|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Jag registrerade mig idag för att ställa en fråga er BMW experter/fantaster :) så jag hoppas ni kan hjälpa mig med min fråga. Jag har ägt en 325i och varit super nöjd med det förutom förbrukningen som låg på nästa 1liter per mil. Nu till min nästa bil (kommer att bli leasing via arbetet) så har mina val krympt till dessa 2 kandidater: S60 D4 eller 320d. Hade egentligen bestämt mig för S60 men BMW ringde mig och sänkte priset lite mer och gjorde mig lite sugen igen och visst ser BMW mer sportig ut. Personligen gillar jag insidan på S60 mer, speciellt de sköna stolarna men det är min personliga åsikt. Nu till frågan. Av en slump råkade jag läsa att BMW's diesel motorer har ett allvarligt problem som egentligen kan dyka upp när som. Det är deras N47 motorer som ha detta problem och de används fortfarande från det jag kan gräva fram. Denna motor ska ersättas med B47 på nya modellen som inte är ute än. Några länkar där man beskriver problemet: Länk Länk Så frågan är om detta är fortfarande ett problem i 2015 års bilar och om man vågar köpa denna annars fantastiska bil? | |
| Om man redan innan köp oroar sig för alla eventuella bekymmer som kan uppstå så kanske det är bättre att behålla sin gamla bil? Problemet finnes men är större på forumen än i verkligheten, dessutom fanns problemet "bara på äldre N47"? Om du tror att V60 är förskonad från diverse "typfel" så är jag rädd för att du lever i en fantasivärld. Mitt råd är att köpa en V60 eftersom du redan bestämt dig enligt min åsikt. | |
|
Du kan ju alltid kolla in ett volvoforum och se vad S60/V60-ägarna har råkat ut för. Länk Verkar vara mycket irriterande småfel på S60/V60 som kräver verkstadsbesök. Har däremot inte sett något typfel i stil med N47-problemet. |
|
|
Du kan ju alltid kolla in ett volvoforum och se vad S60/V60-ägarna har råkat ut för. Länk Verkar vara mycket irriterande småfel på S60/V60 som kräver verkstadsbesök. Har däremot inte sett något typfel i stil med N47-problemet. |
|
|
Volvo S / V60 har allmänt hög kvalitet och hamnade mycket högt i en Tysk konsumentundersökning. men.. Skall Du köpa en ny bil med alla garantier och så, varför oroa sig? Förstår att många begagnatköpare är oroade för alla konstruktionsbrister på nyare bilar, men så länge förskringsskyddet finns så kan man väl sova hyfsat gott. Köper man en begagnad bil där vagnskadan gått ut är det en helt annan sak. men Du skall ha den som tjänstebil... Ut och provkör och välj efter vilken som känns bäst. Båda är bra bilar av hög kvalitet! |
|
|
Visst finns det problem med alla bilar men nu pratar jag om en specifik fel. Jag har läst om en massa andra problem med elektroniken och annat men sånt händer i alla bilar så dessa fel ser jag inte så allvarlig på! Detta är i min värld en mycket allvarligare problem som kan kosta en massa pengar att laga så därför jag tar upp det. Jag hade hoppats på ett mer seriöst svar än så på ett forum dedikerat för BMW experter och inte bortförklaringar. Jag vill gärna veta om någon vet om detta problem existerar fortfarande på nya 320d bilar eller inte? Sorry för mitt lite sura svar men jag är verkligen inte glad på att köpa en helt ny bil på 400k+ och veta att det kan haverera när som. |
|
|
@stockbroke tack för ett vettig svar :D ska förklara varför jag oroar mig.... Grejen är att jag har lagt på en massa utrustning i denna bil och funderar att köpa ut det efter de 3 åren som jag ska leasa det. Garantin gäller inte efter leasingtiden så jag vill vara säker (så mycket det går) att bilen jag köper inte dras med såna här gömda fel som kan kosta mig skjortan efter jag köper ut den. Men visst de 3 första åren är hur lugnt som helst :D förutom kanske verkstadsbesöken om något skulle hända. |
|
| Om du nu "leasar bilen via arbetet" så är det väl nån form av tjänstebil, dvs du betalar en fast prislapp varje månad så länge leasingen löper, utöver drivmedel. Service samt eventuella reparationer bekostas av den du leasar. Efter 3 år så måste bilen lämnas tillbaka alternativt köpas ut för restvärdet, korrekt? Med detta som bakgrund så ser jag inte varför du ens funderar över detta "problem". Frågar du BMW kommer de svara att "Problemet fanns på tidiga motorer". O som sagt problemet är större på forum än i verkligheten. BMW påstår att de kommit till rätta med "problemet", men min åsikt är: Only time will tell. Jag skulle inte oroa mig för att en ny 2015 kan tänkas få detta problem. Sköt den väl med oljebyten var 1500:e mil (BMW föreskriver ca 3000:e mil) så kommer du med 99.9% sannolikhet inte få några problem med bilen. | |
| Eftersom BMW kör en kampanj på N47 så kan man anta att de har koll på problemet och säljer inte nya bilar med samma problem. Så det hade jag inte oroat mig för. Båda modellerna har funnits ute ett antal år nu och de flesta stora problem lär ha hittats och åtgärdats på de nya som rullar ut. | |
| @Danwer, helt rätt det är leasing. Som jag nämnde så finns det en stor chans att jag köper ut det efter de första 3 åren och lite därför jag gräver lite extra i det :) men visst det är kanske som du säger, only time will tell :) | |
|
N47 motorn och dess kamkedja med spännrullar har ju uppdaterats ett antal gånger sedan 2009, efter det verkar det vara väldigt ovanligt med drabbade bilar. F10/F25/F30 har ju funnits sedan 2010 så att inget hänt på 5 år tyder ju på att sannolikheten för problem är litet. |
|
|
@ Kristoffer_L googlar du lite så ser du att detta har hänt så sent som 2013. Så man kan inte vara 100% säker att detta inte händer. Här står det att detta ska åtgärdas i 2015 modeller men jag antar det blir snarare 2016 och den nya uppdateringen som kommer efter sommar: Länk -->There is now a recall (15th January 2015) by BMW to replace the chain tensioner and, if required, the timing chain. Kanske inget som händer jätte ofta men fortfarande ett problem som kan komma lite när som om man har oturen med sig. |
|
Verdi |
Du kan aldrig vara säker till 100% nej. Köp en Volvo om du känner dig tryggare med den. Det är ju ändå det du verkar vilja. |
| Skaffa en bra motorförsäkring så kan du vara trygg så länge den gäller efter att garantin gått ut. | |
| Fast 100% säker på att du inte råkar ut för motorfel kan du inte vara oavsett bil. När Volvo rullat några fler mil med sina VEA-motorer kan nya problem uppdagas med dom. Man vet aldrig... Jag skulle vilja säga att N47-motorn är ganska riskfri att köpa ny nu med tanke på att BMW vet om vad problemet är och åtgärdar motorerna. Men helt riskfri blir den såklart inte, likadant som att köpa valfri annan motor inte heller är riskfritt. | |
| Vampyren: Läser du texten och referensen så gäller det 2007-2009, vilket även gäller BBC. Däremot är aktionen från 2015 - n47 ersattes ju av B47 from 2014. | |
|
Jag var ute och provkörde idag igen och jag gillar verkligen sportigheten i BMW så nej det lurat inte åt Volvo just nu måste jag säga. Jag bad säljaren kolla motorerna också. Han hade fått svar från verkstaden att B47 används i nya modellen som kommer i Juli. Däremot så får man så sjukt mycket just nu i dagens bilar. Jag räknade ihop den bilen jag fått offert på och det hamnade på 463k och jag har en offert på 370k så med nya modellen får man pröjsa en del mer för att få samma utrustning. Tex kostar automat sport 10kr istället för 20k, samma med Navigation, sänkt till 10k iställer för 22k. Hela Avantage får jag också på köpet. Så prismässigt är det kanon. vill gärna trimma det sen också via BMW och få 20hp extra :D @Jore: var kan man köpa sån försäkring? |
|
|
Ville också tillägga att jag kan även känna att nya motorer kan också komma med barnsjukdomar man inte känner till så det kan vara en trygghet att denna motor är välbeprövad och de felen som dykt upp känner man till och har på något sätt åtgärdat eller förbättrat under dessa år. Så tänker man så känns det hela mycket bättre :D Riktigt sugen på denna fina bil nu. Har valt mineralgrå färg. Någon som har denna färg? undrar hur bra den gömmer smutsen? |
|
|
Frågan var inte riktad till mig, men en 'motorförsäkring', dvs maskinförsäkring ingår i en halvförsäkring. Du behöver inte ha helförsäkring för att få den. Så ser det ut dom tre första åren då din arbetsgivare betalar försäkringen för din bil. Där efter är det du som betalar om du köper ut bilen. Maskinförsäkring gäller minst till att bilen är 8 år gammal, men villkoren varierar mellan försäkringsbolagen. |
|
| Tack för förtydligandet. Ska kolla närmare på det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.