

Vilket däckfabrikat är lämpligt på e61 245/40-18?

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Jag kan inte bestämma mig för vilka däck jag ska ha. Jag hár en M-sport med M135 fälgar och 245/40-18 däck runt om. Nyss har jag kört med Michelin PS3. Det är nog det däck som slitits ut fortast av dom jag haft. Bakdäcken är slut nu efter ca 2500 mil normal körning. Jag testade att byta fram och bak men bilen slingra sig som en orm då. Den var helt hopplös att köra så jag fick skifta tillbaka igen. Så nu ska jag köpa två nya däck men kan inte bestämma mig vad jag ska. Jag är inte ute efter något super bandäck utan mer ett tyst komfortabelt däck med bra livslängd.
Vad har ni kört med och vilka tyckte ni var bra och höll länge?
2500mil är faktiskt helt OK livslängd för ett bakdäck i den dimensionen du kör på - glöm inte att en 530d har ett ganska mustigt vridmoment så oavsett fabrikat lär dina bakdäck slitas mer än på en bil med mindre effekt.

Även om du just nu har PS3 skulle jag rekomendera Pilot Primacy (inte lika sportigt som PS3) från Michelin eller Dunlop.

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Visst händer jag gasar ibland. Säg kanske en gång i veckan. Tycker ändå jag kör lugnt nu mot förr i tiden:). Framhjulen är där ca 3 mm kvar. Bakdäcken håller kanske inte mycket längre. Jag bör räkna in husvagnskörming på ca 600-800 mil och två ton i Europa. Ja får kanske vara nöjd.
Som jämförelse så klarade mina 255-35-18 Michelin PS2 på min 320d M-sport knappt 3000mil - mestadels motorvägskörning. Det var jag väldigt nöjd med med tanke på dimensionerna...

Det mest fantastiska var dock att prestandan uppfattades som väldigt bra in i det sista - men det säger nog mer om hur bra de däcken är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.