AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.683

Kopplings problem - vibrationer 320d -07 e91

Syrran kom ut idag och lämnade sin bmw 320d -07 E91 hos mej... Hon var ju måttligt glad över eländes bmw'n eller bmw'n från hell som hon kallar den..

Hur som helst. Konstiga saker med koppling/växellådan händer !!!
Det började med vid ett röd ljus, helt plötsligt gick det inte att få nån växel alls !!
Efter en stunds trilskades så gick det ! Efter detta fenomen funkade bilen den dagen ok. Dagen efter hon skulle köra så när hon startade den märkte hon att växelspaken vibrerade på tomgång, mycket mer än normalt.
Trycker man ner kopplingen så känner man även vibrationer i kopplingspedalen samt att man hör olika typer av missljud typ som om kardanaxeln sitter löst ?! Det skumme är att försöker man köra iväg så fungerar allt ok !??

Någon som kan tipsa om vad som kan ha hänt ??

Billy aka Fantômas
Kanske är dubbelmasse svänghjulet, men låter inget roligt om det är det, hoppas det är något enklare
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Det låter som dubbelmassesvänghjulet. Fick det bytt på garantin på min 10:a.
Det vibrerade ofta när jag skulle köra in i garaget.

Inget man kan byta själv?

Billy aka Fantômas
Denna vibrerar hela tiden samt om man trycker ner kopplingspedalen men om man kör iväg märks inte så mycket?!

Kostar alltså massor att fixa?

Billy aka Fantômas
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
För strax över 6.000 får du i alla fall hem delarna...

Länk
När detta händer - behöver man byta både svänghjul och koppling, eller räcker det vanligtvis med kopplingen? Jag vet att BMW gladeligen byter båda när maskinskadeförsäkringen betalar...

Har bytt koppling på min E36 328 då den var sliten men svänghjulet var då intakt.
Vilket skit, verkar som om det inte är nått man gör hemma då..
Eller är allt "bolt" on eller är det el och en massa justeringar inblandat ?

Samt var är det som händer med dubbelmassesvänghjulet.

Billy aka Fantômas
Man byter båda, fjädrarna mattas ut mm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.