|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nu börjar det snart bli dags att tycka på köp knappen för en ny 320d :) Håller på att dubbelkolla alla mina options och kom till just "Adaptive M suspension". Från min tidigare 325i så vet jag att jag inte vill ha M Sport chassi, tyckte det var för hård för det mesta när jag körde i stan. Den var trevlig för långdistans men inte för att köra inom stan vilket man gör ofta. Jag tänkte med Adaptive M suspension så kanske man kan ha det bästa från båda världar men jag är inte säker på hur bra det är eller om man märker stor skillnad att köra i sport vs comfort läge. Sen undrar jag också om Adaptive M suspension är någon som går sönder lätt eller ofta? vill inte ha sånt som genererar extra reparationskostnader längre fram. Någon som har erfarenhet från detta system och kan dela med sig av sin erfarenhet? hade blivit jätte tacksam! | |
|
Hej jag har en 328 touring med M paket osv Under 1 vecka inte så länge sen har jag fått en likadan bil att köra (lånebil) fast utan M chassi. Den hade 18 tums hjul som min bil. Det som har varit bra i det hela jämförelsen är det att jag har kört samma väg hela veckan, alltså, från jobbet - hem och tillbaka. Jag kan säga att lånebilen var påtagligt stötigare, inte så att man kan "dö" av, men ändå. Jag tycker att det var väl spenderade pengar,adaptiv chassi alltså. Det kostar en slant extra, men jag säger tummen upp, du kommer inte att ångra dig, speciellt om du kör långa vägar. Reparationer kan jag inte uttala mig om, ingen erfarenhet ännu. Med vänlig hälsning tomas237 |
|
|
Jag har adaptive suspension på min F30, som jag haft i 2,5 år och avverkat drygt 3000 mil med. Jag har haft ett enda fel på bilen och det var just på den adaptiva fjädringen (egentligen är det stötdämparna som är ställbara och kopplade till diverse givare som via mjukvara ställer om dem, förutom den påverkan som driving experience reglaget har). Det var en givare som krånglade och den byttes på garantin. Felet är nog ovanligt, för de hade aldrig hört talas om det på verkstaden och det tog några besök innan felet lokaliserades. Delvis berodde nog svårigheterna att hitta felet på att det bara uppstod ibland. När givaren gav felaktigt värde ställdes dämparna automatiskt in i hårdaste läget, vilket var den enda effekt av felet som jag märkte (förutom att det dök upp ett felmeddelande i instrumentklustret). Efter bytet av givare har systemet fungerat perfekt. Jag är väldigt nöjd med detta tillval och skulle definitivt kryssa för det igen. Bilen är följsam och bekväm i komfortläget, men växlar man till sportläget blir den fast, distinkt och mycket stabil vid hård körning. Det var tyvärr ett tag sedan jag körde någon F3X med standardfjädring eller sportfjädring, men som jag minns det är adaptiva fjädringen i komfortläget följsammare än standardfjädringen, medan adaptiva chassits sportläge är bättre för sportig körning än M-sportchassit. Egentligen borde man växla direkt mellan bilar med olika fjädring och köra dem på samma vägsträcka och det har jag inte gjort. |
|
|
Tack för att ni delar med er erfarenhet. Jag tror jag tar med detta ändå. Har också läst nästan alla kommentarer på denna tråd: Länk Verkar som nästan alla rekommenderar att man ska ha med det. Det är lite kostnad om man får 2 helt olika bilar med en knapptryckning. Jag hittar tyvärr ingen försäljare som har en bil med detta så jag får tro på er :) Att saker och ting går sönder är helt naturligt, speciellt med elektronik, det borde jag själv veta som jobbar med sånt. Så länge adaptiv chassi inte är något som sliter extra mycket på fjädringen och andra delarna så är jag nöjd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.