AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.352

Rycker vid växling när den är kall (automat)

mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
har en F10 2012 med automat som rullat ca 13000mil som rycker vid växling. Men det är bara när den är kall när man kört en stund så att oljan i lådan troligen har blivit varm växlar den mjukt som den ska. Bör man då ta sig en funderare på att byta olja eller kan det vara något annat?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Zf (växellådans tillverkare)har iaf på förgående modell av växellåda rekommenderat filter+oljebyte med 12000mils intervall eller 8år
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Hittade detta på zf´s hemsida efter mycket letande igår så det verkar inte så dumt att byta.

"ZF 5-, 6- and 8-speed as well as the ZF 4HP20 automatic transmissions are filled maintenance-free with specially developed
partially synthetic ATF oils. Maintenance-free fills are intended for normal operating conditions. Especially driving at very high
operating temperatures can result in accelerated aging or increased wear of ATF oils. It is recommended, in the event of severe
operating conditions, such as:
- frequent highway driving in top speed range,
- offensive, sporty driving style,
- frequent trailer operation,
being above average, oil purification (oil change) on automatic transmissions is recommended between 80,000 km and 120,000
km, or 8 years, depending on the load.
In each case, only released ATF oil may be used for oil changes. And oil changes must be performed in accordance with the
relevant specifications."

Har även fått detta prisförslag men verkar inte som att filtret byts det måste dom väl göra? vet att filtret sitter i tråget men då byter man hela det.

Länk
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Filtret (tåget,med packningen) skall bytas.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag har samma sak med min 525I 06a som gått strax över 14k mil.

Tycker dock att den även växlar ner halvåret när jag drar ut lite mer på växlarna, belastar den lite hårdare.

Vad var det för prisförslag du hade fått? Länken verkar inte fungera längre.

Annars funkar lådan fint. Den drar när jag släpper bromsen osv.
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Nu har jag inte kvar prisförslaget men fick lite olika var mellan 7000 - 10 500kr. Vissa verkar spola låda och andra inte samt var någon som inte ens bytte tråget/filtret. Verkar lite olika hos BMW själva också ena spolar låda andra inte, ena byter filter men andra inte.

Jag har dock inte bytt olja än
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Då min bil börjar bli 10 år (14k mil) så känns det som att det kan bara dags.

Provade dock kompisens 545 -04 som bara gått 6k mil och den kändes mkt bättre än min... Så det är det jag jämför med. Men man kanske inte kan jämföra dom? Vad säger ni?
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Det är inte riktigt samma låda samt att det skiljer vilken momentomvandlare som sitter monterad. Du har antagligen 6hp19 medans 545an har 6hp26.

26an är en högmomentlåda som tål högre effekt.

Har bytt olja,tråg och filter i min låda samt packningarna mellan mekatroniken och lådan, märkte en förbättring genom detta så det är att rekommendera ett byte av åtminstone tråg och filter samt olja.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Yes jag har den lådan du nämner.

Di99dajo, hur långt hade din gått när du bytta olja etc? Känner du igen dig i lin beskrivning?

Jag kommer nog lämna in den för detta. Vad kan man förvänta dig för pris? Har hört odds säger 5k andra 10k. Ganska stor skillnad...

Hur är det med mjukvaran, har det kommit några väsentliga uppdateringar?
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Bilen hade gått 11000. Bytet mjukade upp växlarna samt att den nöp lite tidigare i lockupen vid låga varv.

Till min bil finns den ingen nyare mjukvara än den som är original från fabriken.
För att ta reda på om det finns nyare mjukvara behöver man veta ZB nummret och sedan jämföra med nyare "sp-daten" filer. Kan endast ses med rätt diagnosprogramvara såsom INPA, Rheingold mfl.
Ae
23
Aeskeh
Bmw f30 330e -16
Hur hittar man vilkan automat låda jag har?
Den plockar iblant när den är kall. Bilen är en 530i Lci från 2008
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Troligtvis GA6HP19Z enl RealOEM här:
Länk

FAF
Ae
23
Aeskeh
Bmw f30 330e -16
OK, Tack for hjälpan. :)
Ae
23
Aeskeh
Bmw f30 330e -16
@Mobe Hadde du fåit skiftat oljan? och är det blivat bättra?

@di99dajo ryckta din ochso inan du skiftat oljan?

mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Nej har inte bytt oljan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.