AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
5.424

635CSi '89 - Vitt på oljelocket efter första körningen för året...

Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Jodå, jag har googlat "Vitt klegg på oljelocket" innan jag skrev här. Och även innan googling så var jag rätt med på vad det KAN betyda, och har hunnit "nojja" rätt rejält...
...men måste det betyda att kylarvätska tränger in?

Till saken hör att bilen inte blev körd något alls under förra året. Eller nåja, 3 km eller så blev det nog! ;) När jag skulle ha igång den förra våren så gick den inte alls rent, och kunde självdö lite när den kände för detta. Visade sig att tändkablarna var dåliga.
Trots att jag är fullständigt tekniskt handikappad så lyckades jag byta dessa tillsammans med tändspolen. Men då hade det mesta av sommaren redan hunnit försvinna i semester, jobb och husrenovering - så då öste jag bara på biltäcket och släckte garaget. Tyvärr - vet mycket väl att bilar mår bäst av att rulla.

Hur som helst - snabbspola fram till idag...
Hoppar in i bilen och vrider om tändningen - allt hoppar igång som den var fabriksny. Gissningsvis nya tänddelar att tacka för detta.
Låter bilen stå på tomgång och allting låter som det brukar - Knappast fabriksny motor, men heller inga missljud.
Låter den stå på tomgång någon minut och kör sedan en runda på en halvmil eller så. Förutom att bromsarna verkar ligga an (vilket jag räknat ut redan innan att de skulle komma att göra) så går rundan fint.
Parkerar bilen i garaget och låter den stå på tomgång ytterligare någon minut eller så innan jag slår av.
När jag sedan skruvar av oljelocket så ser det ut så här:

Länk

Kollar oljestickan utan att hitta några konstigheter. Ser klar och fin ut, och nivån är korrekt. Däremot luktar det hyfsat tydligt bensin om både sticka och lock.

Lyfter jag på locket till expansionskärlet för kylarvätska så ser allting "kosher" ut även där. Ingen konstig lukt, inte "simmig", etc.

Så... Behöver jag vara så orolig som jag är. Eller kan det vara lite avlagringar som blivit av att bilen inte gått på länge, och att den - förförra sommaren - gick mest korta sträckor hemmavid?

Den ska in på verkstad och göras "besiktningsfärdig" - bromsar och bromsbomb ska fixas, tändstift, olja och växellådsolja ska bytas.
Men närmsta (BMW-kunnig) verkstad ligger ca tre-fyra mil bort... Som det är nu så är jag långt mer nojjig än vanligt över att köra med bilen!

Behöver jag vara det?

Tack på förhand.

US
547
US
850 iA -92
Min åsikt är att du kan slappna av. Kondens i motorn kan säkert skapa det du ser. Alltså, enligt mig, helt naturligt.

Om det däremot fortsätter att bygga på när du använder bilen mer frekvent så har du väl en packning på inköpslistan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag håller med US, just nu lutar det åt att det bara är kondens.

Dock så är det väldigt ovanligt att det blir så på de gamla hederliga M30-motorerna, men det är ju lite speciella omständigheter i det här fallet.

Du har redan kollat hur oljestickan ser ut (ska inte finnas någon milkshake där), hur kylarvattnet i expansionskärlet ser ut (ska inte finnas något tecken på olja), att det inte kommer vita avgaser (men låt hela systemet komma upp i driftstemperatur och låt allt vatten som normalt sett finns där avdunstas innan man börjar leta efter vita avgaser) samt håll extra koll på temperaturnålen (är det problem med topplockspackningen kan temperaturen ibland dra iväg mot det röda).
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Skönt! Då lugnar jag mig så smått - åtminstone för stunden.
Får se vad verkstan har att säga. Men nu vågar jag i alla fall prova att köra dit bilen.

Under de tre åren jag haft bilen så har jag alltid haft örnkoll på tempmätaren, och under min tid så har den aldrig gått över mitten(ish).
Första sommaren så varnade den för låg kylarvätskenivå stup i kvarten - men vätskan i sig var aldrig låg, det var bara en givare som givit (get it? ;)) upp!

Planen är att åtminstone komma upp i några hundra mil över sommaren detta året. Som sagt - jag vet att bilar mår bäst av att röra på sig!

Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Intressant nog så fick jag idag svar från verkstaden... De kan tydligen inte byta bromsbomben(?).

Någon som har tips på någon bra verkstad i Skåne (med omnejd?) som kan tänkas ta detta på sig?

Tack!
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Insåg att jag aldrig "lämnade av" här.
Bilen var på verkstad för allmän översyn/service och byte av bromsbomb för någon vecka sedan.
Sedan dess syns det inte tillstymmelse till vitt på oljelocket och bromsarna är betydligt mer lättmåttade än tidigare.

Success! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.