AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.960

Bmw e36 320i - 96 / svår startad varm, går ibland illa.

Hej har gjort flertal trådar om just denna bil med olika symtomer och ska börja med hur det allt började.

2013-01-07 besikta jag bilen och fick följande fel:

Hc halt tomgång, för hög. ( hc 170 (100) )

Då skulle en "bmw kille" fixa detta då han sa " detta är enkelt troligen katalysator dom är dålig" och bytte denna mot biltemas katalysator.

Sedan ombesiktning några dagar senare Då blev det hc halt upp till 300 ( 100 ).

sedan sa han att han skulle kolla upp allt igen utan kostnad.
Han hade den över en vecka och sa att bilen är svårstartad och att han inte visste precis vad det är, efter totalt 3-4 veckor så hade han byt:

Lamdbasond: två st? 3391.20 kr ( original )

O-ringar 6 st: 348kr

luftmassemätare: 1162kr

insugspacking: 359kr

vacumslang: 100kr

olja + filter: 760kr

tändstift: 456kr

Felkodavläsning 438kr

och + katalysator och arbete.

Sedan besikta han den och sa att den inte gick igenom och tankade etanol och då gick den igenom och " fungerade".

sen gick det ett halvår som jag behövde bilen och avställde den i 2 månader, och ställde på den och besikta, och gick inte igenom pga höga avgasvärden.

Sedan kom en riktigt bil kunning och sa att han som " fixa " bilen har satt den nya katalystorn bakom den gamla :D skrattretande.

Klantigt av mig att inte titta underbilen innan man lämna in den och titta efteråt var han hade lagt katalytorn. dumt ja.

Men när man tog bort gamla katalysatorn och la den nya där den skall sitta så gick den igenom kanon ;)

Men sen så slutade jag skolan och använde inte den bilen på 6 månader så börja den bli svår startad varm, går ibland dåligt på tomgång.

Har nu bytt själv: Bensinpump, bränslefilter, bränsletryckregulator.

men samma symntom.

Vad kan vara felet? har lagt dumt mycket pengar på denna bil alla dessa delar samt avagassystem och coilovers.

Vill bara få den fungera.

JÄTTE tacksam vad det kan vara för fel. vill inte lägga mer på bilen och har funderat att ringa någon som kommer bara och hämtar den,

Vad kan man få för bilen?

D.
11
D.Ohlsson
e36 320i Touring
3.0si e3 -76
Vad har du mer exakt för symptom? Hur trögstartad är bilen? Känns bilen orkelös eller trött? Hackar den vi lägre varvtal?
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Läs ut felkoder hos någon som kan.
Gissar att ni då hittar någon på kamaxelgivare.
Har du sportluftfilter ? Byt till orginalburk.
Hej. startade bilen idag och gick hur bra som helst, körde den varm på gården och sedan stängde av den.

Men nu när man ska starta varm så vägrar han starta. Går starta den ibland vid full gas så slödrar han igång. sedan gick den först bra och känns att den inte går på alla cylingdrar. Varför går han jätte bra när han är KALL?!

Vad kan det vara? det är m52b20 tror jag det stavas med kamkedja.

Bytte oljan på den då den hade stått ett tag till biltmas " semi synthetic 10w40".

sedan har Den stått 6 veckor efter oljebytet utan att starta en nu tickar han rätt illa . ÄR DET OLJAN ELLER FÖR ATT DEN har stått?

hoppas jag kunde förklara det ok :)
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
En kollega hade samma symptom (dock på en saab 95) med att den inte gick att starta varm. Det var vevaxelgivaren som var kass. Det visade sig att när motorn och även givaren blev varm så vidgade den sig i såpass i materialet att den inte ville fungera korrekt. Alltså gammal och utsliten i materialet. Fick satt dit en ny och har därefter inte haft några problem.

Tickandet kan bero på fel viskositet på oljan du bytt till, smuts som satt sig i ventillyftarna tex. Till vad för olja bytte du med avseende på viskositet samt kvalitet?

// Jonas

Oj Jasså, skulle vara roligt om det kunde vara den, om man skulle felsöka kan den ge felkoder på tex vevaxelgivaren?

Oljan köpte jag från Biltema Motor oil Semi Synthetic 10w-40 sedan står det:

API SL/CF, ACEA a3/B3.

Kanske man ska byta oljan? Men det kanske man ska göra efter man funnit felet? :)

Vad för symtom kan en kamaxelgivare ge?

NEJ bilen har ej sportluftfilter.
ÄR det denna i så fall?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.