|
|
|
|---|---|
|
Hej, har haft följande BMW: B6 3,5 ej-Kat 261 hk M3 3,0 Coupe M3 3,2 Sedan M5 E39 2003 M3 E90 DKG Facelift GPower Testade 3300 mil med en 911 Turbo PDK (dubbelkoppling) 997. Värdefall 3300 mil: 100-150 000 kr. Otroligt, mindre än en Volvo på dom milen. En facelift M5 Comp Package med keramiska bromsar och LED vore väldigt trevligt, dock väldigt stro och tung, men praktisk, fantastisk komfort och modernaste teknologi till närpå Porschekvalite. Enda som talar mot är det brutala värdefallet, även om man nu skulle köpa en begaganad som redan rasat säg €70k :O Med lite tur kan man lägga 8000 mil på e 911 Turbo (997) och kanske tappat en trededel av vad en M5 hade tappat på motsvarande mil Däremot tappar M5 mer men man kan ev. lägga på mkt mer mil på den. M5 E39 jag hade körde jag mellan 4000 mil och 14 000 som fungerade klanderfritt, värdefall omkring 47% men många roliga mil. Sen blir man shizofen vilken bilmärke man gillar mest, Porshcens "komfort" är påfrestande vid motorvägskörning men underbar på bana och i stan. Inga backsensorer fram, uråldrig kommunikationsystem medans BMW är state of the art, B&O stero osv. Ibland funderar man på om man köper M5 för att ha för att aldrig sälja sen spara till en Porsche Turbo också :/ | |
| Vad ska du med en M5 till vid 105 års ålder? Är det inte bättre att köpa nåt lite mer sansat:)? | |
| Haha ;) Är itne så riktigt gammal ;) | |
|
Kom igen nu Gustav! Sälj Porschen och köp dig en M5, det är du värd. Sen ser vi fram emot nya filmer nu med :) |
|
| Porschen är väl redan såld? | |
|
Köp en M5 om den ska fungera till vardags också. Mvh Thomas |
|
|
911 Turbo S / 997 Turbo PDK fukar grymt bra som vardagsbil, speciellt om man även kör mycket inne i stan: 4WD, liten som ma nvet var man har den, dubbelkoppling, vride överallt, grepp, grym citybil får jag säga. ENda är att mer än två vuxna är kört men bar får ju faktiskt plats dörbak. Och sen 3,4 s 0-100 och toppfart på 317 km/h GPS orginal var ju sjukt imponerande. Men motorvägskomforten och ljudbruset är som att åka MC jämfört med M5. Sen tog faktiskt en m6 Coupe min 911 Turbo PDK i farter för 200 km/h då M6 hade 98 oktan och en i bilen medans turbon hade 95 oktan och två i bilen. Men ändå sjukt. M5 är också hudnra gånger mer följsam och odramatisk i höga farter, i en 911 Turbo kudne man flyga av vägen rätt enkelt :O Men det är värdefallet man stör sig på me M5 men det lär ju dröga ett tag innan nästa FACELIFT M5 kommer :) Frågan är m 997 Turbo S kommer ens sjunak ngt mer i pris från sian 1,9 milj i nypris :O |
|
| Gustav, varför inte ett mellanting, som tex en Panamera Turbo, då har du en hybrid av M5/911 Turbo. | |
|
Nej, aldrig ;) M5 är klasskaparen och klassledaren, mkt hellre M5 än Panamera eller RS6. Är rätt övertygad om att M5 slaktar alla i klassen i lite fart: |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
En M5:a med V10 kanske? Där har det största värdetappet redan skett. |
|
Jag hade hellre tittat på en M6 GC istället för en M5. En M5 känns lite för mycket som en pimpad 5-serie i jämförelse, F80 känns betydligt mer exklusiv än motsvarande F30. Sen beror det på vad du använder bilen till. Lite haltande jämförelse att jämföra en 997 med en LCI F10 M5. Titta på en 991 Turbo S istället :) |
|
| 991 Turbo är ite för dyr :) M6 GC känns för stor samt väger mer än M5. M5 är en liten del av diskretion som itne M6 GC har utan där blir det tvärtom. | |
| M5 V10 drar så opraktiskt mycket bensin :( | |
|
Varför inte 2 bilar, så slipper du kompromissa stadskörning, långfärdskomfort och horn i pannan bil? Då slipper du tänka på soppaförbrukningen också för prestanda monstret. |
|
|
Faktiskt, ett av de sätt som man kan få ro och inte bli helt BMW / Porsche schizofren är att köpa M5 och ha i överskådlig framtid och sedan försöka spara till Turbo S. Men nu ÖKAR priserna på 997 Turbo S, man får hoppas att de kanske knre gör så för all framtid. Men med Porsche vet man aldrig, alla priser på Porsche verkar spårat ur. |
|
|
Tyngden i GC gör knappast någon reell skillnad förutom på den sista tiondelen, vilket inte verkar vara din prio. Men visst, inte riktigt lika diskret (eller tråkig) som M5 :) Porschepriserna är verkligen knäppa på många plan. Kolla värdeutvecklingen på 993 Turbo slår den både en bra bostadsrätt i innerstan och börsen tillsammans. En riktig spargris! |
|
|
Gustav, du har inte Ferrari i tankarna ? :) |
|
|
Visst Ferrari är underbar, täntke två år sen om jag skulle köpa en 599 GTB eller 997 Turbo PDK, är glad att jag valde det senare då en srervice på en GTB kamn typ landa på 50-80k kr har jag hört ryktesväen sen är dne itne superlättsåld. Dock skulle man köpt en GTO ;) 458 Italia är marginellt snababre än 997 Turb PDK och identisk med 997 Turbo S, problemet är att man itne kan lägga så mkt mil på dom som en Porsche. Men fantastiska bilar dock :) ¨ Sen ja tackar itne nej till en F12Berlineta heller ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.