|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Har ett problem som är svårt att felsöka. Motor spinner på runt och batteriet är bra. Inga felkoder i INPA men den startar inte. Känns som den spinner på för snabbt. Kan vara en känsla bara. Bränslepumpen går och tryckventilen öppnar med ett klick. Kom utan förvarning om något fel. Någon som har en erfarenhet eller tips att gå vidare? Ulf | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag antar att det inte snurrar så fort och viner som en jetmotor - då är det startmotorns lilla kugghjul som inte skjutits ut och fått kontakt med kuggkransen på svänghjulet. Om motorstyrsystemet inte får någon signal från en kritisk givare (tex vevaxelsensor, kamaxelsensor) så stänger den av insprutningen och även ibland både insprutning/tändning. Men det borde satt felkoder i INPA. Men om det snurrar ovanligt fort så kan det vara ett tecken på att det inte finns kompression i en eller flera cylindrar. Förutom kompression så är det bränsle och tändning som behövs för att starta. Det är lite av en smaksak och vad som är enklast att kolla huruvida du väljer att kolla kompression, bränsle eller tändning - men det är dessa tre man alltid börjar med att undersöka. |
|
Hejsan Jag fick en liten tanke! Tror nyckelbatteriet var kasst då jag provade senast så kan det vara startspärren som inte har kopplats ur? Skall prova med att sätta i nytt batteri och köra upplåsningen några gånger och vrida tändnyckeln i tändlåset så sakta att elektroniken (pumpen) hinner med. Vad tror Du? Ulf |
|
Nej, på de beskrivningar och elscheman jag kollat på (när det gäller EWS I & II) så stryper den bland annat kontakten till startmotorn. Dessutom skickar Starter Immobilization Relay en signal till DME som stänger av både tändning och insprutning. Dvs om det är startspärren som strular så skulle inte startmotorn gå runt (och du kommer även inte ha varken gnista eller insprutning). Så om något av startmotor, gnista eller insprutning fungerar så är det inte EWS som är problemet. Kuriosa : Det fanns ett ännu tidigare system än EWS, kallade Drive Away Protection och fanns bara mellan 9/93 till 12/93. Detta första system var ett litet "hack" och inte särskilt säkert, där var bara GM- och BC-modulerna inblandade och skicka Go/NoGo signal till DME som baserat på signalerna tillät start eller inte (den stängde av både tändning och insprutning vid spärrning). |
olaO påpekade i en annan tråd att kring startmotor och EWS II, och han hade en bra poäng (startmotorn kan faktiskt snurra även om startspärren är aktiverad). Se min text nedan. I korthet så gäller det för EWS II att om det är problem med nyckeln så går inte startmotorn igång. Är det problem med ISN (Individual Serial Number) mellan EWS II modulen och DME modulen så går startmotorn igång men inte tändning eller insprutning. Men som jag sagt tidigare: börja felsöka kompression, gnista och bränsle (i valfri ordning). Om du tex har gnista så kan du till 100% utesluta problem med startspärr. > Lusläste dokumentet igen, du har delvis rätt olaO! > > E39 har ju EWS II. > > Först kollas om nyckeln är den rätta. > Om OK så aktiveras startmotorn redan här. > > Samtidigt som startmotorn går igån så skickar EWS II modulen ISN till DME. > Om ISN i EWS II matchar det som finns i DME så tas startspärren bort > och både tändning och bränsle aktiveras. > > Så beroende på var man har felet i startspärren så kan startmotorn snurra > eller inte. |
|
Lite feedback från min felsökning. Troligt fel var gasspjällslägesgivaren som hade fastnat. Motionerade givaren och nu har bilen startat och gått felfritt de gånger jag har provat den. Inte lätt att alltid hitta felet då inte INPA ger någon vägledning. Hoppas detta kan hjälpa någon annan i sin felsökning då har forumet på Autopower en viktig roll tycker jag. Ulf |
|
Thumbs up för feedback! Låter dock mycket osannolikt att ett trilskande gasspjällslägesgivare kan göra att motorstyrsystem bestämmer att strypa båda gnista och bränsle. Nu gjorde vi aldrig någon felsökning, så vi vet inte inte med säkerhet om vi saknade gnista, bränsle eller båda (dvs om motorstyrsystemet aktivt förhindrade en start eller om det var ett mer mekaniskt fel som gjorde att den inte startade). Man skulle tänka sig att om ECU får signal om WOT (Wide Open Throttle) så kan den ju få för sig att vägra starta motorn. Men detta är något jag aldrig hört talas om innan. Och SKULLE det vara så och den verkligen spärrat motorn flera gånger i rad, då borde det ju DEFINITIVT finnas en felkod. Jag tror mer att fixandet med gasspjällägesgivaren råkade sammanfalla med att något annat skedde som gjorde att den startade. Kanske stötte du till en annan givare eller fixade till ett glapp/kortslutning i kablaget. Eller ännu mer troligt att motorn surat ner sig (tex pga av oljeproblem i de hydrauliska lyftarna) och sen när man väntat en stund, tex hållt på med annat, så har bensinen ångat bort och den går att starta. Det är ju en M52 och jag vill minnas att det kan komma in luft i de hydrauliska lyftarna där vilket gör att de inte fungerar som de ska (och man kan inte starta motorn och eftersom ingen luft sugs in så blir det ganska låg kompression och motorn snurrar runt fortare - precis som du upplevde). Dessutom vill minnas att dessa verkade vara lite känsliga för att bli nersurade (kunde kanske vara M50 som var mer känsligare för detta - något osäker här). Iallafall så verkar problemet borta. Får hoppas det inte kommer tillbaka. Men det får nog rubriceras in under "inconclusive" for now. |
|
Ja alltid svårt att veta vad som är "the root cause" då man inte får någon felkod i INPA. Jag kar beställt nya grejor via Theanders som de tar via BMW Tyskland vad gäller kontakt, packning och gummimanschett till kontakten in till spjället, då jag kunde se en spricka i en kabel och vet inte om den är helt av eller delvis av. Bilen var heldöd under många startförsök över flera dagar. ASC + T lampan lyste så det verkar som om inte självtesten vid start gjordes, men då jag själv mekaniskt gjorde denna cykel med spjället, så startade bilen och gick rent. Detta fel borde ha setts i INPA. Om fem dagar får jag nya grejor och bygger om kabelanslutningen. Vet du om kablarna är pressade eller lödda? Ulf |
|
Håller med, i vissa fall är det riktigt svårt att avgöra. Hade vi dock vetat angående status om gnista/bränsle när felet var närvarande så kunde man iallafall konkludera huruvida ECU var iblandad i problemet eller inte. Men nu så har vi det fungerande, så det ska man såklart vara glad över! Ja, spricka i kabel eller liknande är aldrig bra. Om det inte är problem nu, så lär det finnas risk att det dyker upp senare. Så det är bra att du fixar det. Av alla kontakter jag sett är kablarna pressade. Gissningsvis kostnad men vill minnas jag läst att det är enklare att få en säkrare typ av förbindelse i miljöer som denna kontakt befinner sig i. |
|
Kollar då delarna kommer om de är pressade eller lödda. Kontakterna sitter ju inne i ett kontakthus. Vet du hur man tar ut dem för montering? Vissa har en liten flik som håller de på plats men vet inte hur dessa ser ut. Det är klart om jag inte hittat felet visuellt, så hade jag gått vidare med en analys som var inriktad på gnista mm. Jag hörde pumpen och tryckventilen arbeta så jag tog bort dessa i första läget. Har under årtiondena haft många svåra och konstiga fel som man aldrig skulle misstänka och som BMW-verkstäderna gått bet på att lösa då jag hade tjänstebil. Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.