|
|
|
|---|---|
|
Hej, Var och hämtade mina nya sommardäck igår och skulle idag byta från vinterdäcken. Men låsbulten är som bortblåst. Finns det några bra tips hur man löser detta? Kitet med låsbultarna kommer från BMW, är alla kiten unika eller kan de ha flera av samma sort? Sen upptäckte jag även att de har monterat olika däck på fälgarna. Hade beställt GoodYear Asymetric 2 och det sitter på bakfälgarna men fram sitter det GoodYear Efficent Grip Preformance. Det är ju ett bra däck men hur tror ni det kommer fungera ihop? Tack på förhand | |
|
Hade du beställt 4 st Asymetric får de rätta till felet. Åk till BMW så kan de fixa bulten. |
|
|
Hade beställt 4st Asymetric2. BMW har stängt i min stad idag. Så får väl lösa det nästa vecka. Bara surt när man ställt in sig på det i helgen. |
|
| Vad fick du för förklaring till att du fick olika däck? | |
|
Har inte pratat med dem om det. Jag upptäckte det idag när skulle börjar byta. Kollade inte så noga när jag lastade in dem i bilen igår eftermiddag. Får ta det på mån när jag kommer tillbaks ner till Skåne. De skulle ha framdäcken hemma sa de men fick beställa bakdäcken. På kvittot står det Asymetric både fram och bak så vet inte om de bara tagit fel däck på lagret när det skulle montera eller om det är nått annat. |
|
|
BMW Group i Göteborg hjälpte mig när jag tappat min låsbult, de hade en uppsättning med alla olika varianter av låsbult som jag fick låna med mig ut på parkeringen för att lossa mina låsbultar. |
|
|
Tack för tipset Falukorv. Hoppas de är lika tillmötesgående i Ängelholm. Hinnter sällan hem till Gbg innan verkstad har stängt |
|
|
För ca. 10 år sedan hade jag inbrott i min bil, de stal låsnyckeln men lyckades/hann inte stjäla hjulen. Jag åkte till en firma i Huddinge utanför Stockholm som hade en verktygssats som var anpassad för att få bort låsbultar. Jag lovar att det gick snabbare för personen som hjälpte mig att få lossa alla fyra bultarna än vad det gör för en normal bilägare att leta rätt på nyckeln och använda ett fälgkors. Mvh/ Niclas |
|
|
För mig så gick låsbulten sönder idag efter att jag fått på två av hjulen så nu har vänstersidan sommarhjul och på höger sitter dubbdäcken kvar. Så morgondagen börjar med att jag får smyga 2.5 mil till BMW för att få tag i en ny låsbult och hoppas att farbror blå har annat för sig på vägen in... |
|
|
Clubsport: Då kom du iallafall betydligt längre än mig:) Lycka till imorgon, är säkert lugnt. Får packa in fälgarna i bilen igen och ta med dem ner till Skåne och försöka fixa det där nere i veckan. Får ta ett snack med däckfirman också om de olika däcken. De ligger vägg i vägg med BMW så två flugor i en smäll. |
|
| Låsbultarna är slängda djup ner i soptunnan, både från min och fruns bil. | |
| Funderar också på att slänga mina bultlås när det uppenbarligen är så dålig kvalitet att dem inte håller mer än två år. Proffsen tar väl hjulen oavsett lås, det är väl bara nån lokal pundare som stoppas av dem. | |
| Hmm, har aldrig lyckats ta sönder en låsbult eller nyckel trots 2 bmw bilar.. inte på mina f.d bmw bilar heller och då har jag kört med både fälgkors och mutterdragare beroende på tillfälle. | |
| Jag har heller inte lyckats ha sönder ett fälglås under 22 års tid... på 7 olika beemers och 12 olika fälgar med olika fälglås... | |
|
Frågan är vilka låsskruvar det är - är det BMW:s nya modell som är tillverkade av Kleeblatt, med väldigt grunda "låsmönster", eller är det BMW:s äldre och väldigt djupa låsskruvar? De senare är nog väldigt svårt att ha sönder om man inte försöker medvetet, däremot är Kleeblatt-låsen lite ökända för att lätt gå sönder, särskilt om det är lite smuts och/eller man slarvar så det inte blir en tight låsning mellan skruven och låshylsan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mitt problem är löst. BMW Ängelholm löste det snabbt, fick köpa en av deras för 99kr. Väldigt bra service. Hade gärna sluppit låsbultarna också men efter blivit av med fälgarna en gång så chansar jag inte. |
|
| Innan man slänger hjullåsen kan det vara bra att kolla vad som står i försäkringsvillkoren. Vissa bolag begränsar ersättningen om hjullås saknas. | |
| Är det en BMW-verkstd som är så klantig så de sätter på fel däck? | |
|
Johan B: Det är Kleeblatt jag har som sitter på dom nyare modellerna. Dom äldre modellerna fungerade mycket bättre. |
|
| Nej, det var en av de vanliga däckfirmorna. De hade både modellerna på lager fram och då var det nån pockat fel i hyllan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.